Bild: stock.xchng

Det är en illusion att tro att framsteg inom forskningen kan lösa klimatproblemen åt oss. Ny teknik kan säkert ge oss fler resurssmarta alternativ, men parallellt med detta måste vi själva påbörja en förändring av vår livsstil. I stället för en ständigt stegrad konsumtion av prylar borde vi öka betydelsen i våra liv av vänner, samarbete med grannar, hälsa, odlingar och enkla vanor.

Det kommer att bli en lång resa, över flera decennier. Men den måste påbörjas nu. Vi kommer att klara oss oändligt mycket bättre om vi är tankemässigt förberedda, så att inte chocken blir så stor när oljan plötsligt tar slut eller nästa globala finanskris drabbar oss.

De ideologiska låsningarna gör att de borgerliga inte klarar framtidens utmaningar. De avskyr förstås tanken på att vi behöver en mer statligt styrd marknadsekonomi för att klara klimatet. En skarpare fördelningspolitik, läs: fortsatt höga eller högre skatter, är en idé som högern alltid har bekämpat, men som är nödvändig för att ge legitimitet bland de sämst ställda för stora förändringar som väntar för klimatets skull.

De borgerliga blir också lätt vansinniga inför de uppenbara behoven av att vi åter måste koppla samman individen med kollektivet, det privata med det politiska. Rör inte min stadsjeep!

Handfallna inför utvecklingen försöker borgerliga debattörer därför inför det kommande valet spela på rädslan. Därav rallarsvingarna de senaste veckorna om att de rödgröna vill ödelägga landsbygden och lägga ner lastbilsindustrin. De borgerliga tror sig ha en valvinnande fråga i Förbifart Stockholm, men de underskattar den opinionssvängning som har skett i huvudstaden.

Till och med den ofta kloke Peter Wolodarski skrev i söndags i Dagens Nyheter nostalgiskt om flyget och bilen som spränger alla gränser. I och för sig sant, men poänglöst eftersom han inte förmår problematisera konsekvenserna av ett fortsatt hämningslöst flygande och ständigt fler bilar som täpper till infartsvägarna till storstäderna. Är färre bilar i städerna och mindre flygande verkligt något stort problem? Bara om man som de borgerliga vill rulla ut stenar i vägen för utbyggd kollektivtrafik på spår.

Det snackas mycket om att det inte är någon skillnad mellan alternativen i svensk politik. Men det finns åsiktsbrytningar och klimatfrågan är definitivt en sådan fråga. Det ena alternativet kramar privatbilismen, vill ha fler långtradare på vägarna och kan för sin individuella frihets skull inte avstå från flyget. Det andra alternativet vill påbörja en förändring av vårt sätt att leva. Valet i höst är därför viktigt.