fredagskrönikan Snart stundar valet av USA:s näste president. Men en sak sticker ut i rapporteringen. Varför är svenska journalister och politiska reportrar så bra på att lyfta röstmönster från olika väljargrupper i USA, när de inte gör det på samma sätt i Sverige, undrar Tanvir Mansur.

Flera experter verkar vara eniga om att presidentvalet i USA kommer avgöras i vågmästarstaterna, det som kallas “swing states”. Det är delstater som Pennsylvania, Michigan och Wisconsin. Och där är det hos de vita medelklasskvinnorna som kan göra den stora skillnaden. De skulle kunna avgöra om om presidenten kommer heta Biden eller Trump. Och i alla svenska medier, så pratar både forskare och reportrar om just hur de olika väljargruppernas beteende påverkar valet.

Under ett samtal om valet på SVT Nyheter frågade programledaren:

Visst är det så man ska förklara suburbs, det är villaförorterna vi pratar om, medelklassen?

Elizabeth Wallentin, statsvetare och pr-konsult, svarade:

Ja, medelklassen. Villaförorterna. Och man ser en skillnad när man pratar om vita kvinnor, svarta och latino-kvinnor. Så Biden har ju nästan 85 % av de svarta rösterna, och 43 % av latino-rösterna. Det som är lite svårare är de vita rösterna som i tidigare val gick till Donald Trump. Det var väl 56 %. Och nu ser det ut som att samma siffra kan gå till Biden. Det kan bli så pass avgörande med vita kvinnor.

Det är viktigt att följa de här röstmönstren för att förstå väljares intressen, reaktioner och i slutändan konsekvenserna av politiken. Opinionsundersökningarna avlöser varandra, och det finns mycket statistik att utgå ifrån. Så varför är svenska medier så dåliga på att titta på samma väljarbeteenden i Sverige?

Sverige är inte USA. Dels är det olagligt att föra register över etnicitet i Sverige. Därför är den statistiken vi har uppdelad på postkoder, kön och om väljarna är födda i Sverige eller inte. Och dessutom har vi valhemlighet, det vill säga att ingen har rätt att veta hur någon röstar. Och de svenska partierna är fler än i USA, och därför har väljarna mer att välja på.

Vi stirrar oss blinda på hur många som skulle rösta på det ena eller det andra partiet, men vi ser inte vem väljaren är.

Men vi ställer oss sällan frågan om vad svenska väljargrupper tycker om politikernas uttalanden och lagförslag. Var är statsvetarna som är så snabba på att svara på om väljarnas beteenden? Efter svenska partiledardebatter har jag aldrig sett att de har analyserat hur olika uttalanden kommer landa hos exemeplvis kvinnliga väljare eller hos invånare i svenska förorter. Däremot, är det vanligare att man pratar om att partier “tar väljare” från andra partier. Exempelvis: “Kristdemokraterna försöker närma sig Sverigedemokraternas väljare”. Men djupare analyser än så får vi inte.

Vi stirrar oss blinda på hur många som skulle rösta på det ena eller det andra partiet, men vi ser inte vem väljaren är. Men om vi har bättre förståelse för röstmönster, så kan politiken också formas mer efter väljarnas opinion mellan valen. Det går att skicka ut fler opinionsundersökningar, med mer riktade frågor.

Vi kan hitta många intressanta frågeställningar, som ger oss mer kunskap och håller politikerna på tårna. Exempelvis:

“Hur ställer sig afrosvenskar i storstäderna sig till Jimmie Åkessons påstående om coronaviruset?”

eller:

“Skulle en arbetarklassväljare i Skåne rösta på Socialdemokraterna efter deras beslut om arbetsrätten?”

När Joe Biden mötte väljare i sin hemstat, Pennsylvania, valde han att lyfta fram sin egen bakgrund i arbetarklassen. Det ska göra att människor känner igen sig i honom och hans historia, och kan potentiellt locka över väljare från den gruppen. Det är klart att politiker försöker hitta gemensamma nämnare med den de pratar med. Därför är det viktigt att tala med folket, inte bara till dem.

SVT och andra medier är bra på att bevaka USA:s presidentval när det gäller demografi och röstmönster. Men, när samma slags demografier och röstmönster kan analyseras i Sverige, då använder inte medierna de här begreppen eller analyserna alls. Om två år är det val till riksdagen i Sverige. Om vi ska se väljarna på riktigt, behöver vi veta vad de tycker, och inte bara utgå från experterna i TV-rutan.

 

Tanvir Mansur är skribent och producerar podcasts.