Foto: Lärarförbundet, Flickr/ Webbstjärnan.se, Johan Schiff
Foto: Lärarförbundet, Flickr/ Webbstjärnan.se, Johan Schiff

Skolor med bäst förutsättningar tar bara in ett fåtal nyanlända. Nu vill regeringen förändra regelverket. ”Läget är akut”, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Regeringen vill förändra regelverken så att alla friskolor ska kunna ta emot nyanlända elever, berättade utbildningsminister Gustav Fridolin under en presskonferens på torsdagen.

I nuläget kan inte friskolor med kö ta emot nyanlända. 80 procent av de kommunala skolorna har i dag tagit emot nyanlända. 63 procent av friskolorna har gjort detsamma. Och skolorna med bäst förutsättningar tar bara in ett fåtal nyanlända elever.

Enligt regeringens förslag ska de skolor som har bäst förutsättningar ska ta emot störst andel nyanlända elever.

Samtidigt visar en dagsfärsk undersökning av Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund och LO att majoriteten av nyanlända barn går i skolor där elevernas föräldrar har låg utbildningsnivå.

Detta påverkar skolresultaten. Exempelvis är det genomsnittliga meritvärdet för icke-nyanlända elever 230, medan nyanlända elevers meritvärde är nästan 100 poäng lägre.

– Vi vet att likvärdigheten i skolan brister och att en viktig faktor för elevernas resultat är föräldrarnas utbildningsbakgrund, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.

Därför är det angeläget att stärka likvärdigheten mellan skolorna och förutsättningarna för nyanlända elever, anser Johanna Jaara Åslund. Både hon och Gustav Fridolin pekar på att det ojämna mottagandet av nyanlända barn på svenska skolor beror på närhetsprincipen.

– Regeringens förändringar måste förverkligas snabbt. Situationen är akut och det är angeläget att fler skolor delar på ansvaret. Vi vet att skolan är en avgörande del av lösningen på den integrationsutmaning vi har i dag, säger Johanna Jaara Åstrand.

 

nyanlanda i skolan

Hur stor andel av eleverna i årskurs 9 på en skola är nyanlända 2014, grupperat på föräldrarnas genomsnittliga utbildningsnivå på en tregradig skala: 1 = grundskoleutbildning, 2 = slutförd gymnasieutbildning och 3 = högskoleutbildning.