Kommunala uppdragsgivare måste ställa krav på att alla företagare inom hemtjänst erbjuder justa villkor, skriver Susanne Bodin Eklöf, informationschef Carema Care.

Dagens Arena har publicerat en artikel under rubriken Företag utan kollektivavtal vinner ”hemtjänstlotteriet”.

I artikeln sägs att det finns en lista, där bland annat Carema Care ingår, över det 20-tal företag som får utlottade uppdrag för dem som inte har gjort något eget val av hemtjänstutförare. Vidare sägs att ungefär hälften av företagen saknar kollektivavtal och de försäkringar som avtalet garanterar.

Eftersom detta väcker frågor riktade till oss önskar vi ett förtydligande.

Carema Care har kollektivavtal för alla sina medarbetare. Att ha kollektivavtal ser vi som en självklarhet, särskilt som det handlar om uppdrag där en medarbetare övergår från sin tidigare kommunala tjänst till oss som privat utförare. Carema Care är medlemmar i arbetsgivarorganisationen Vårdföretagarna och därigenom är våra medarbetare i fokus för de fackliga krav som förs fram i avtalsrörelserna. Att följa innehållet i ett kollektivavtal innebär, förutom att våra medarbetare har de kollektivavtalsenliga förmånerna med exempelvis pensionsinbetalningar relaterade till lönen, också att man har ett fackligt inflytande i verksamheterna.

Vi har även drivit omfattande samarbeten med fackförbundet Kommunal, exempelvis inom ramen för Mönsterarbetsplatsen. Målet har varit att utveckla verksamheterna för att få både nöjda kunder och nöjda medarbetare.

Carema Care strävar alltid efter att det ska finnas positiva skillnader för en medarbetare som övergår till tjänst hos oss. Kommunala uppdragsgivare måste ställa krav på att alla företagare inom hemtjänst erbjuder justa villkor och naturligtvis måste kommunerna skapa ekonomiska förutsättningar för detta. Att ha kollektivavtal för sina medarbetare är en självklarhet som kostar. De ersättningsnivåer som gäller i dagsläget skapar snarare en grund för framväxt av små företag som inte lever upp till de rimliga villkor som vi anser att alla medarbetare har rätt att ställa krav på.

Susanne Bodin Eklöf,
informationschef Carema Care