Bild: Flickr/ Masahiro Ihara
Bild: Flickr/ Masahiro Ihara

En ny lag förbjuder franska butiker att slänga överbliven mat. Den måste ges bort till behövande eller bli djurfoder. Men Coop i Sverige tror inte på lagstiftning. “Skulle inte öka vår motivation”.

Alla större franska matbutiker måste ha kontrakt med hjälporganisationer som de kan skänka överbliven mat till och butikernas personal förbjuds att slänga mat som har gått ut eller vars förpackning har skadats. Det har beslutats i det franska parlamentet.

Den franska regeringens mål är att halvera matsvinnet under en tioårsperiod. I dag beräknas svinnet uppgå till 20 till 30 kilo per person och år.

Även i Sverige är matsvinnet stort. År 2013 uppskattade forskare vid Sveriges lantbruksuniversitetet, SLU, i Uppsala att 125 000 ton mat slängs eller reklameras i svenska matbutiker per år.

Men Kristofer Myrevik, kommunikationschef på Coop Sverige, tror inte att en lagstiftning i Sverige skulle öka företagets motivation att minska svinnet.

– Vi skänker redan till väldigt många välgörande organisationer på olika platser, vi sänker priset på varor som är nära att gå ut och jobbar med att lägga väl avvägda beställningar, säger han.

Han kan dock bara nämna en organisation som Coop samarbetar med för att skänka bort mat eftersom butikerna drivs av självständiga konsumentföreningar, vilket gör det svårt att få en exakt bild över hur arbetet ser ut.

Många miljöorganisationer är frustrerade av att flertalet butiker förbjuder sina anställda att ge bort eller köpa mat som har gått ut eller vars förpackning är skadad.

– Våra anställda får inte ta med sig mat hem och skänka bort, utan vi kanaliserar det genom formella samarbeten med organisationer. Det finns också en del regler och lagstiftning som man måste följa om man vill skänka mat, säger Kristofer Myrevik.

Den nya franska lagen kan ha drivits på av butiken Intermarchés kampanj Inglorious fruits and vegetables. Affischerna med ”det groteska äpplet”, ”den fåniga potatisen” och ”den gräsliga apelsinen” samt 30 procent billigare ”fula” grönsaker i butiken fick stort genomslag förra sommaren. En liknande satsning är inte främmande för Coop.

– Vi tittar på det och frågor relaterade till det. Som att minska andelen produkter sorteras bort redan hos producenten, säger Kristofer Myrevik.