Investeringar måste göras för att höja lärarutbildningens kvalitet – men satsa på att förena teori och praktik, skriver Petter Ådahl, ordförande Lärarförbundet Student.

Sverige står inför enorma utmaningar. Sjunkande skolresultat måste vändas och tiotusentals lärare behöver rekryteras. I dag väljer allt för få att utbilda sig till lärare samtidigt som antalet avhopp från utbildningen är skyhöga.

Vi välkomnar därför Moderaternas föreslagna satsning på lärarutbildningarna och hoppas att regeringen orkar matcha den. Mer pengar kan höja kvaliteten, men då krävs rätt prioriteringar.

Lärarförbundet Student menar att utbildningen kontinuerlig måste ge möjlighet att praktisera de teorier om bland annat ämnesdidaktik och ledarskap som förmedlas. Vi behöver, till skillnad från exempelvis matematiker eller statsvetare, träna på att transformera våra ämneskunskaper till bra undervisning. Lärarutbildningarna lyckas dessvärre sällan förena teori och praktik. Den utbildningsvetenskapliga kärnan behöver därför mer resurser så att den kan fyllas med såväl teori som praktik, och på ett handfast vis koppla samman dessa.

I dag upplever lärarstudenterna utbildningen som splittrad med dålig koppling mellan de teoretiska delarna och läraryrkets praktik. Vi behöver såväl djupa ämneskunskaper som didaktiska och pedagogiska kunskaper. Tyvärr är möjligheten att omsätta de teoretiska delarna av utbildningen till klassrumspraktik i dag begränsade.

En bra lärarutbildning kräver därför kontinuerlig handledning och möjlighet att pröva det man lärt sig i olika situationer. Precis som det är självklart att en sjuksköterska på sin utbildning tränar sig på att sätta dropp bör det vara självklart att en lärarstudent får öva på att, exempelvis, inleda en lektion. Med mer resurser kan lärarutbildningarna utvecklas och ge studenterna möjlighet att i högre utsträckning tillämpa sina teoretiska kunskaper med handledning av skickliga lärarutbildare.

Studenter, universitets- och högskolelärare är eniga om att lärarutbildningarna saknar ekonomiska resurser för att bedriva riktigt bra undervisning. I en enkätundersökning från förra året svarade Sveriges lärarutbildare att lärarutbildningarna är underfinansierade och att ersättningssystemet skapar incitament till lägre kvalitet.

Investeringar måste göras för att höja kvaliteten på lärarutbildningen. Fler behöver påbörja och fler måste vilja fullfölja sina studier. Därför är Moderaternas utspel välkommet. Förhoppningsvis kan det leda till en bredare diskussion om vilka insatser som krävs för landets lärarutbildningar.

Lärarförbundet Student tror att mer resurser som satsas på att koppla samman teori och praktik gör störst nytta. Det är välinvesterade satsningar som kan bidra till att skapa attraktiva lärarutbildningar av hög kvalitet.

Petter Ådahl, ordförande Lärarförbundet Student