Bild: Mathias Leveborn

Det är dags att avslöja den storstilade retoriken i skoldebatten. I friskolebetänkandet visar regeringspartierna, S och MP att de inte vill förändra politiken, skriver Rossana Dinamarca (V).

Det verkar inte finnas någon ände på exempel som visar på sönderfallet av det svenska skolsystemet och vad som händer när man låter privata aktörer leka affär med skolan.

Nyligen stängde Skolinspektionen ned Praktiska Sveriges gymnasium i Tumba. Dessutom fann myndigheten allvarliga brister på samtliga av Praktiskas 38 yrkesgymnasier runt om i landet.

Den uppmärksammade dokumentären ”Skolfesten” på SVT visade på girigheten från vinsttörstande riskkapitalister som inte bryr sig om att ge eleverna en bra utbildning utan bara om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Nu avslöjas att 43 procent av friskolegymnasierna inte arkiverar elevernas slutbetyg enligt lagen. Alltså det som är beviset för att du har gått gymnasiet. Det är minst sagt häpnadsväckande.

Skolan räknas som myndighet och styrs av lagar och regler som riksdagen har fattat beslut om, och måste drivas efter en annan logik än näringslivets köp och sälj. Ledorden är saklighet och opartiskhet, för att citera regeringsformen, inte vinst och varumärke. Därför kan skolan inte drivas som, eller vara, ett företag.

De allra flesta i det här landet är överens om att detta är vansinne, att detta måste stoppas. Men av någon obegriplig anledning så finns det en väsentlig ”grupp” som gör krumbukter för att inte ta tag i frågan och komma upp med förslag som på riktigt sätter stopp för vinstintresset. Som sätter stopp för att aktieägare stoppar på sig elevernas pengar och som sätter stopp för riskkapitalister som konkursar skolor, trots att de gjort mångmiljonvinster flera år i rad. Jag pratar om de politiska partierna – från moderater till socialdemokrater och de andra däremellan.

I slutet av sommaren skrev ansvariga skolpolitiker från alliansen, S och MP, under friskolebetänkandet. Ett betänkande som inte innehåller några som helst skarpa förslag för att komma tillrätta med problemet.

Nu vill de framstå som kritiska mot riskkapitalbolagen. Utbildningsminister Jan Björklund (FP) och Ibrahim Baylan (S) lägger pannan i djupa veck och är extremt bekymrade över riskkapitalets inflytande på svensk skola. Till och med finansminister Anders Borg går nu ut och sätter ner den nyliberala bockfoten i skoldebatten genom att förorda att man bör göra ägarprövning för att få ”långsiktiga, uthålliga och kompetenta ägare”. Det bör inte vara ”riskkapitalbolag på det nuvarande sättet i framtiden”, enligt Anders Borg.

Utspelen och avståndstagandena kan förefalla kraftfulla, men vad finns egentligen där bakom?

Ingenting. Utom ospecifika och löst hållna uttalanden.

Det är dags att avslöja den storstilade retoriken i skoldebatten. Det mesta kommer att fortsätta som vanligt i den privatiserade vinstsyftande skolans vardag.

Vi måste ha en skola att lita på – en skola där eleverna har rätt till en bra utbildning, en skola där eleverna får avsluta den utbildning de påbörjat, en skola som det går att bevisa att de gått i. Släng ut riskkapitalbolagen ur den svenska skolan på riktigt.

Rossana Dinamarca, riksdagsledamot och skolpolitisk talesperson för Vänsterpartiet