Bild: Agnes Stuber
Bild: Agnes Stuber

Stockholms klämspärrar är oförenliga med en öppen kollektivtrafik. Men det är våldsamma kontroller också, skriver Christian Tengblad, kampanjgeneral Planka, i en replik.

Miljöpartisten Malin Karlsson vill skrota klämspärrarna i SL-trafiken. Det låter som en bra idé, det är självklart inte vettigt att kollektivtrafikanter måste räkna med spärrvåld och skador när de ska ta sig fram.

Men klämspärrarna är inte grundproblemet, bara ett symtom. En öppen kollektivtrafik är tillgänglig för alla, oavsett ekonomisk situation. Den är också medvetet fri från hinder för att göra det så lätt som möjligt att åka med, för att motverka dagens trafikinfarkt, där fler stockholmare tar bilen än åker kollektivt.

Klämspärrar, biljettsystem och kontrollanter är en del av hindren. Det är sätt att försöka reglera vilka som kan åka kollektivt. Men det som verkligen sätter upp murar mellan förorter och stadsdelar i Stockholm är avgiftstrycket. Det är också avgifterna som gör att spärrsystemen överhuvudtaget finns till.

Miljöpartiet nöjer sig med att angripa symtomen – klämspärrarna – samtidigt som partiet kommit överens med bland annat Moderaterna i landstinget om höjningar av avgiftstrycket på SL-kortet med sammanlagt 100 kronor. För pensionärer blir höjningen hela 12 procent i första rundan. Systemet med avgifter slår specifikt mot den som har minst och därmed betalar en större del av sin inkomst. Det är ingen slump att det är i fattiga förorter som plankningen är vanligast enligt SL:s statistik.

I stället för klämspärrar vill Miljöpartiet ha fler kontrollanter. Stockholms läns landsting skriver i ett remissvar på den nya lagen om tilläggsavgift att kontrollanterna ska få våldsbefogenheter. För resenärer är skillnaden antagligen inte så stor mellan att klämmas av spärrar och klämmas manuellt, i båda fallen handlar det om att hålla de med minst pengar borta från kollektivtrafiken. Miljöpartiet sneglar på Berlin, men nämner inte att plankare där sätts i fängelse, till en kostnad av flera månadskort om dagen.

Klämspärrar är oförenliga med en öppen kollektivtrafik. Men det är våldsamma kontroller också. Som en del av nolltaxa – där alla betalar efter förmåga och alla får tillgång till kollektivtrafiken – är det bra att montera ner spärrarna.

Grundproblemet är avgiftstrycket, och när vi avskaffar det så behöver inte politikerna debattera om klämspärrar och kontroller, utan kan ägna sin uppfinningsrikedom åt själva kollektivtrafiken i stället. Vi ser fram emot det!

Christian Tengblad, kampanjgeneral, Planka.nu