Bild: Sara Mc Key
Bild: Sara Mc Key

Många elever upplever stress och otrygghet och elevhälsans förebyggande arbete fungerar dåligt. Det visar en ny rapport från Skolinspektionen.

Hälften av de nästan 3 000 eleverna som Skolinspektionen intervjuat i sin nya rapport har under någon period det senaste året mått dåligt eller varit oroade på grund av stress eller nedstämdhet. Rapporten bygger på enkätsvar från elever i årskurs 6-9 på 25 stycken slumpmässigt utvalda skolor.

– Jag tycker att det är allvarligt att man inte har de resurser man behöver, den kompetens man behöver och att man inte arbetar förebyggande för det förebyggande är så oändligt viktigt, säger Skolinspektionens generaldirektör Ann-Marie Begler, till Sveriges Radio.

Granskningen visar också att psykolog ofta helt saknas i det förebyggande arbetet och att eleverna ofta inte ens vet vad elevhälsan har för uppdrag eller funktion.

Ann-Marie Begler tycker att bristerna är allvarliga och menar att det kan få stora konsekvenser för eleverna att man inte fångar upp de som mår dåligt i tid.

Emil Gustavsson, ordförande i Sveriges elevkårer menar att det är en kostnadsfråga:

– I dag finns inte riktlinjer för hur många elever det får gå per anställd och det gör att vi ser att det går alltför många elever helt enkelt per anställd inom elevhälsan, säger han.