Totalt 9 fackförbund har nu gått med i konflikten med sympatiåtgärder.

Tesla Dagens Arena sammanställer löpande vad som händer i  konflikten mellan Tesla och IF Metall.

Musk kommenterar

IF Metalls strejk på Tesla har nu pågått i över fem månader. Men enligt elbilstillverkarens VD Elon Musk är strejken inget som stör.

– Stormen har passerat på den fronten. Jag tror saker är i ganska god form i Sverige, sa Elon Musk i en intervju på sin sociala plattform X under måndagen.

Uttalandet har fått reaktioner hos de strejkande IF Metallarna här i Sverige, som fortfarande står strejkvakt utanför Teslas verkstäder i landet.

– Det är allt annat än lugnt. Men jag är inte förvånad över att Elon Musk uttalar sig så, det är den retoriken han och Tesla vill använda”, säger fackförbundets avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä till Affärsvärlden.

Elektrikerna utökar blockad

Den 8 mars varslade Elektikerna om en utökning av deras blockad mot Tesla. Förbundet kommer från och med den 20 mars att blockera all nyinstallation av laddstolpar samt verkstäder för Tesla.

Två tredjedelar strejkar inte

Enligt Medlingsinstitutets årsrapport var det endast en av tre som deltog i strejken på Tesla under 2023.

IF Metall lättar på blockad

IF Metall har gått ut med att mellan den 19 februari och den 30 april införs en dispens för att utföra vissa reparationer av Teslabilar. Detta gäller de verkstäder som IF Metall tagit ut i sympatistrejk sedan i höstas och alltså inte Teslas egna verkstäder. Bilarna som ska repareras är sådana som är okörbara och detta göra för att hjälpa Tesla-förare och verkstäder som hamnar i kläm i strejken. Vissa verkstäder har nämligen reservdelar för hundratusentals kronor liggandes.

Längsta strejken på 80 år

Den 27 januari har strejken pågått i tre månader och den 28 januari blev det officiellt den längsta lovliga strejken på 80 år när den gick om Handels strejk på Toys’R’us 1995. Den längsta strejken skedde 1945 och kallas Metallstrejken. Den pågick i fem månader. Tesla-strejken är dock endast längst i fråga om antal dagar, inte antal förlorade arbetsdagar så som det brukar räknas. Detta då det är relativt få som faktiskt strejkar.

Tesla öppnar ny verkstad i Sverige

Tesla söker medarbetare till en ny verkstad i Huddinge, enligt uppgifter till Dagens Arbete. Nya laddstationer kommer också att öppnas runtom i Sverige. Att Tesla öppnar en egen verkstad betraktas av IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä som en reaktion på strejken, som har pågått sedan oktober.

– Strejken har en effekt. Det är Tesla som sätter emot den nuvarande blockaden och vill öppna verkstäder i egen regi. Då blir det ännu viktigare med kollektivavtal, så att de inte kan konkurrera med lägre villkor mot andra verkstäder. Kampen är ännu viktigare nu, säger Säikkälä till Dagens Arbete.

Det här är inte första gången under strejken Tesla expanderar sin verksamhet i Sverige; ett nytt servicecenter för Teslabilarna slog upp portarna i Jönköping redan i december. Då låg det amerikanska företaget i konflikt med tio svenska fackförbund och ett danskt. Nu har siffran växt till totalt 13 nordiska förbund.

Varsel på grund av blockad

Småländska Teslaleverantören Hydro Extrusions varslar 20 anställda om uppsägning, rapporter Sveriges Radio. Detta då IF Metalls blockad ska ha gett företaget mindre att göra. Hydro Extrusions producerar en viss typ av komponent och är det enda företag i Europa som gör just det och en av deras kunder är Teslas fabrik i Tyskland.Enligt Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare på IF Metall, är varslet inte nödvändigt då fackförbundet har erbjudit sig att betala lönekostnaderna. Han tror snarare att ledningen är utsatt för ”kraftiga påtryckningar” från Tesla för att tvinga facket att backa.

Samtalen leder inte framåt

IF Metall kommenterar den 10 januari samtalen med Tesla i Ekot. Partnerna har inte närmat sig varandra. ”Nej, vi har inget kollektivavtal och på det sättet står vi inte närmare. Men enda sättet att komma framåt är att prata med varandra, men än så länge har vi inget resultat”, säger avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Årets mest sålda bilmodell

Trots konflikten mellan IF Metall och Tesla har 16 416 bilar av Teslas model Y sålts i Sverige. Det gör det till den mest sålda bilen under 2023 i Sverige, en plats som tidigare hållts av Volvo.

Nya samtal mellan Tesla och IF Metall hålls

Den 21 december kom uppgifter om att representanter för IF Metall och Tesla nyligen träffats för nya samtal. En uppgift som Ekot var först med att rapportera om. Jesper Pettersson, pressansvarig på IF Metall bekräftar för Dagens Arena att nya samtal har hållits, men han kan inte berätta något om innehållet i samtalen. Han konstaterar dock att de varit konstruktiva.

– Det är bra att vi har en dialog med varandra men så mycket mer än så kan jag inte säga, säger han till Dagens Arena.

Medlemmar utesluts

Under onsdagen den 20 december beslutade IF Metalls förbundsstyrelse att utesluta ett 20 medlemmar då de fortsatt att arbeta under pågående konflikt. Det rapporterar Dagens Arbete. Hur många medlemmar det rör sig om vill fackförbundet inte kommentera. Beslutet kommer efter en lång process som påbörjades i november och besluten görs individuellt för de olika medlemmarna. Att som medlem bryta mot en strejk möjliggör uteslutning enligt förbundets stadgar.

– Det här har sedan fackförbunden bildades en gång i tiden varit en superviktig fråga. Man ska vara lojal med sin organisation, säger Martin Gunnarsson, IF Metalls förbundssekreterare, till Dagens Arbete.

Hemliga anställningskontrakt

DN har den 19 december fått tillgång till en Teslaanställds kontrakt som visat sig innehålla delar som är ovanliga på svensk arbetsmarknad samt skrivet i ett språk som till och med jurister finner svårt att tyda. Kontrakten varierar i längd och kan vara uppåt 40-70 sidor långa.

– Det handlar om affärstext och juridisk text både på svenska och på engelska. Jag som jurist har svårt att förstå och får läsa flera gånger. Det är inte rimligt, vanligt folk ska inte behöva göra en rättslig analys av sitt anställningskontrakt, säger Darko Davidovic, IF Metalls förbundsjurist till DN.

Det finns också skrivningar om sekretess som inkluderar att den anställde inte får avslöja något om företaget, vilket gäller för all framtid. De jurister och arbetsrättsexperten DN pratat med menar att delar i kontraktet inte ens är applicerbart i Sverige då vi har lagar som reglerar arbetstagares rättigheter.

Stort stöd för strejken

IF Metalls strejk på Tesla har vid detta laget pågått i snart två månader. I en undersökning av Novus, beställd av SvD, framgår att en majoritet av svenskarna står bakom strejken för kollektivavtal på Tesla. 58 procent har svarat att de är för och 20 procent att de är emot.  Undersökningens resultat publicerades den 17 december.

16 stora investerare kräver kollektivavtal

I ett brev till Tesla har 16 av företagets stora nordiska investerare krävt att de tecknar kollektivavtal. De olika investerarna är bland annat Norges största pensionsbolag KLP och svenska Folksam.

– Tesla måste förhålla sig till de regler, och den kontexten, som finns där de är verksamma och inte ta med sig den amerikanska över till andra länder, säger Kiran Aziz på KLP till Ekot, den 16 december.

Investerarna vill ha ett möte med Tesla under början av 2024 och skriver också att om elbilsföretaget inte omprövar sin inställning till facket är det sista steget att sälja sina aktier.

– Det är sista möjligheten vi har, men vi vill i första hand att företaget tillmötesgår våra förväntningar, säger Kiran Aziz till Ekot.

Kommunal varslar om sympatiåtgärd

Under torsdagen den 14 december gick även Kommunal ut med ett varsel om blockad av avfallshantering för Tesla. Detta rör två av Teslas verkstäder i Mölndal och i Örebro och blockaden träder i kraft den 2 januari klockan 07:00.

– Det är ingen slump att hela 90 procent av alla löntagare omfattas av kollektivavtal. Nu är det Teslas tur. m man dessutom, som Tesla, påstår att man har bättre villkor än de kollektivavtalsförhandlade finns inga hinder mot att skriva på ett avtal med IF Metall, säger Malin Ragnegård i ett pressmeddelande.

Tesla stämmer staten

Tesla har två rättsliga processer igång på två olika tingsrätter. Den ena lämnades in till Norrköpings tingsrätt den 27 november där de krävde att Transportstyrelsen skulle tvingas lämna ut deras registreringsskyltar på annat sätt än via Postnord. De menade också att Transportstyrelsen borde tvingas att göra detta tillfälligt tills dess att ett slutgiltigt beslut tas. Tingsrätten beslutade samma dag att skyltarna skulle delas ut tillfälligt. Transportstyrelsen överklagade sedan detta den 4 december till Göta hovrätt, och hovrätten gick den 13 december ut med att de häver tingsrättens beslut, rapporterar Ekot. De vill också föra Postnord till rätta, som de anser i och med blockaden tagit en position i konflikten vilket enligt Tesla är anmärkningsvärt som statligt bolag.

Den 4 december meddelade Transportstyrelsen att de överklagat Norrköping tingsrätts beslut till Göta hovrätt, vilka senare hävde Norrköping tingsrätts beslut om säkerhetsåtgärder. Inga slutgiltiga beslut har tagits. Tesla har dock hittat ett sätt att kringgå postfackens blockad mot företaget. Blockaden har inneburit att Postnord inte kunnat skicka ut registreringsskyltar till nya Teslabilar. Tidningen Arbetsvärlden rapporterar den 18 december att Tesla nu beställt ersättningsskyltar till bilarna som man skickar direkt till kunden. På så sätt undviker man att skyltarna fastnar hos Postnord, på grund av blockaden.

Transports andra sympativarsel

Under onsdagen den 13 december lade Transportarbetareförbundet ännu ett varsel mot Tesla. Denna gång är det avfallshanteringen på verkstäderna som blockeras. Det innebär att hushållssopor, batterier och farligt avfall inte kommer att hämtas. Blockaden träder i kraft den 24 december, om ingen överenskommelse nås.

LO:s medlemmars pension investeras i Tesla

Pensionsbolaget AMF ägs av LO och Svenskt Näringsliv och är det bolag där LO:s medlemmar har sin tjänstepension om de inte aktivt väljer ett annat bolag. Trots den pågående konflikten med Tesla har AMF aktier värda runt 2 miljarder kronor, rapporterar Dagens Arbete, den 13 december. Under den senaste veckan har ett av Danmarks största pensionsbolag sålt sina aktier på grund av konflikten och en rad andra stora nordiska bolag har skickat en uppmaning till Tesla att respektera den svenska modellen. Men AMF är inte på samma spår utan de vill inte göra sig av med sitt Teslainnehav, enligt Dagens Arbete.

– Förhoppningen är att vi kan vi använda innehavet som ett tryck för att Teslas anställda ska få kollektivavtal, säger Elisabeth Brandt Ygeman, LO:s kanslichef till Dagens Arbete.

Tesla-lobbyist sökte möte med minister

Den 20 november ska en Tesla-lobbyist ha skickat ett mail till arbetsmarknadsdepartetmentet och bett om “audiens” med Johan Pehrson (L), skriver Aftonbladet i en artikel den 6 december. Enligt mailet ska syftet med mötet varit att “informera honom om den pågående arbetsmarknadskonflikten vi är utsatta för”.

Ett möte ska inte ha blivit av enligt Aftonbladets uppgifter, då “regeringen står bakom den svenska modellen där fack och arbetsgivare tar ansvar för att arbetsmarknaden fungerar”.

Konfliken når Norden

Danska motsvarigheten till Transport varslade den 5 december om sympatiåtgärd för att backa IF Metall. Den 6 december meddelade det norska fackförbundet Fellesforbundet  att man inför en sympatiblockad mot Tesla. Och till sist, den 7 december, gick även det finska fackförbundet AKT ut med ett varsel om sympatiåtgärder. Varslen innebär att hamnarbetare och chafförer inte kommer att lasta av eller frakta Tesla-bilar som ska till Sverige. Detta för att göra det svårare för Tesla att gå runt den svenska blockaden.

Elon Musk kommenterar

När Seko och ST:s blockad trädde i kraft den 20 respektive den 21 november blev det snart tydligt att en viktig del av posten skulle utebli. PostNord är nämligen det enda postföretag som får leverera nya registreringsskyltar till verkstäderna, enligt Arbetet. Efter nästan en månads strejk på verkstäderna gjorde nyheten att Elon Musk, ägaren av Tesla, kommenterar konflikten. I en kommentar på plattformen X, som han också äger, skriver han “det här är galenskap”.

Skärmavbild från plattformen X från den 23 november, en timme efter att kommentaren publicerades.

Sympativarsel från Byggnads

På torsdagen den 16 november kom beskedet att fackförbundet Byggnads varslar om sympatiåtgärder till stöd för mekanikerna på Tesla. Varslet gäller samtliga Byggnads kollektivavtalsområden och betyder att arbeten som berör Teslas verkstäder, till exempel byggnationer och servicearbeten, inte kommer att utföras. Blockaden träder i kraft den 28 november.

IF Metall varslar om blockad

Onsdagen den 15 november varslade IF Metall om ytterligare en stridsåtgärd. I Vetlanda ligger företaget Hydro Extrusions som producerar komponenter till Tesla som man använder i fabriken i Berlin. Tesla behöver de delarna för att kunna bygga sina bilar och inget annat företag i Europa har samma produktion. Blockaden involverar 50 anställda och trädde i kraft den 24 november.

IF Metall ökar strejkersättning

Alla fackförbund har något som kallas en strejkkassa, alltså en kassa med pengar som ska användas när deras medlemmar går ut i strejk. Fram till måndagen den 13 november har IF Metalls strejkande medlemmar fått 100 procent av sin lön, men under måndagen höjdes ersättningen till 130 procent av lönen. Detta ska vara för att tydligt visa att medlemmarna inte förlorar på att strejka.

– De som strejkar riskerar att tappa semesterlön och avtalspension. Så vi kompenserar för det tappet, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä till Dagens Arena.

ST:s sympativarsel

Den 10 november gick även ST ut med ett varsel om sympatiåtgärd. Från och med den 21 november klockan 15:00 har också deras medlemmar på PostNord slutat dela ut, lämna ut och hämta försändelser, brev, paket och pall till Tesla.

Målarnas sympativarsel 

Som det fjärde LO-förbundet att ansluta sig är Målarna. De varslade den 10 november om en blockad som trädde i kraft den 21 november. Blockaden innebär att deras medlemmar inte kommer att utföra någon form av lackering eller plastarbete på Teslabilar som behöver repareras. Detta berör i första omgången 53 verkstäder. Eftersom att ingen överenskommelse nåddes, utökades varslet den 13 november och ytterligare 50 företag kommer att plockas ut. Sammanlagt blir det 109 företag, enligt Målarnas pressmeddelande. 

Sekos sympativarsel 

Den 8 november gick även Seko med i konflikten och varslar om en blockad mot Tesla. Blockaden trädde i kraft den 20 november och inkluderar enligt pressmeddelandet “utdelning, utlämning och avhämtning av försändelser, brev, paket och pall som görs av PostNord och CityMail till Teslas samtliga arbetsplatser på samtliga orter i Sverige. Detta innebär att exempelvis reservdelar och komponenter till verkstäderna inte kommer levereras av dessa logistikbolag.”

Fastighets sympativarsel

Fastighetsanställdas Förbund lade varsel om blockad mot allt arbete relaterat till Tesla den 7 november. Blockaden gäller arbetet på anläggningar i Huddinge, Segeltorp, Umeå och Upplands Väsby och trädde i kraft den 17 november kl 12.00.

Elektrikernas sympativarsel 

Den 7 november varslade också Elektrikerna om sympatiåtgärd. Deras blockad trädde i kraft den 17 november klockan 05:00 och innebär att deras medlemmar inte kommer att utföra arbeten kopplade till Tesla. Detta inkluderar, enligt deras pressmeddelande, att de inte kommer att “utföra arbete bestående i service eller reparation av elanläggningar vid Teslas 10 verkstäder eller 213 laddstationer som de har i Sverige. Om något går sönder kommer ingen att laga det.”

Hamnarbetarnas sympativarsel

Den 7 november varslade Hamnarbetarförbundet om sympatiåtgärd. Detta sticker ut, då det är det enda förbundet som varslat om sympatiåtgärd som inte är ett LO-förbund. Från och med den 17 november har även deras medlemmar att ha en blockad mot Tesla i samtliga svenska hamnar.

Transports sympativarsel 

IF Metall har under pågående process begärt sympatiåtgärder från andra förbund. Redan den 27 oktober varslade fackförbundet Transport om en blockad i fyra hamnar, en sympatiåtgärd för att stötta IF Metall. Blockaden trädde i kraft den 7 november och hade redan då utökats till att inkludera alla Sveriges 50-tal hamnar. Blockaden innebär att inga Teslabilar lastas av från fartyg och ämnar att hindra importen av nya bilar till landet. Blockaden kommer att fortgå tills dess att ett kollektivavtal är tecknat, uppger Transport.

Tesla vägrar kollektivavtal

Måndagen den 6 november hade IF Metall och Tesla sin senaste förhandling. Tesla ska där ha valt att lämna bordet och fortsatt vara ovilliga att teckna kollektivavtal. De ska också ha bekräftat att de tagit in utomstående strejkbrytare för att hålla igång verksamheten. Detta är något som inte gjorts i modern tid i Sverige. 

Starten

2009 köptes den första Teslan i Sverige och 2017 hade IF Metall sitt första möte med Tesla om att teckna kollektivavtal. Sex år senare, den 17 oktober 2023, varslade IF Metall om strejk på Teslas egna verkstäder. Ett varsel som skulle inkludera drygt 120 medlemmar från och med den 27 oktober. Innan det hinner träda i kraft utökas varslet till alla verkstäder där medlemmar servar och reparerar elbilarna. Då ingen överenskommelse blir av bryter strejken på Tesla-verkstäderna ut 00:01 den 27 oktober. Strejken får till en början önskad effekt och förhandlingar återupptas onsdagen den 1 november. Den utökade strejken som inkluderar alla verkstäder träder dock i kraft den 3 november, då ingen överenskommelse nåtts. 

​​