Foto:Pixabay

SAS Med bara timmar kvar till tidsfristen går ut har SAS och Svensk Pilotförening fortfarande inte enats om en lösning på den konflikt som kan innebära att 900 piloter går ut i strejk vid midnatt. Christer Thörnqvist, docent i arbetsvetenskap och strejkexpert tror dock att piloterna har lättare att få sympati för sina krav än vid tidigare strejker.

Om piloterna framhåller att det handlar om arbetsmiljö och andra frågor har de lättare att få sympati hos allmänheten än om det enbart skulle handla om löner, säger han.

Det finns i skrivande stund ännu ingen lösning på den konflikt mellan SAS och Svensk Pilotföreningen, som kan leda till att tiotusentals passagerare drabbas av inställda flyg varje dag. Men till skillnad från tidigare strejker, som den senaste stora konflikten 2019, så handlar det den här gången mindre om lönefrågor och mer om villkoren för piloterna. Konflikten berör bland annat frågan om att SAS inte velat återanställa de 560 piloter som sagts upp under pandemin och i stället valt att använda sig av piloter från sina dotterbolag. Något Pilotföreningen motsatt sig. Men det handlar också om att SAS har velat att piloterna ska ta ansvar för den ansträngda ekonomiska situation som flygbolaget befinner sig i. Något piloterna anser att man gjort, men inte i den utsträckning som SAS vill.

– Vi har tagit stort ansvar och lagt ett förslag som ger SAS väldigt mycket av det man har begärt. Men vi har också begärt att våra medlemmar ska få behålla jobben och det har SAS-ledningen inte velat garantera oss, sade Martin Lindgren, ordförande i SAS-sektionen på Svensk pilotförening till SVT i början av juni när varslet lades.

Christer Thörnqvist, docent i arbetsvetenskap vid Högskolan i Skövde och strejkexpert tror att det kan vara lättare för piloterna att få sympati för sina krav när konflikten handlar mindre om löner och mer om arbetsvillkor.

-2019 när den senaste strejken bröt ut tryckte Pilotföreningen nästan bara på löner. Något det kan vara svårt att få med sig allmänheten på med tanke på att piloter är en riktig höglönegrupp. Då sågs det nästan som en lyxstrejk. Men om piloterna framhåller att det handlar om arbetsmiljö och andra frågor har de lättare att få sympati hos allmänheten än om det enbart skulle handla om löner, säger han.

Hur kommer det sig då att piloter är är en av de grupper på arbetsmarknaden som strejkar mest? Enligt Christer Thörnqvist finns det flera skäl till det.

-Ett skäl är att Svensk Pilotförening inte är med i någon paraplyorganisation som LO, TCO eller Saco. Det innebär att de är mer lättrörliga och inte så beroende av en konfederation där man pratar ihop sig. Sen har det med själva yrket att göra. Piloter reser över hela världen och träffar andra piloter och på så sätt kan man ha bättre koll på villkoren i andra länder, vilket gör det vanligare med den här typen av samstämmiga aktioner än i till exempel tillverkningsindustrin, säger han.

Att pilotyrket är så specialiserat är ytterligare ett vapen som pilotfacket kan använda sig av vid konflikt.

-Hotet om strejk kan vara viktigare än strejken i sig. Inte minst när det gäller grupper som piloter som är svårersättliga. Det går att kringgå inom andra yrken. Men det är svårare när det gäller piloter. Det går liksom inte att sätta in strejkbrytare i stället för utbildade piloter, säger Christer Thörnqvist.

Frågan är om parterna hinner komma överens innan tidsfristen löper ut vid midnatt eller om det blir en ny konflikt likt den som utbröt 2019. Då ledde konflikten till att drygt 4 000 flygningar ställdes in vilket drabbade 370 000 resenärer. Enligt nyhetsbyrån TT ska strejken ha kostat SAS 650 miljoner kronor. Men Christer Thörnqvist tror inte vare sig arbetsgivarna eller facket vill ha någon strejk och han menar därför att vi kan förvänta oss att det kan komma något utspel i sista minuten.

-Jag skulle tro att parterna kommer att be medlarna om mer tid, vilket i så fall innebär att det inte bryter ut någon strejk på onsdag. Mitt tips är att de ger medlarna minst en vecka till och sen får vi se.