Sörj inte Göran Hägglund. Hittills verkar inte partiledarbytet leda till brist på spektakulära uttalanden.

I helgen valdes Ebba Busch Thor till ny partiledare för Kristdemokraterna. Men det finns ingen anledning till oro gott folk. Spektakulära uttalanden kommer vi med stor sannolikhet inte att lida någon brist på i fortsättningen heller.

Först och främst har EBT gått ut starkt i abortfrågan. Hon tycker att vi har alldeles för många aborter i Sverige. Lösningen är en nollvision mot aborter.

Ingen kan ha missat att hon tidigare var en stark abortmotståndare. Men det håller inte om en vill vara en del av alliansen. Kompromissen stavas “samvetsklausul”. Busch Thor är alltså inte längre emot fri abort. Men det är viktigt att sjuksköterskor själva ska kunna välja om de vill utföra aborter eller ej.

Hon har också vad många skulle anse som kontroversiella tankar om Sveriges politiska partier. I går, sin andra dag på partiledarposten, medverkade hon i SVT:s program Partiledaren. På frågan om hon skulle välja Vänsterpartiet eller Sverigedemokraterna blev svaret ”Det är verkligen som att välja mellan pest eller kolera”. Till sist valde hon Vänsterpartiet, för Jonas Sjöstedt är ändå en trevlig kille.

Busch Thor tycker också att det är svårt att peka ut var Sverigedemokraterna står på den politiska skalan. “Ett mittenparti” blir slutsatsen i en intervju med Expressen.

Statens detaljreglering av hur vi ska ta ut vår föräldraledighet är en annan sak som får EBT att se rött: “Ena sekunden är jag en ung kvinna som lyckats slå mig fram i en mansdominerad värld, andra sekunden är jag inte kapabel att själv ta diskussionen med min man: Det är bäst för dig, lilla Ebba, och för kvinno­kampen, att vi tvångsfördelar er föräldra­ledighet.”

Det resonemanget är inte bara “helt galet”, enligt Busch Thor. Det får henne också att dra slutsatsen att “Det finns ett smått totalitärt drag i vårt välfärdssystem.”.

Om sin egen politik säger hon i den kristna tidningen Dagen att man lika gärna kan kalla henne trädgårdshöger som kristen höger. Hon är nämligen trädgårdsintresserad också. Det kanske kan förklara en del av ovanstående förvirring.