ANALYS. Socialdemokraterna vill ta plats i den ekonomiska debatten genom att lyfta frågan om urban tillväxt. För att det ska lyckas behövs en annan, mycket större, pusselbit.

Socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Tommy Waidelich presenterade under torsdagsförmiddagen en del i den ”nya socialdemokratiska ekonomiska politiken”: Satsningar på urban tillväxt.

Det är ingen hemlighet att med högre befolkningstäthet blir tillväxten större. Inte heller okänt är att storstadsregioner fungerar som draglok för resten av landet. Nationalekonomin har sedan dess begynnelse påpekat att städer ger stordriftsfördelar och synergier. Växande städer är helt centrala för den politiker som vill minska arbetslösheten och öka skattinkomsterna, i hela landet.

Stora behov, kända svar
Waidelich och hans inbjudna talare presenterade ingen ny, spännande fakta i frågan. Snarare tycks det som om skuggfinansministern vill plocka politiska poäng, genom att profilera Socialdemokraterna som det parti som har de bästa idéerna för att gynna storstadsregionerna. Frågan står i dag utanför det politiska rampljuset.

Stockholm/Uppsala, Västsverige och Öresundsregionen kan uppvisa jämförelsevis mycket god tillväxt, men flaskhalsarna är många och tillväxthämmande. Transportlösningarna (av personer och gods) är eftersatta, bostadssituationen akut, välfärdstjänsterna är sällan anpassade till storstadsmedborgarens behov.

Vad vill Waidelich då göra? De flesta svaren har vi redan hört. Satsningar på järnväg och tunnelbana, forskningsinvesteringar och anpassade välfärdslösningar i stil med bättre tillgänglighet. Det är förslag från valrörelsen 2010, i ny kostym. Frågan om höghastighetståg och järnvägsrustning är fortfarande levande i debatten, men precis som i valet tycks det inte hjälpa Socialdemokraterna framåt.

Fortfarande ingen helhet
Problemet ligger i att förslagen – som vart och ett för sig gillas av storstadsväljare, såväl som av industrin ­– inte placeras i en ekonomisk-politisk helhet. Storstadsregionernas väljare röstar fortfarande hellre på finansminister Anders Borg (M). Trots att den borgerliga regeringen inte imponerat i infrastrukturfrågan och bara i undantagsfall pratar om bostadspolitik.

Waidelich och Socialdemokraterna har lovat att i höst återkomma med en ekonomisk-politisk helhetssyn, i samband med debatten om höstbudgeten.

Den måste vara riktigt bra, om den politiska debatten ska börja ta Tommy Waidelich på allvar. Socialdemokraterna arrangerade ett ekonomisk-politiskt seminarium i Almedalen, utan att uppehålla sig åtminstone en stund vid det ekonomiska läget. Det ger en fingervisning om att det parti som historiskt haft örnkoll på ekonomin fortfarande inte har det som saknades när valmanifestet 2010 skrevs: En egen analys.