Bild: Maria Georgieva

Söker du på ordet ”hållbar” på Centerpartiets hemsida får du 628 träffar. Det är hållbar framtid, hållbar bostadspolitik, hållbar energipolitik. Och så dagens utspel från Annie Lööf: En långsiktigt hållbar skola.

Vad menar partiet egentligen? Centerledaren ska ”lyssna på goda idéer”, det talas om flexibilitet och ökad kreativitet. Men konkretionen uteblir.

Och kanske hade Annie Lööf tänkt till en gång till innan hon använde ordet hållbar – som av amerikanska Advertising Age för ett par år sedan korades till det mest slentrianmässigt använda uttrycket – om hon tagit några fakta i betraktelse.

  • Vi [tror] inte att motivation kan lagstiftas fram, skriver Lööf, och kritiserar Löfvens obligatoriska gymnasieutbildning. Men att det framför allt är de som inte avslutar gymnasiet som blir arbetslösa och aldrig kommer ut på arbetsmarknaden nämner Lööf inte med ett ord. De eleverna lämnas vind för våg med uppmaningar om att de ska ”stimuleras” för att ”nå sin fulla potential”.
  • Det ter sig särskilt allvarligt inte minst sett till OECD:s senaste minianalys som riktar ljuset mot de ökade skillnaderna i den svenska skolan, där den socialekonomiska bakgrunden får en allt större betydelse. Den svenska skolans utveckling – sett till likvärdighet – är den sämsta i hela OECD.
  • IT i all ära. I borgerligt styrda Stockholm har en usel upphandling med Volvo IT gjorts. Kostnaderna för skolorna har blivit så hög att ambitionen om en dator per elev nu inte ens sträcker sig till en dator på var femte elev. Kostnaderna tvingar dessutom skolorna att dra ner på andra områden, som skolhälsovård och bibliotekarier. Kanske borde kompetensen på lokal nivå först ses över?
  • Skolforskningen talar också sitt tydliga språk om vikten av en högre status för lärare – att lärarna behöver möjlighet både att fortbilda sig och avlastas från administrativt arbete. Forskningen talar även om vikten av aktiva skolledningar, liksom att det måste råda balans mellan prov och undervisning. Det har i studier från USA och Storbritannien påtalats att kunskapsinhämtningen annars riskerar att bli lägre. Detta berörs inte i debattartikeln.
  • Många friskolor ger sina elever högre kursbetyg än vad de skulle ha fått enligt nationella prov, enligt en granskning gjord av DN. Samtidigt har lärarna i friskolorna lägre lön och eleverna får nöja sig med lägre lärartäthet. Hur vill Centerpartiet ändra på det här? Det hade varit rimligt med ett försök till svar när partiet säger sig vilja greppa skolfrågan.

Lööfs debattartikel ska kanske ses som ett krympande partis krigsförklaring mot en redan sargad och skadeskjuten utbildningsminister. Men till skillnad från nästan all annan kritik Jan Björklund får är Centerledarens lätt att avfärda, också för honom.

Dagens Arena passar också på att bjuda på en talande bild om användandet av hållbarhet:

XKCD/CC BY-NC 2.0