Bild: Flickr/Miljøpakken.
Bild: Flickr/Miljøpakken.

VÄGTRANSPORTER Åkerier med verksamhet i Östeuropa söker arbetskraft i Filippinerna, skriver tidningen Avisen. »De får samma lön som européer«, hävdar företaget. »Skitsnack«, säger Transport.

Det är danskägda åkerier med verksamhet i bland annat Polen och Lettland som bedriver rekrytering i Filippinerna via en inhemsk förmedling för att locka chaufförer till Europa. En av de filippiner som besökt en rekryteringsträff säger till Avisen att de fick höra att månadslönen skulle vara 9 000 svenska kronor i månaden.

Ett av argumenten för att rekrytera i Filippinerna är att det är brist på arbetskraft i Europa.

– Problemet i dag är att det är svårt att få tag på europeiska chaufförer som vill vara borta från sina familjer flera veckor i sträck. I Filippinerna har de mer vana av att arbeta i utlandet, säger Jørgen Steffensen som har ett åkeri i Lettland till Avisen.

Argumentet om arbetskraftsbrist har fått danske EU-parlamentarikern Ole Christensen (S) att reagera. Han säger att han ska upplysa EU-kommissionen om att rekryteringen i Filippinerna pågår.

– Och så kommer jag att fråga mina kolleger från Lettland och Polen om det verkligen kan stämma att de inte kan hitta arbetskraft inom EU. Det är ju helt galet, när vi har 20 miljoner arbetslösa i Europa, säger Ole Christensen till tidningen.

Svenska facket Transport är medvetet om att filippinska chaufförer förekommer på europeiska vägar.

– Vi har haft det i Sverige också, men det känns som att det inte är så stort här, säger Magnus Falk, internationell sekreterare på Transport till Dagens Arena.

Magnus Falk tror inte på att de filippinska chaufförerna kommer att få samma lön som de europeiska, utan är övertygad om att rekryteringen handlar om en vilja att dumpa lönerna i en bransch som redan är hårt pressad av låga lönenivåer.

– Det är klart att det är billigare att anställa filippiner. Jag har också hört andra konstiga argument om varför filippinska chaufförer är bättre, som att de inte dricker alkohol och inte är uppstudsiga, säger han.

Magnus Falk tror dock inte att rekryteringen i Filippinerna kommer att innebära något stort hot mot branschen.

– Jag har svårt att tror att det blir en jätteinvasion. Dels är östeuropeiska chaufförer redan billiga, och det måste ju rimligen vara lite krångligare att ta in folk från andra sidan jorden.