Flera tunga aktörer anser att friskolornas kösystem är segregerande och att lottning i stället bör avgöra när intresset är större än antalet platser. Nu öppnar även Friskolornas riksförbund för lottning. »Jättebra att de visar sådan öppenhet«, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).

Friskolor använder nästan alltid kötid som urvalsmetod när intresset är större än antalet platser. Och allt fler menar att systemet leder till ökad segregation.

I våras släppte exempelvis LO tillsammans med lärarfacken en rapport som visade att ju längre utbildning föräldrarna till eleverna på skolan har, desto vanligare är det att skolan har kö och att kötiden är lång.

Och nu förespråkar allt fler tunga aktörer lottning som urvalsprocess.

»Kötid som urvalskriterium är segregerande och bör därför fasas ut och avskaffas. Om det finns fler sökande än det finns platser måste fördelningen av platser ske utifrån andra premisser, exempelvis lottning eller upptagningsområden«, skrev Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand i en debattartikel på Dagens Arena tidigare i höstas.

Även Skolkommissionens nya ordförande, pedagogikprofessorn Jan-Eric Gustafsson, anser att lottning är det »alternativ som framstår som mest framkomligt«.

– Kötid till fristående skolor är den princip kommissionen ifrågasätter mest. En del föräldrar ställer barnen i kö innan de kommer hem från BB. Det finns en stor tvekan bland i stort sett alla ledamöter till att kötiden ska få finnas kvar, säger han till Lärarnas tidning.

Och nu öppnar även Friskolorna riksförbunds vd Ulla Hamilton för att låta lotten avgöra när intresset till en skola är större än antalet platser.

– Det är en fråga vi funderar på, säger hon till Lärarnas tidning.

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) är positiv till att Friskolornas riksförbund överväger lottning.

– Jag tycker att det är bra att Skolkommission tittar på de här reglerna och det är jättebra att Friskolornas riksförbund visar en sådan öppenhet inför att vi måste få regler som garanterar en likvärdighet i skolsystemet.

Är lottning en bra idé?

– Det är det Skolkommissionen nu får pröva. Men det skulle vara alldeles för enkelt att tro att det finns ett sådant förslag som ensamt löser problemet med bristande likvärdighet.

– Vi kommer såklart lyssna mycket på det Skolkommissionen säger. Men det betyder inte att jag på förhand kan säga att vi kommer genomföra varje enskilt förslag som de lämnar.

Texten uppdaterades 17 oktober 17:15.