I en sju minuter lång youtube-sänd intervju med utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)Skolinspektionens dag 2014 svarar ministern på hur man ska få bukt med sådant som skolinspektionen brukar kritisera.

Särskilt stöd ska ges till de elever som behöver det. Åtgärdsprogrammens innehåll ska vässas och tröskeln ska höjas för när de ska skrivas. Kvalitet istället för kvantitet. Kunskapskrav i läsning kommer redan under 2015 och en utredning ska göras för hur man kan införa en läsa/skriva/räkna-garanti för elever i förskoleklass upp till årskurs 3.

Lärarna måste få mycket tid för varje elev, för att förbereda och efterarbeta sin undervisning. Den administrativa bördan ska minska genom att de nationella proven ska ses över till exempel. Dessutom ska fler lärare anställas och lockas med högre löner, säger utbildningsministern.

Inget nytt under solen alltså. Men två saker fångade mitt intresse särskilt.

1. Regeringen satsar nu statliga pengar för att parterna ska kunna ha möjlighet att höja lärarnas löner. Det är alltså valfritt för kommunerna om man ska få upp lärarlönerna eller inte.

2. Nyligen har ett lagkrav införts för att alla huvudmän ska vikta sina pengar, så att de skolor med störst behov får mest resurser. Men vad händer med den kommun som vägrar?

Dessa två uttalanden grundas i utbildningsministerns förhoppning om ett samlat ansvar.

“Nu handlar det om att göra detta tillsammans. Alldeles för länge har det suttit människor i mitt uppdrag, av olika politisk färg, som har skyllt skolans problem på kommunerna, kommunerna har skyllt tillbaka skolans problem på utbildningsministern. Nu måste vi jobba tillsammans. Nu måste man ta det ansvaret och svara upp mot det lokalt, så man i varje kommun, i varje friskola, vågar och klarar att bryta det som inte blivit bra i svensk skolutveckling”.

Min förhoppning är att det blir konsekvenser när kommuner och friskolor inte tar sitt ansvar. När lärarlönerna inte höjs och när resurserna inte fördelas efter behov.

Vilka åtgärdsprogram sätts in för huvudmännen? Det vill jag att utbildningsministern redogör för i nästa youtube-film.