Bild: David Bicho
Bild: David Bicho

Det finns gott om utrymme för såväl löneökningar som nyanställningar och investeringar, skriver Stefan Carlén, chefsekonom och Martin Rosenström, utredare, Handelsanställdas förbund.

Det har länge funnits två motsatta bilder av hur lönsamheten inom handeln ser ut. En mörk bild där handeln präglas av lönsamhetsproblem och en ljusare bild där lönsamheten är god.

Men vilken bild stämmer egentligen överens med verkligheten? Är det verkligen så att handelns företag har låga vinster och går dåligt? Eller är det så att företagen gör goda vinster och att branschen går bra?

I vår rapport »De verkliga vinsterna i handeln – Vinstläge och vinstutveckling i handeln 2000-2015« har vi gått igenom olika mått på lönsamhet i handeln grundligt. Resultaten visar att det inte går att hitta något belägg för en pressad lönsamhet. 2000-2013 har vinstmarginalerna fördubblats och vinsten i detaljhandeln ökat från 11 till 39 miljarder. Medan vinsten ökat med 264 procent, så har de samlade personalkostnaderna ökat med 76 procent i löpande priser. Allt baserat på SCB:s statistik.

För 2014 finns ännu inte SCB:s statistik. I stället har en analys av de 20 största företagen inom 13 delbranscher i detaljhandeln genomförts. Analysen visar en sammantagen vinst för samtliga 13 delbranscher, och i 10 av 13 har det samlade resultatet ökat. När det gäller 2015 visar KI:s konjunkturbarometrar att handelsföretagen själva bedömer vinstläget som mycket gott. Från 2013 har upplevelsen av den egna lönsamheten ökat kraftigt och slog tredje kvartalet 2015 »all time high«.

Slutsatsen är att det generellt inte finns några lönsamhetsproblem i handeln, även om vissa delbranscher och enskilda företag i lönsamma branscher går sämre. Tvärt om så visar rapporten att lönsamheten i handeln överlag är mycket god.

Hur kan det då komma sig att en negativ bild av branschens lönsamhet har etablerats, trots att den ligger så långt ifrån verkligheten?

I rapporten visar vi många förklaringar till det. Dessa ligger i hur lönsamhet mäts, hur undersökningar spridits där ett fåtal handlare spekulerar kring lönsamhet, hur fokus läggs på det mindre antal företag och delbranscher som faktiskt går sämre och i hur bolagskonstruktioner inom handeln kan snedvrida bilden av handelns vinster. Enkelt förklarat finns det många sätt att skapa sig en bild av handelns vinster som i sig inte är osanna men som är ofullständiga när de används fel eller rycks ur ett helhetsperspektiv.

Vår undersökning av de verkliga vinsterna i handeln visar att bilden är betydligt ljusare än vad det ofta påstås. Utifrån resultaten i rapporten finns det många skäl att tro att handeln kan bli ännu viktigare för att skapa arbetstillfällen, bidra till BNP och stärka Sveriges ekonomi. Vi anser att den dystra bild som arbetsgivarsidan målar upp är skadlig för branschen.

I stället för att svartmåla borde man glädjas åt att handeln går bra. Vår rapport visar att det finns utrymme för såväl löneökningar som nyanställningar och investeringar. Det är något som är positivt för branschen och som borde glädja både arbetsgivare och anställda.

Stefan Carlén, rapportförfattare och chefsekonom på Handelsanställdas förbund
Martin Rosenström, rapportförfattare och utredare på Handelsanställdas förbund