Skolkrisen kräver närmare samarbete mellan politiker och forskare, skriver Lina Stenberg (Tankesmedjan Tiden), Magnus Wennerhag (Arbetarrörelsens Forskarnätverk), Talla Alkurdi (S-studenter).

Är den svenska skolan i kris? Inte minst svenska elevers fallande resultat i den internationella kunskapsutvärderingen PISA har under senare tid tydligt etablerat bilden av en skola i kris. Men även missförhållanden kring privatägda skolor har lett till ett större ifrågasättande av både friskolesystemet och möjligheten till vinstuttag. Den förändrade styrningen av såväl grundläggande som högre utbildning har kritiserats för att försämra förutsättningarna för såväl lärande och undervisning som forskning.

Att utbildningspolitiken förutspås få en avgörande roll i årets valrörelse förvånar därför inte. Det är också den enligt väljarna viktigaste frågan inför höstens val. Samtidigt är det förmodligen få frågor som under senare år har använts så ofta som populistiskt slagträ som just skola och utbildning. Och allt för sällan har debatten kring utbildningen varit kopplad till forskningens insikter och resultat.

Under Jan Björklunds ledning har i stället reform efter reform inom utbildningsväsendet genomförts, ofta med tvära kast – och sällan utifrån den systematiska kunskap som forskningen erbjuder. De tidiga betygen, som inte har lett till bättre resultat bland eleverna, och marknadiseringen av skolan, som lett till större ojämlikhet, är några exempel på hur regeringens skolpolitik snarare byggt på ideologiska snabba lösningar än på forskningsbaserade kunskap.

I syfte att låta forskare som systematiskt undersökt utbildningens förändrade förutsättningar möta de politiker och utredare inom arbetarrörelsen som arbetar med utbildningspolitik genomför Arbetarrörelsens forskarnätverk, tillsammans med Tankesmedjan Tiden och S-studenter, sin årliga konferens med just ett fokus på utbildningspolitiken. Vi tror att ett sådant sammanhang behövs för just detta viktiga politikområde, med tanke på att forskares insikter och resultat i denna fråga kommit att tas allt mindre på allvar av den nuvarande regeringen.

Årets konferens, som inleds i dag, har därför temat ”En skola i kris? – om kvalitet, likvärdighet och styrning i utbildningssystemet”. Vi hoppas att konferensen kommer att möjliggöra utbyten av erfarenheter och kunskaper, samt möjliggöra framtida samarbeten mellan forskare, politiker och yrkesverksamma. Medverkar gör forskare som Sven-Eric Liedman, Lisbeth Lundahl, Tomas Englund och Inga Wernersson, liksom Socialdemokraternas Partiledare Stefan Löfven och Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Tillsammans vill vi skapa ett samtal om ett utbildningssystem som utgår från de problem som både allmänhet och forskare uppmärksammar – samt diskutera hur det går att sätta stopp för ett skolexperiment som har gått för långt. Svenska elever och studenter ska kunna erbjudas en utbildning som vi kan vara stolta över.

Lina Stenberg, kommunikationschef Tankesmedjan Tiden
Magnus Wennerhag, forskare i sociologi och representant Arbetarrörelsens Forskarnätverk
Talla Alkurdi, ordförande S-studenter