Miljöpartiet borde ha funderat lite kring teori och praktik innan de spikade agendan inför sin dag i Almedalen. ”Grönare städer” låter bra och talar tydligt till de medelklassväljare i storstäderna där MP står starkt. Men när partiet ska ge svar på hur man ska nå dit har det slagit slint. Att införa ett femårigt moratorium mot köpcentrum har mycket lite att göra med en framsynt miljöpolitik.

I teorin är det helt rätt. Så som städer i dag är byggda utgår det från ett bilberoende. Att invånare i en stad måste ta bilen för att komma till jobbet eller köpcentret sliter på miljön och är inte hållbart i längden. Självklart är det bättre om fler kan ta cykeln eller åka kollektivt.

Visst är det också synd när köpcentrum som läggs utanför städerna gör att städernas inre utarmas. Ta Borlänge som exempel. Stadens stora köpcentrum Kupolen har gjort att det knappt finns några butiker kvar i stadens centrum. Kupolen lockar sedan bilburna besökare från omkringliggande städer som Falun och Mora, som var och en bidrar till sin beskärda andel utsläpp. Så långt in i resonemanget har Miljöpartiet rätt. Men sedan då. I Borlänge byggs just nu ett nytt Ikea och nya jobbmöjligheter skapas. Vill Miljöpartiet förbjuda det? ”Nja, Ikea vill vi inte förbjuda” blir svaret från de två språkrören och det står då klart hur ogenomtänkt förslaget är.

Det räcker inte med medelklassmys där familjer gör cykelutflykter till butiken med närodlade grönsaker. Miljöpartiet riskerar här bara att distansera sig ännu mer från väljare på landsbygden som tror att MP i en rödgrön regering bara ska göra alla nödvändiga resor dyrare. För under Miljöpartiets tal i Almedalen påpekas också en hel del kloka saker. Som att den rödgröna höjningen av bensinskatten fortfarande innebär att Sverige har lägre bensinskatt än många andra EU-länder och samtidigt bidrar till den nödvändiga omställningen av drivmedel där fortsatt resande är möjligt.