Bild: Flickr/ SL
Bild: Flickr/ SL

Kapad busstrafik och hundratusentals kronor i konsultkostnader blev följden av den nedröstade höjningen av SL-taxan. Någon analys över vilka samhällsekonomiska kostnader förslaget medför har inte heller gjorts.

I höstas beslutade trafiknämnden i Stockholms läns landsting att skära ner i busstrafiken från och med januari nästa år. Totalt berörs 99 busslinjer i länet, varav fyra tas bort helt. På så vis räknar SL med att kunna spara 105 miljoner kronor per år.

Miljöpartiet och Socialdemokraterna lade då fram en skrivelse i trafiknämnden där man frågade vilka samhällsekonomiska kostnader nedskärningen skulle medföra, och hur de i sin tur skulle påverka den tänkta besparingen på 105 miljoner per år.

I mitten av november återkom trafikförvaltningen, som ansvarar för kollektivtrafiken i länet, med sitt svar. Där konstateras att förslaget ger ökade samhällsekonomiska konsekvenser. Men några beräkningar på hur mycket har inte gjorts.

– Vårt svar på skrivelsen är mer på ett generellt plan. Att göra ordentliga samhällsekonomiskaanalyser kräver mycket arbete, vilket vi inte gjort i det här fallet. Att dra in på trafik är inte bra men vi måste förhålla oss till våra ekonomiska ramar, säger Sara Catoni, avdelningschef på trafikförvaltningen.

Dagens Arena har tidigare rapporterat om att SL:s kostnader för konsulter dragit iväg de senaste åren. Mellan 2012 och 2014 steg kostnaderna med nästan 40 procent till drygt 1,2 miljarder kronor.

I september la de rödgröna fram ett förslag om att banta ner kostnaderna för konsulter – ett förslag som samtliga partier röstade för. Men i skrivelsen framkommer att SL anlitat en konsult för att ”hantera frågor från resenärer”, något som kostade 300 000 kronor. Detta trots att man redan upphandlar kundtjänst för miljonbelopp.

– Vår kundtjänst kan svara på ett stort antal frågor men det handlar ju också om brev som kommer in till oss som behövde besvaras. Vi gjorde den bedömningen att det behövdes förstärkning, säger Sara Catoni.

I skrivelsen pekar Trafikförvaltningen också på att nedskärningen av busstrafiken medför miljövinster. När bussar tas ur bruk minskar miljöbelastningen i form av utsläpp och buller, argumenterar man.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) vill inte svara på Dagens Arenas frågor. Hans pressekreterare Claes Wersäll förklarar dock att ansvaret ligger på oppositionen som röstade ner förslaget om att höja SL-taxan.

– Mycket av det här hade vi inte velat göra. Vi hade ett annat förslag som vi ville gå fram med som vi tyckte var mycket bättre än att göra nedskärningar på olika sätt. Vi fick inte igenom den budget vi ville. Därmed har vi 500 miljoner kronor mindre att röra oss med.

I skrivelsen står det att förslaget innebär minskad miljöbelastning i form av utsläpp och buller. Är det en vinst för miljön att skära ner i busstrafiken?

– Vi försöker alltid kämpa för mer kollektivtrafik, bättre kollektivtrafik och mer samhällsekonomisk kollektivtrafik för de skattemedel vi har till vårt förfogande. Vi har absolut som ambition att öka kollektivtrafiken.

Här argumenterar man att om bussar tas bort så blir det bättre för miljön.

– Ja och svaret är fortfarande detsamma. Vi vill ha mer busslinjer och ha en kollektivtrafik som är grönare och mer miljövänlig.

Men ni tar ju bort bussar?

– Ja och det har jag försökt förklara, det är något vi måste göra eftersom vårt förslag till förändring av SL-taxan föll. Då är detta en av konsekvenserna, tyvärr.

Men håller du med om argumentationen, att om man tar bort bussar så minskar utsläpp och buller?

– Jag kan bara konstatera att vi har en ambition från landstingets sida att prioritera en klimatsmart och grön kollektivtrafik.