När Jan Björklund blev utbildningsminister valde han att behålla de kritiserade kursbetygen. Nu har partiet ändrat sig. “Kursbetyg är ett straffande system”, säger skolforskaren Jonas Vlachos.

När den stora gymnasiereformen genomfördes, ledd av dåvarande utbildningsminister Jan Björklund (FP), valde man att behålla systemet med kursbetyg.

Men nu har partiet ändrat sig.

–Dagens situation innebär ju att en enkel kurs i till exempel matematik är lika mycket värd som en mer avancerad och svårare kurs i ämnet. Det tycker vi är fel, säger Folkpartiets skolpolitiska talespersonen Christer Nylander igår till Ekot.

1997 gick gymnasieskolan från att ge eleven ett slutbetyg i varje ämne till att i stället ge betyg i varje kurs. I början av 2000-talet tillsattes två parlamentariska utredningar som båda landade i att ämnesbetyg vore att föredra. 2003 lade den dåvarande regeringen fram en proposition om att återinföra ämnesbetyg som röstades igenom i riksdagen.

När Alliansen 2006 kom till makten revs beslutet upp och Jan Björklund tillsatte en ny utredning, Framtidsvägen – en reformerad gymnasieskola, som låg till grund för den stora gymnasiereformen.

I utredningen kan man läsa att utredaren förespråkar kursbetyg bland annat med argumentet att ”de elever jag har träffat föredrar kursbetyg framför ämnesbetyg”.

– Jag tycker det är en väldigt hafsig utredning. De två tidigare utredningarna är betydligt mer gedigna, säger Jonas Vlachos, nationalekonom och skolforskare vid Stockholms universitet.

Systemet med kursbetyg har kritiserats av flera anledningar. Dels blir undervisningen splittrad, fokus läggs på kursen snarare än på själva ämnet. Dels fångar kursbetygen inte elevers utveckling.

– Har du varit svag i början och sedan lär dig, kommer du alltid ha med dig det svaga betyget. Om huvudsyftet med betyg är att mäta vilka kunskaper man har med sig ut från skolan, är kursbetyg problematiska. De tidiga kursbetygen speglar kunskaperna en elev har med sig in i skolan snarare än ut, säger Jonas Vlachos.

I en intervju med tidningen Gymnasiet säger gymnasie- och kunskapslyftsministern Aida Hadzialic (S) att hon inte är främmande för att återinföra ämnesbetyg i gymnasieskolan.

– Jag tittar på det just nu och ska återkomma. Jag ser behovet av en förändring, säger hon.