Bild: stock.xchng

Systemskifte? De borgerliga partierna förnekade att det skulle bli en våg av privatiseringar och utförsäljningar av offentlig verksamhet, både före valet 2006 och efter. Att diskutera ägarformer, det var något vi sysslade med förr. Nu vill vi slå vakt om kvalitet och resultat, så har det nya mantrat varit.

Men i dag, tre-fyra år senare, är det inte svårt att se att väljarna har vilseletts. Vi har fått en rad exempel som visar att ett stort systemskifte pågår. Men det döljs bakom en ridå av nyspråk. Att till exempel öppna marknaden för fler privata vårdcentraler eller fler privata apotek kallas att "öka valfriheten" eller att "öka tillgängligheten".

Mitt under semestern kom det senaste exemplet på att säga sig "öka tillgängligheten". Regeringen har beslutat att halvstatliga Svensk Bilprovnings monopol ska avskaffas. Med privata konkurrenter ska det kunna blir fler stationer och längre öppettider, hävdar infrastrukturminister Åsa Torstensson (C).

Men var finns den folkliga opinionen för att göra så? 93 procent av bilägarna har i enkäter förklarat sig nöjda. Verksamheten har av en moderat riksdagsman till och med kallats "världens effektivaste bilprovning". Vi har Europas lägsta priser. Det enda som är säkert med det som nu sker är att det blir dyrare för kunderna, det har ministern själv erkänt.

Så varför gör man så här? Svaret är enkelt: Profitörerna ska in, här som på alla andra områden. Oj, vad de kommer att hitta många fel, de stora privata märkesverkstäderna, när de också ska syssla med bilprovning. Och vem ska kontrollera att det går rätt till? Behöver man kanske rentav inrätta en ny statlig myndighet, en bilprovningsprovning?

I en tid när marknadsfanatismens alla nackdelar för medborgarna har blivit synliga – ett växande antal friskolor som går i konkurs, höga elpriser, slarvig upphandling av sjukhusmat, kommuner som rear ut skolor på ett olagligt sätt och vårdkoncerner som tar betalt för tjänster de aldrig har utfört – ska ännu en gråzon mellan privat och offentligt inrättas.

Borde det inte vara tid för eftertanke, att stanna upp och summera utfallet? För Åsa Torstenssons del finns det också andra skäl till en timeout. Hon jobbar för fullt med att totalt avreglera den svenska järnvägsmarknaden. Det är mumma för SJ:s konkurrenter, men hur meningsfullt är det för resenärerna, när det saknas spår för fler tåg?

Sluta snacka bullshit om "valfrihet" och "tillgänglighet" och "kvalitet"! Den borgerliga regeringen är vinstintressenas regering, som genomför ett systemskifte på område efter område.