Ett maktskifte aktualiserar problemet med rundgången mellan politik och pr-byråer. Det är dags att reglera pengarnas makt över politiken.

Skrivbordet rensat, väskan packad och mejlen kollad för sista gången. Hanna Hellquist, tidigare statssekreterare under biståndsminister Gunilla Carlsson, lämnade tidigare i veckan regeringskansliet för pr-byrån Prime.

Allt fler tar klivet från politikens innersta kretsar till kommersiella aktörer, där inflytande mäts i timfakturering och kontakter. En valförlust resulterar ofta i att politiker och tjänstemän på den förlorande sidan tar portföljerna och knallar över till närmaste byrå. Maktens janusansikte kan inte bli tydligare.

Sverige är inte ensamt om lobbyism, men desto ensammare om en närmast total avsaknad av lagar och regler inom påverkansindustrin. Vi vet ingenting om kontakterna som följer med från riksdag och regering till privata aktörer, eller vilka kunder som betalar för att påverka beslutsfattare. I USA finns sedan länge regleringar för pr- och lobbyverksamhet. Detsamma gäller EU, som tagit små men viktiga steg mot reglerad lobbyism.

Sverige förblir däremot lobbyismens vilda västern, vilket även Arenagruppen har erfarenhet av.

Inför valet fylldes reklamtavlor runt om i Sverige med budskap från Study Buddy, ett företag som gör vinst på privat läxhjälp, till stor del tack vare rut-subventioner. Vad få känner till är att företaget också anlitade pr-byrån Reformklubben för att få politiker att behålla rut-avdraget även vid ett maktskifte. Study Buddy nämns inte heller när Reformklubben listar ”ett urval” av kunder på den egna hemsidan. Det är bara ett exempel på den lobbyism som dagligen pågår.

Vidare har Svenskt Näringsliv länge finansierat en omfattande pr-kampanj för att påverka politiker i kärnkraftsskeptiska partier, bland annat med bjudresor till Finland.

Branschen är i bästa fall grumlig och svåröverblickbar, i värsta fall ett hot mot demokratin. Medborgarna saknar helt möjligheter att följa beslutskedjor som ofta börjar vid stängda affärsmöten och slutar med ett klubbslag i riksdagen.

”Vi är hantverkare som är här för att göra ett jobb.” Så kan förklaringen från en pr-konsult eller lobbyist låta. Men beskrivningen bygger på ett grundläggande missförstånd. Politik är inte en profession bland andra, utan bygger på ett folkligt mandat att förändra samhället utifrån ideologiska principer.

Sverige utvecklas alltmer mot ett land där makten har en prislapp. Att det fortfarande saknas lagstiftning på området är lika delar oacceptabelt som farligt för medborgarnas inflytande över den politiska processen. Tre reformer är särskilt viktiga för att vända trenden:

– Tidsstyrd karantän för politiker som går till lobbyindustrin, och vice versa.

– Obligatorisk registrering av lobbyister.

– Öppna kundregister.

Det är dags att strypa pengarnas makt över politiken. Demokratin är inte till salu.