miljöbilar Sedan 2014 kan svenska bilköpare få nästan 40 000 kronor om de väljer att köpa en elbil. Men en granskning visar att en majoritet av bilarna sålts till företag – som har sålt de vidare inom kort tid, ofta till Norge.

Det är SVT:s konsumentprogram Plus som har kartlagt hur miljöbilspremierna för elbilar används. De kan visa att nio procent av de elbilar som har sålts i Sverige sedan premien infördes 2014 har sålts vidare utomlands.

En majoritet av alla elbilar som har sålts har köpts av företag, och det är också företagen som i många fall har exporterat ett stort antal elbilar vardera. Ett exempel är företaget Rentandgo AB som sålde vidare 35 elbilar till Norge efter att ha ägt de i snitt i 38 dagar. För de 35 bilarna har företaget fått premier för totalt 1,4 miljoner kronor.

Ägaren till företaget menar att det handlar om en hyrbilsaffär som inte blev av, vilket gjorde att bilarna exporterades.

Enligt DN råder en stor efterfrågan på elbilar hos handlare i Norge, och där kan man också få ett högt pris för elbilar, vilket anses locka de svenska företagen att sälja till grannlandet.

Intresseorganisationen Gröna bilister anser att vidareförsäljningen till Norge hindrar konsumenter med mindre plånbok att kunna köpa en begagnad elbil, då det inte finns på den svenska marknaden.

Miljöminister Karolina Skog (MP) säger till SVT att hon är medveten om luckorna i lagstiftningen, och att det nya bonus malus-system som gäller från 1 juli ska göra det svårare att direkt sälja vidare en miljöbil och ändå få en stor premie.