IF Metall Dagens Arena har pratat med IF Metalls nya biträdande avtalssekreterare om Tesla-konflikten och den kommande avtalsrörelsen.

Under LO:s kongress valdes Veli-Pekka Säikkälä till LO:s nya avtalssekreterare. Det gjorde att hans post på IF Metall behövde fyllas till nästa års förbundskongress. Den 21 maj beslutade förbundsstyrelsen att nuvarande vice ordförande Tomas With ska ta det formella ansvaret för avtalsfrågorna. Det operativa ansvaret axlar Simon Petersson som nu tar plats i förbundsledningen i rollen som biträdande avtalssekreterare.

– På många sätt är Veli-Pekka en förebild i det jag kommit att ägna mitt liv åt. Allt det här är ganska konstigt, det går inte att ersätta honom. Men vi är ett väldigt starkt förbund med otroligt duktiga förtroendevalda. Arbetet kommer att fortsätta som tidigare, säger Simon Petersson.

Simon Petersson är uppväxt i Emmaboda, Småland. När han tog studenten från industriprogrammet 2008 kom han ut i en bransch i kris. Det var finanskris och stora varsel. Efter en tids arbetslöshet fick han arbete på ett bemanningsföretag, vilket sedan ledde till en anställning på ett företag. Det var där hans engagemang för facket och samhället fick fäste.

– Jag har inte kunnat hålla tyst om jag tycker något är dåligt. Och där är facket den ultimata megafonen. Vi har möjlighet att förhandla, vi har möjlighet att kräva saker och bli lyssnade på. Jag tackade ja till att bli fackligt ombud, trots att jag kanske inte exakt visste vad det innebar. Men när jag var runt 25 var jag avdelningsordförande och nu, tio år senare, är jag här, säger han.

De senaste tre åren har Simon Petersson arbetat som förhandlingsombud på förbundet. Han berättar att han ofta mötts av kommentarer om sin unga ålder, men anser inte att åldern borde vara en faktor.

– Det är engagemanget som dragit mig vidare i organisationen på olika sätt. Vill man förändra och engagera sig så är ålder inget hinder. Det viktiga är vad man kan bidra med. Jag har väl helt enkelt tagit den platsen och så har den lett hit, säger han.

Tesla, märket och arbetstidsförkortning

Som biträdande avtalssekreterare ärver Simon Petersson nu konflikten med Tesla. Just nu, bara dagar efter utnämningen, sätter han sig in i alla detaljer.

– Det händer saker på daglig basis i Teslakonflikten. Det är ganska stort. Men jag tycker att det är viktigt att vara tydlig med att det inte endast varit Veli-Pekka Säikälä som arbetat med Telsakonflikten. Det är många involverade i det, det är viktigt att folk vet det, säger han.

Den andra stora arbetsuppgiften Simon Petersson har framför sig är den kommande avtalsrörelsen. Flera avtal går ut det kommande året. Det har puttrat inom LO-förbunden kring industrins lönenormerande roll. Men Simon Petersson tror inte att deras roll kommer att ändras trots den nya LO-ledningen.

– Vi utgår från att vi fortsättningsvis ska ha en samsyn kring märket, att den konkurrensutsatta industrin är lönenormerande. Det är det som på sikt är det bästa för LO-förbundens medlemmar, säger han.

Angående arbetstidsförkortning, vilket är en stor fråga inom alla LO-förbunden, menar Simon Petersson att det varit en viktig fråga för IF Metalls medlemmar under en lång period.

– Vi är väldigt nöjda med LO-kongressens beslut om arbetstidsförkortning och att villkoren på arbetsmarknaden, inklusive arbetstiden, ska regleras i kollektivavtalen. Min bestämda uppfattning är att utifrån dagens politiska läge så kommer det inte att bli någon arbetstidsförkortning om vi lägger frågan i politikernas händer. När vi har en LO-samordning och vi är överens om det så har vi också krokat arm. Det tror jag skapar en betydligt större styrka och möjlighet att hjälpa varandra än att lämna över det till en högermajoritet i riksdagen, säger Simon Petersson.