Saab rullar allt närmare konkurs. Tusentals jobb är direkt hotade och flera bedömare varnar för en snöbollseffekt på leverantörssidan. Företaget är i akut behov av pengar och den svenska regeringen har avgörandet i sin hand. Men från näringsdepartementet är det tyst. Och i Trollhättan växer frustrationen.

Dåliga nyheter i Trollhättan har en tendens att komma med sämsta tänkbara timing. Under finanskrisen 2009 kom beslutet om nedläggning dagarna innan julafton. I år ställdes löneutbetalningen in dagen innan midsommarhelgen.
– Det börjar bli en dålig vana. Men sista spiken i kistan är nog inte slagen än, säger Paul Åkerlund som är kommunalråd (S) i Trollhättan och tidigare ordförande för IF Metall på Saab. Han har 32 års anställning i företaget bakom sig.

Paul Åkerlund vill ännu inte räkna ut Saab, även om läget ser ”mycket allvarligt ut såklart”. Och trots att de fackliga representanterna och chefsjuristen har lämnat Victor Muller ensam kvar i styrelsen så finns det ljus i nyhetsmörkret från Trollhättan.

I och med en order på 582 bilar till ett värde av 120 miljoner kronor, från ett än så länge hemligt kinesiskt företag, verkar de anställdas junilöner i alla fall vara i hamn. Och på tisdagsmorgonen kom nyheten att ett konsortium lett av Hemfosa Fastigheter köper merparten av Saabs fastigheter för 255 miljoner kronor, en affär som kan växa till max 300 miljoner kronor.

Krävs mer pengar
Det innebär viktiga tillskott i kassan, men är ändå långt ifrån de 700-800 miljoner kronor som Saab akut behöver skramla ihop för att inte kollapsa under de närmaste veckorna. Den bedömningen gör i alla fall Svenåke Berglie som är vd för underleverantörernas branschorganisation, Fordonskomponentsgruppen.
– Skulderna på leverantörssidan och till lönerna ligger i den storleksordningen, säger han.

Men trots att även Svenåke Berglie menar att läget ”ser väldigt mörkt ut”, så är både han och Paul Åkerlund överens om att Saabs mest akuta problem är besked om den långsiktiga finansieringen. I den frågan är båda högst frustrerade över den svenska regeringens agerande, eller snarare bristen på agerande.

Intressenter finns
Saab är visserligen i nuläget närmast barskrapat. Men det finns fortfarande intressenter som är beredda att satsa kapital. Den stora frågan är om kapitalet hinner rassla in på Saabs bankkonto tillräckligt snabbt för att hindra en konkurs.

Saab kan få in över två miljarder kronor genom en konkret affär med de kinesiska bolagen Youngman och Pang Da. Men där väntas besked från Kinas myndigheter först om några månader. Saab har också en innestående delutbetalning på 260 miljoner kronor från Europeiska Investeringsbanken, EIB. Men enligt Svenska Dagbladet, som hänvisar till källor inom EIB, kommer det inte bli några mer pengar från EIB. Anledningen är att EIB är bunden av EU-regler som säger att banken bara kan betala ut pengar till ”friska bolag”. Saab måste helt enkelt hamna i ett bättre ekonomiskt läge för att få någon ytterligare utbetalning.

Antonov ensam kvar
I det läget återstår i praktiken bara en av de hittills kända intressenterna: den ryska finansmannen Vladimir Antonov. Hans ska enligt uppgift vara beredd att gå in med en miljard kronor i Saab. Och enligt tidningen Dagens Arbete, som har talat med hans svenska talesperson Lars Carlström, har den senaste tidens turbulens inte fått honom att ändra sig. Problemet är att Vladimir Antonov än så länge är ställd åt sidan. Det är effekten av ett spel mellan fyra aktörer där den svenska regeringen verkar sitta på trumfkortet.
– Att det där med Antonov inte är klart ännu det är ju, ja, helt fantastiskt. Jag anser att regeringen skulle drivit på den frågan mycket mycket hårdare, säger Paul Åkerlund.

Spelet om Antonov är mångbottnat. Antonov var under flera år storägare i Spyker, men tvingades i och med deras köp av Saab att sälja sina aktier. Detta eftersom säljaren General Motors misstänkte att Antonov har varit inblandad i ekonomisk brottslighet.

Kopplingarna till den misstänkta ekonomiska brottsligheten har dock inte kunnat bevisas. Redan för två månader sedan godkände därför svenska Riksgälden en ansökan från Vladimir Antonov och Spyker om att återigen tillåta honom som ägare.

Avgörandet hos regeringen
Men för att ansökan ska gå igenom krävs grönt ljus från ytterligare tre aktörer: General Motors som fortfarande äger referensaktier i bolaget, EIB som lånat ut pengar samt den svenska regeringen som står som garant för de utlånade pengarna.

Enligt Antonovs talesperson Lars Carlström ligger avgörandet därmed hos den svenska regeringen. Om den ger godkänt så ger EIB godkänt. GM ska redan ha sagt ja.
– Bollen ligger hos den svenska regeringen. Svenska staten har ett stort och avgörande inflytande över den här processen just i kraft av att vara garant för lånet. Om regeringen utmålar sig själv som maktlös aktör så är det inget annat än lögn och förbannad dikt, säger han till Dagens Arbete.

Både Paul Åkerlund och Svenåke Berglie delar den analysen.
– Det är ju smått fantastiskt. Här har du en finansiär som inget hellre vill än att vara med. Och han släpps inte in. Jag har aldrig sett på maken. Det är ett politiskt misslyckande, säger Paul Åkerlund.

– Om det inte finns några särskilda skäl så förstår jag inte varför den svenska regeringen inte gör allt för att undanröja alla formella hinder. Finns det verkliga skäl så borde man ju tala om det. Då är det något som Riksgälden inte har sett i sådana fall, säger Svenåke Berglie.

Tusentals arbetstillfällen hotade
Men hittills är det tyst från näringsdepartementet. Under tiden förbereder sig samhället på en konkurs. På Arbetsförmedlingen i Trollhättan räknar man med mellan 6 000 och 8 000 nya arbetslösa om Saab faller. Kommunalrådet själv tror dock på det dubbla inom ett år. Först de knappt 4 000 anställda på Saab, sedan uppemot 10 000 bland underleverantörer, småfirmor och den övriga handeln. Ytterst kan det även slå mot den offentliga sektorn.
– Det blir som ringar på vattnet, säger Paul Åkerlund.

Svenåke Berglie är mest orolig för vad en konkurs för Saab skulle ge för signal till fordonsklustret i Västsverige. I dag står underleverantörssidan för 75 000 arbetstillfällen. Sedan i mars har redan nästan 600 personer varslats på grund av krisen i Saab. I förlängningen kan en nedläggning generera en snöbollseffekt som får jobben att flytta till andra delar av världen. Sedan 2009 har redan fyra underleverantörer lämnat Sverige.
– Signalvärdet om Saab skulle försvinna är högt. Värdet av att vara kvar i landet minskar. Företagen frågar sig om de inte kanske ska leverera från Tyskland, Holland eller Frankrike eller var de nu har sina andra fabriker, säger han.

Frågetecknen hopar sig. Varför agerar inte den svenska regeringen? Har Victor Muller ytterligare ett ess i rockärmen? En sak står dock klar: Många snabba beslut krävs om Saab återigen ska resa sig som fågel Fenix ur askan. I alla fall för ytterligare en tid.