Drömmen om en ny skola blev en björklundsk mardröm.

En snart tioårig pojke i släkten, vi kan kalla honom Viktor, sitter med böjt huvud vid köksbordet på kvällen. Framför honom ligger åtta olika olika läxor som alla ska vara klara till dagen efter. Han gör så gott han kan, löser uppgifterna, försöker förstå. Sedan går det inte mer och han begraver ansiktet i händerna, medan tårarna trillar ner på pappret framför honom.

När regeringen och den borgerliga oppositionen nu kommit överens om att på försök införa betyg från årskurs fyra är det honom jag tänker på.

Beslutet har, med rätta, briserat som en utbildningspolitisk bomb mitt i skol-Sverige. Det saknar stöd i forskningen, bland lärarfacken, hos Barnombudsmannen, hos Skolinspektionen. — och hos många föräldrar.

Tidigare betyg höjer inte elevernas kunskaper. Ändå stångar sig svenska politiker blodiga för att genomföra just det.

I Socialstyrelsens utredning om den snabbt växande ohälsan bland barn och unga pekas skolvillkoren ut som en central ångestfaktor. Organisationen BRIS, Barnens rätt i samhället, går längre och menar att betygshetsen i tidig ålder skapar en orimlig och hälsofarlig stress. “Betyg sätter stämplar på barn och ger barn en självbild som kan prägla hela deras skolgång”, konstaterade Socialdemokraterna så sent som för några år sedan.

Den svenska högern har framgångsrikt demoniserat allt som inte är avdammade auktoritetssymboler som flum och dekadens. Resultatet är ett skolsystem som effektivt suger kreativitet, nyfikenhet och kunskapslust ur generationer av barn och unga. På valnatten i höstas var domen också hård mot en regering som vakat över den skolans sönderfall.

Men rödgröna väljare som hoppades på en ny skolpolitik, bortom Björklund-doktrinen, kan med rätta känna sig lurade när utbildningsminister Gustav Fridolin i stället cementerar och fördjupar högerns utbildningsprojekt. Drömmen om en ny skola blev en björklundsk mardröm.

I höst börjar Viktor fyran. När han och hans klasskompisar kommer till skoluppropet riskerar de att utsättas för ett vettlöst experiment med skadliga konsekvenser. Beslutet om tidigare betyg är nämligen ingenting annat än ett politiskt haveri — med elevernas hälsa som yttersta pris.