Foto: Transport
Foto: Transport

Omkring 17 procent av Transports medlemmar kan tänka sig att rösta på SD. Men det var inte länge sedan som partiet öppet gick ut med att de ville minska fackets makt.

– Sverigedemokraterna har gått från att vara uttalat antifackliga till att vurma för den svenska modellen. Men det är bara en taktik för att nå S-väljare. Så sent som 2008–2009 ville de försvaga LAS och MBL (Medbestämmandelagen, reds anm). De sa rakt ut att fackets makt måste minskas, säger Transportarbetareförbundets förbundssekreterare Markus Pettersson.

Bland Transports medlemmar kan omkring 17 procent tänka sig att rösta på Sverigedemokraterna. En stor utmaning när vi nu närmar oss EU-val och riksdagsval. 2005 fattade Transports ledning ett beslut att utesluta alla aktiva sverigedemokrater ur förbundet.

Enligt Markus Pettersson är Sverigedemokraterna ett hot mot fackets överlevnad. Men med en stor grupp SD-sympatisörer inom de egna leden har förbundet känt ett behov av att kunna bemöta medlemmar som skyller lönedumpning på den utländska arbetskraften.

– Det är klart att vi förstår att det känns för djävligt för chaufförer som ser sina jobb försvinna till utländska förare som får hälften så mycket i lön. Transport och Sverigedemokraterna ser samma problem men vi har helt olika lösningar, säger Markus Pettersson.

För att få ned kostnader finns det åkerier som kör med så kallade falska f-skattare, (som antingen saknar f-skatt eller där förarna enligt skatteregler borde vara direkt anställda av åkerierna) eller startar bemanningsföretag utomlands och på så sätt kringgår svenska skatteregler.

I dessa företags bilar sitter ofta utländsk arbetskraft. Resultatet blir en osund konkurrens eftersom dessa företag har betydligt lägre priser än åkerier som följer kollektivavtal.

Men lösningen på detta problem, säger Markus Pettersson, ligger inte i att, som Sverigedemokraterna vill, sätta arbetare mot arbetare. Det är mot de oseriösa företagarna kritiken ska riktas. Man måste i stället använda sig av de juridiska instrument som finns för att upprätthålla svenska kollektivavtal.

– Men det läggs inga resurser från regeringen på att exempelvis följa upp de cabotageregler som finns (regler om tillfällig internationell trafik, reds anm). De böter som delas ut när åkerier bryter mot trafikregler är extremt låga och fungerar inte avskräckande. Det saknas politisk vilja inom regeringen att göra något som skulle kunna ses som ett hinder för den fria marknaden.

Detta menar Markus Pettersson skapar grogrund för Sverigedemokraterna bland transportarbetare. Genom att prata om relevanta problem blir partiet attraktivt för väljare i drabbade yrkeskårer. Däremot, menar Markus Pettersson, är Sverigedemokraternas lösningar oseriösa.

I mitten av april debatterade exempelvis Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson mot Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt i SVT:s Aktuellt, om bland annat den fria rörligheten inom EU. Enligt EU-regler får en medborgare i EU vistas tre månader i ett annat EU-land utan visum.

I debatten hävdade Jimmie Åkesson att han vill minska den gränsen till en månad, bland annat för att komma till bukt med den ”illegala cabotagetrafiken”.

– Åkesson använder sig av ett verkligt problem, alltså brott mot cabotagetrafiken, men kommer med en ickelösning. Att sänka visumreglerna till en månad har ingenting med brott mot cabotagetrafiken att göra. Som det ser ut nu får en cabotagetransport bara vistas i Sverige i en vecka, säger Markus Pettersson.