Karl Baron
Sopbilen på bilden har inget med strejken att göra.

Arbetsgivaren RenoNorden kräver de strejkande soparbetarna på 5 000 kronor var i skadestånd och kräver att de ska gå tillbaka till arbetet. Det handlar om en vild strejk, och arbetsgivaren anser därför att de strejkande ska stå för kostnaderna den orsakar.

Under gårdagen rapporterades att de sophämtare som sedan i onsdags strejkar fått besked att de skulle avskedas. Men senare avvisades uppgifterna av företaget i ett mejl till DN. Nu står det klart att företaget RenoNorden inte har gjort några avskedanden, men de har däremot gått till Arbetsdomstolen och stämt de strejkande sophämtarna för vad de menar är en olaglig strejk.

“Då stridsåtgärden medför stora kostnader för RenoNorden och då tredje man drabbas av kraftiga störningar är det påkallat att Arbetsdomstolen interimistiskt beslutar att arbetarna ska återgå i arbetet” skriver RenoNorden i sin stämningsansökan, rapporterar Sveriges Radio.

Konflikten som ligger bakom strejken handlar om förändringar i lön och en nyckelinventering.

I onsdags gick ett hundratal sopgubbar i Stockholm ut i vild strejk, i protest mot företaget RenoNorden som har hand om en stor del av sophämtningen i Stockholm. I går, torsdag, kom beskedet att de strejkande sopåkarna hade meddelats vid ett möte med RenoNorden att de skulle avskedas. Men senare dementerades uppgifterna om avskedanden i ett mejl till DN, där företagets vd hänvisar till ett pressmeddelande som de kommer att skicka ut senare med mer information om händelserna.

Bakgrunden till konflikten är att RenoNorden vill införa ett nytt lönesystem, som i praktiken innebär lägre månadslön för många anställda, skriver Arbetet. I dag arbetar sopgubbarna mer eller mindre, enligt egna önskemål, och får lön därefter.

Sophämtaren Peter Börjesson säger till Arbetet att förändringen i lönesystem skulle innebär en sänkning med 5 000–10 000 kronor i månaden, på en månadslön på cirka 35 000 kronor. Arbetsgivaren hävdar istället att sophämtarna i dag kan tjäna 40–45 000 kronor i månaden för knappt 30 timmars jobb i veckan.

En annan viktig fråga i striden mellan sophämtarna och arbetsgivaren är en nyckelinventering som företaget vill göra. Men de anställda ser inventeringen som ett hot mot deras yrkeskunskap, och hävdar att det tar ett år att lära sig systemet med nycklarna.

– De har sagt att vi måste hjälpa till med inventering av alla nycklar, portkoder och brickor som vi använder när vi hämtar sopor. Men vi vill inte lämna över denna kunskap vi fått lära oss själva så att de kan sparka oss och anställa någon annan billigare, säger Peter Börjesson till Arbetet.

Transport företräder sophämtarna i konflikten, men står inte bakom strejken.

– De måste omedelbart upphöra med strejken och återgå till arbetet. Sedan får väl de lokala parterna sätta sig ner skyndsamt om det finns något att förhandla om i den här frågan, säger Christer Norrfall, ombudsman vid Transportarbetarförbundet i Stockholm till Arbetet.

Enligt DN handlade det om 10 000 sophämtningar som inte blev av under onsdagen och på torsdagen uppges det ha handlat om 7 500 hämtningar.

Stockholm Vatten jobbar nu med RenoNorden för att hyra in ny personal och i vissa områden har andra entreprenörer sats in, uppger Sveriges Radio. Enligt Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm Vatten, har sophämtningen börjat komma igång igen så smått.

 

Artikeln publicerades på torsdag kl 18.17, och har uppdaterats på fredagen kl 15.30.