Bild: Katsuhiko Tokunaga. Copyright Saab AB
Bild: Katsuhiko Tokunaga. Copyright Saab AB

Schweiz nej till att köpa 22 JAS-plan kommer inte att äventyra JAS-projektet. JAS har ett starkt politiskt stöd, menar Martin Lundmark på FOI.

I går sa det Schweiziska folket nej till att köpa 22 Gripenplan från SAAB, till ett värde av ungefär lika många miljarder. Enligt Martin Lundmark, forskningsledare på FOI Försvarsanalys, är beslutet självklart en motgång för Saab, men kommer troligtvis inte att få några större konsekvenser för JAS-projektet.
– På något sätt är det självklart sämre för hela JAS-projektet att affären inte blev av. Det blir en kostnad som Sverige måste bära själva i stor utsträckning. Sen är frågan om det här påverkar affären med Brasilien. Men det tror jag inte. Det schweiziska folket sa ju nej till finansieringen av ett flygplansköp. De har aldrig hävdat att Gripen är dåligt, säger Martin Lundmark.

Sverige som står utanför NATO-samarbetet måste i större grad förlita sig på en egen försvarsindustri. Men Martin Lundmark tror inte att en vikande orderingång av det svenska stridsplanet påverkar diskussionen om ett NATO-medlemskap.
– Jag skulle inte tro det. Gripen har ett sånt oerhört starkt stöd i alla politiska läger. Det är bara Miljöpartiet och Vänsterpartiet som är kritiska till en utveckling av ett modernare JAS.

Är en stark vapenindustri viktig för svensk innovationsteknik?
– Det där är en evig fråga. En del säger att det har en oerhört positiv inverkan. Att varje investerad krona ger dubbelt tillbaka i ren vinst till Sverige. Det ställer jag mig frågande till. Dels vet man inte vad som hänt om man investerat de här pengarna i något annat. Dels är det en väldigt kostsam utveckling.  En del av det man utvecklar är väldigt militärspecifikt, och är svårt att överföra till den civila industrin. Men visst finns det också exempel där den militära tekniken har resulterat i civila produkter.

I december 2013 gav Brasilien Sverige en avsiktsförklaring att köpa 36 JAS-plan. Just nu pågår förhandlingar med Brasilien på två fronter: Dels om ett leasingavtal fram till 2018 då det nya Gripen E, även kallat Super-JAS, kan levereras. SAAB förhandlar även med Brasilien om detaljer kring produktion och utveckling.
– Brasilien vill få en mer konkurrenskraftig försvarsindustri. På sikt vill de kunna utveckla ett eget stridsflygplan. I Saabs erbjudande förläggs en stor del av utvecklingsarbetet till Brasilien. Något som varken USA eller Frankrike har erbjudit.