Sverigedemokraterna Vad säger regeringspartierna om trollfabrikerna?

TV4:s granskning av tevekanalen Riks och Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning är ett stycke briljant journalistik. Journalisten Daniel Andersson får jobb på Riks efter att ha tagit en öl med SD-politikern Julian Kroon, som uppmanar honom att träffa partiets kommunikationschef Joakim Wallerstein.

Dagen efter har han ett jobb på tevekanalen Riks.

Det finns många häpnadsväckande fakta i TV4:s granskning, men frågan är om inte detta är en av de mer fascinerande. Är det så lätt att få jobb hos SD och dess nätverk alltså? Är allt som krävs verkligen att man fixar en rejäl bakslickfrisyr, klär sig i en tredelad kostym och en skjorta med knappar i kontrastfärg och sedan dricker öl med rätt person?

Uppenbarligen.

Det bidrar till att debatten ramlar rakt ned i kaninhålet.

Redan i mötet med Julian Kroon får vi en bekräftelse av att SD hade en trollfabrik i valrörelsen 2018. Den uppgiften har förekommit tidigare, bland annat i ETC, men SD har förnekat det. Nu säger Julian Kroon att de anställde 10 ”ungsvenskar” som nätkrigare.

Sedan framkommer flera graverande saker. Inte minst den nära kopplingen mellan SD:s kommunikationsavdelning och Riks. I princip verkar det vara samma sak. Dörrarna är öppna mellan de båda kontoren, Wallerstein kommer in med jämna mellanrum för att diskutera eller ge instruktioner. Allt fångas på Daniel Anderssons hemliga kamera.

Och sedan visar det sig alltså att SD även i dag har ett antal personer anställda för att driva anonyma konton som sprider propaganda och desinformation.

När Wallerstein konfronteras med den uppgiften förnekar han att det skulle vara en trollfabrik, trots att flera av SD:s medarbetare själva kallar den så.

Men enligt Ola Svenonius, forskare på Totalförsvarets forskningsinstitut, är en trollfabrik en organiserad verksamhet som syftar till att påverka samhällsdebatten med hjälp av anonyma konton.

Desinformationen uppstår både i vad som sprids, men även när det är extrema åsikter mer än direkta felaktigheter kan det anses vara desinformation eftersom de många kontona ger ett intryck av att det finns ett större engagemang för något än vad det faktiskt finns.

Det bidrar till att debatten ramlar rakt ned i kaninhålet. Vilket är precis vad SD vill. För det gynnar dem.

En av de anställda hos SD uppger i programmet att han driver 70 anonyma konton.

Arbetsmetoden handlar helt uppenbart om att manipulera det demokratiska samtalet.

Så vad kommer hända nu? Om detta hade handlat om något annat parti hade detta toppat nyhetsrapporteringen i månader. Löpsedel efter löpsedel hade pumpats ut – med all rätt.

Men Sverigedemokraterna verkar vara immuna mot sådana drev. De skakar av sig avslöjanden som om det vore aska som fastnat på deras axlar. Inget verkar röra dem, eller sänka deras stöd i opinionen.

Antagligen av samma skäl som Donald Trump klarar av vilka anklagelser som helst. Ingen förväntar sig något annat av honom. Och ingen förväntar sig att SD ska respektera spelreglerna i ett demokratiskt samtal.

Men vad säger deras samarbetspartier? Är de helt obekymrade över trollfabrikerna?

Det är kanske den fråga som borde ställas till Tidö-partiernas företrädare nu, efter TV4:s avslöjande.

En annan sak som måste hända är att anständiga medier från och med nu vägrar ha med Dick Erixon eller någon annan från Riks som någon slags oberoende kommentatorer av politiska skeenden. Inget mer Godmorgon Världen för dem. Ingen mer tevesoffa. Nu vet vi nämligen att det är samma sak som att bjuda in någon från SD:s kommunikationsavdelning.

Och ni grabbar med backslick, tredelad kostym och värderingar som ligger nära SD: nu vet ni hur man ska få heltidsjobb inom politiken.