Helena-Hagglund

Helena Hägglund: Vem bär ansvaret för min tystnad?

Dela

”Med Ingrid Carlqvist och hennes likar i bakhuvudet insåg jag vad en beskrivning av min upplevelse av sexuella trakasserier i Egypten skulle få i Sverige.” Frilansjournalisten Helena Hägglund skriver om varför hon inte orkar ”ta debatten”.

Kairo. Den stekheta minibussen skakar och hoppar till för varje ojämnhet i asfalten. Hans vänstra hand närmar sig mitt lår, jag flyttar åt sidan, handen närmar sig igen, jag flyttar åt sidan. Hans högra hand börjar röra sig rytmiskt, upp och ner, över utbuktningen vid gylfen, jag drar åt mig min kjol som han håller fast, tittar ut genom fönstret och pressar mig mot minibussens skakande vägg. Hans högerhand fortsätter röra sig upp och ner och med vänsterhanden tar han tag i mitt lår. Jag skriker och när andra lägger sig i tar han bort handen och säger att det var ett misstag. Han skrattar hela tiden, för han vet att ingen kommer att göra något åt det. Han har förmodligen gjort det här tusen gånger förr på minibussar till och från tunnelbanestationen.

Det är en sådan obeskrivlig kränkning att fysiskt påminnas om att man inte äger sin kropp i det offentliga rummet. Det är en kränkning som mina egyptiska systrar är med om varje dag, på bussen, på gatan, på kontoret. Det är också något som flera av mina egyptiska kamrater kämpar mot varje dag, genom att organisera sig lokalt, bråka högljutt, skriva musik, demonstrera, slåss. De sexuella kränkningarna och trakasserierna i Egypten är något vida ökänt. Ett verkligt problem som hindrar kvinnor från att röra sig fritt, ett demokratiproblem. Men motståndet mot den allmänna acceptansen av sexuella trakasserier finns också där och måste stödjas.

När jag gick ut från minibussen tänkte jag på hur detta skulle kunna beskrivas för en svensk publik. Sedan tänkte jag på Ingrid Carlqvist, chefredaktör för den rasistiska, islamofoba tidningen Dispatch International. Jag tänkte på en tweet hon skrev för några veckor sedan som svar till en man som sa att han saknade Egypten. Hon skrev att 99,3 procent av egyptiska kvinnor utsatts för sexuella övergrepp (artikeln hon citerar talar om sexuella trakasserier) och menade att han som saknade Egypten genom sitt saknande “hyllar en totalitär regim där kvinnor trakasseras”. Ingrid Carlqvists kollega Roger Sahlström backade upp henne. Roger Sahlström menade att mannen genom sin närvaro i Egypten stödjer en diktatur och hyllar folkmord.

Med Ingrid Carlqvist och hennes likar i bakhuvudet insåg jag genast vilket bemötande en beskrivning av min upplevelse av sexuella trakasserier skulle få i Sverige, jag såg islamofobernas vulgära och helt otroligt långsökta kopplingar sprida ut sig på kommentarsfält och på twitter. Jag vet att min och alla mina systrars upplevelser av kränkningar brutalt skulle ryckas ur sitt sammanhang och användas som ett argument i en sjuk islamofoblisk debatt.

Sedan tänkte jag på Janne Josefsson och hans hjärtefråga om att ”ta debatten”. Men med ett så sjukt debattklimat där fakta, kontext och rimliga argument inte längre har någon betydelse och när antiintellektuella, förryckta argument med tydlig rasistisk agenda helt ogenerat används hur som helst, hur ska jag då kunna ”ta debatten”? Den rasistiska retoriken är så skev och samtidigt så allmänt accepterad att jag skulle bli tvungen att delta i en diskussion om muslimers inbyggda hat mot kvinnor när jag vill belysa mina egyptiska systrars kamp mot sexuella trakasserier.

I den trånga tunnelbanevagnen efter minibussfärden tänkte jag att jag bör hålla tyst, att jag inte vill att mina erfarenheter ska användas på det sättet.

Men vem bär ansvaret för min tystnad? Och vem bär ansvaret för att mina egyptiska systrarnas kamp inte blir belyst? Det finns tre svar på frågan: Ingrid Carlqvist och alla andra islamofober i offentligheten som skapar ett omöjligt debattklimat där förståelse och fakta inte har någon bäring. Janne Josefsson och de med honom som bröstar sig och säger att vi alla måste delta i detta sjuka debattklimat, att vi alla måste vara beredda på att utnyttjas som islamofoba slagträn. Det tredje svaret är alla ni som accepterar detta totalt faktabefriade krig mot muslimer och ser islamofobernas och rasisternas argument som rimliga. Alla ni som under första delen av den här artikeln tänkte att handen på mitt lår tillhörde en muslim och att det i sig är någon slags förklaring till kränkningen av min kropp.

Ni bär alla ansvaret för att jag tystnar.

Helena Hägglund, frilansjournalist

62 kommentarer

  1. Lennart Andersson - 26 juni, 2013

    Skillnaden i debatten nu mot förr var att när den svenska kyrkan exempelvis motsatte sig kvinnliga präster så tog vänstern och feministerna föredömligt debatten mot det. Många kommer kanske ihåg protesterna mot biskop Gärtner. Man insåg att för att kunna vinna kampen så var man tvungen till att utmana en makt, dvs kyrkans, som har så mycket kraft att påverka människors vardagsinställning.
    Nu, bara några få årtionden senare, så är det tabu att ta striden mot religiösa vanföreställningar. Vi har fått inställningen att religion är något ”personligt” och därför är det inte korrekt att kräva präster och imaner att de måste ändra sin inställning och reformera sina församlingar. Detta gör debattklimatet infekterat. De muslimska makthavarna, lokalt, regionalt och globalt, tillåts att gömma sig och får därmed ingen press för förändring. De goda krafter inom islam som slåss exempelvis för kvinnors rätt lyfts då ej heller fram som goda föredömen. Detta innebär att Ingrid Carlqvist och hennes gelikar får öppet mål. Deras målgrupp är ofta människor som vill ha svart eller vitt och när man inte utmanar de konservativa muslimska kretsarna så blir deras bild av att islam är en ond religion bekräftad.
    Janne Josefsson har därmed rätt i att man måste våga ta debatten men måste också ta rätt debatt med rätt personer. Att debattera med företrädare för de islamska samfunden och däri ifrågasätta varför man inte driver jämlikhet fortare och hårdare är rätt. Att debattera med Carlqvist är meningslöst, hon har en annan agenda än kvinnors frigörelse i botten.
    Det var ju allt detta som fighten om han som blev utkastad ur Socialdemokraternas partistyrelse handlade om. Var han tillräckligt pådrivande för en förändring i det svenska muslimska civilsamhället mot socialdemokratiska värderingar eller såg han Socialdemokraterna som ett medel att hänga in sin religiösa organisation under ett paraply för att skapa legitimitet? En legitimitet som sedan kunde missbrukas för att säga ”ifrågasätt inte vår progressivitet, jag är tom hög uppsatt sosse” medan man i verkliga livet praktiserade en mycket mer konservativ religiös verksamhet där man istället för att bjuda in de som vill modernisera islam bjuder in de som står för den mest extrema islam till debatt.

  2. Göran Nyberg - 26 juni, 2013

    Jag tycker inte man kan skylla på andra att man inte vågar ta debatten. Självklart måste situationen i Egypten belysas och kritiseras. Om allt lyfts fram kommer vi förhoppningsvis till sist att nå en balans och en sansad debatt. Och om islamister ser sexuella trakasserier som ett vapen i kampen mot jämställda och frigjorda kvinnor måste det ju också kritiseras. Jag tycker att Helena Hägglund och media över huvud taget borde bry sig mer om kvinnornas situation än om vilken kritik mot islam som kan uppstå. Hittills tycker jag att Helena i det här fallet och media över huvud taget sviker kvinnorna i länderna där islamistiskta regimer alltmer begränsar kvinnornas frihet.

  3. Anders Engström - 26 juni, 2013

    Bra kommentarer även om det råkar vara män som tycker… Helena, precis som Lennart ovan skriver måste du ta rätt debatt med rätt personer. Stå på dig.

  4. Jack - 26 juni, 2013

    Helt otroligt bra kommentarer av killarna ovan. Rätt saker på rätt plats och ingen tabu för ”den goda viljan” så kommer detta bli något bra tror jag :)

  5. Martin - 26 juni, 2013

    Du skriver en artikel om en händelse som du påstår att du inte kan skriva en artikel om. Och så anklagar du en namngiven person, Ingrid Carlqvist, för att i praktiken tysta dig – trots att du uppenbarligen inte är tyst.
    Ursäkta om jag låter elak, men jag har sällan sett ett mer krystat försök att ge sig själv en politisk offerroll. Eller att försöka kasta skuld på en person som inte överhuvudtaget är inblandad.
    Jag tror att det vore bättre om du debatterar mot dina meningsmotståndares verkliga handlingar och åsikter än mot dina egna hypoteser. Eller så handlar alltihop om att du behöver verklig hjälp att bearbeta en synnerligen obehaglig upplevelse i en minibuss.

  6. Stefan.lindberg - 26 juni, 2013

    Det Helena Hägglund i själva verket vill är att tysta fria människor och debatt i Sverige, och hon är inte ensam, tyvärr.

  7. Tor - 26 juni, 2013

    Kan bara hålla med övriga kommentarer.

  8. Jenny - 26 juni, 2013

    Typiskt att ett inlägg om det ojämlika debattklimatets konsekvenser landar i att den som tar upp frågan iklär sig en offerroll, eller borde debattera något annat, på något annat sätt. Om fler skulle ta ansvar för att lyfta frågan om sexuella trakasserier och bristen på progressivitet i alla sammanhang och i större stil utmanade konservativa krafter oavsett religion, vilket jag vet att Helena Hägglund gör, då skulle också risken minska för att kamp för kvinnors mänskliga rättigheter överhuvudtaget förknippades med islamofobi. Och då skulle den där tanken hon fick på bussen inte infunnit sig med sådan självklarhet. Så det så.

  9. admin - 26 juni, 2013

    När du skriver en kommentar, tänk på att:

    Kommentarerna blir direkt tillgängliga för andra läsare och kan även användas på andra platser än dagensarena.se.

    Den som publicerar kommentaren ansvarar personligen för innehållet.

    Enligt Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor håller Dagens Arena uppsikt över publicerade kommentarer. Redaktionen tar bort eller avpublicerar kommentarer som bryter mot lag eller tidningens förhållningsregler.

    Dagens Arena tar bort kommentarer som exempelvis innehåller nedsättande omdömen om kön, etnicitet, religion eller sexuell läggning och kommentarer som innebär spridning av innehåll som innebär uppvigling, hets mot folkgrupp, barnpornografibrott, olaga våldsskildring eller om det är uppenbart att användaren gjort intrång i upphovsrätten.
    Vi kan också ta bort kommentarer som innebär förtal, spridning av felaktiga rykten och propaganda samt kommentarer som innehåller personangrepp eller reklam.

    Dagens Arena avpublicerar också kommentarer som vi inte vill visa upp i anslutning till våra artiklar, om de exempelvis bedöms vara irrelevanta eller ha en negativ inverkan på samtalsklimatet. Sådana kommentarer kan komma att publiceras på en annan plats på sajten under vinjetten ”bortvalda kommentarer”.

    Dagens Arena följer de etiska reglerna för press, TV och radio.
    Dagens Arena förbehåller sig rätten att ändra och redigera i inlägg som inte följer dessa regler.

    Besökare uppmanas anmäla kommenterar som bryter mot lag och uppförandekod via anmälningsfunktionen eller att direkt kontakta chefredaktör: Yonna Waltersson, tf chefredaktör på yonna.waltersson@arenagruppen.se.

    Genom att posta din kommentar accepterar du våra regler för kommentarer.

    • Anna Rehn - 3 juli, 2013

      ”Vi kan också ta bort kommentarer som innebär förtal, spridning av felaktiga rykten och propaganda samt kommentarer som innehåller personangrepp eller reklam.
      – – –
      Dagens Arena förbehåller sig rätten att ändra och redigera i inlägg som inte följer dessa regler.” (Cit. admins inlägg)

      Trots ovanstående regler enl. admin, så har inläggets författare Helena Hägglund obehindrat kunna rikta beskyllningar mot bl.a journalisten Ingrid Carllqvist utan att denna har något påvisbart samband med Hägglunds beskrivna upplevelse och dess konsekvenser för henne själv och hennes journalistik.
      Jag hade kunnat känna lite mer respekt för hennes journalistiska ställningstagande om hon hade frånhållit sig att skuldbelägga namngivna personer, vilka hon på ett långsökt sätt anger som skyldiga till att hon bedriver en journalistik som inte belyser hela verkligheten.
      Om Hägglund väljer att selektera den information hon förmedlar till läsarna så att den inte stämmer med verkligheten så är det hennes eget val – men god journalistik vill inte jag inte kalla det förfarandet, samt så lyser den journalistiska hederligheten med sin frånvaro iom att hon hänger ut andra journalister som får stå som syndabockar för den journalistik som enl. hennes godtycke är den felande.
      .

  10. Berg - 26 juni, 2013

    Så det är någon annans fel att du inte vågar skriva om händelsen fast du skriver om händelsen iaf?

  11. Wimarg - 26 juni, 2013

    Nu har du fått gnällt över både Carlqvist och Josefsson. Känns det bättre nu, Helena?
    Vad var egentligen meningen med din artikel?
    Få ut budskapet att i Egypten är männen riktiga tafsande skitar eller att du varit i en mycket kränkande situation eller slänga skit på Carlqvist och Josefsson?
    Fattar inte alls vad de här sakerna har med varandra att göra.
    Jag uppfattar det nu så att du skriver om dina upplevelser i Egyptern endast för ha en chans att släng skit på JJ och IC.

    Gör om – gör rätt!
    Ska du debattera med JJ och IC då ska du skriva så de har möjlighet att besvara dig samt även vara beredd på lite mothugg om ni inte har samma åsikter. Ska du berätta om dina upplevelser i Egypten så gör gärna det och vi kommer att kommentera utifrån detta.

    • auuus - 27 juni, 2013

      Wow. Snygga härskartekniker där i början.

      Jag tycker nog det framgår ganska tydligt vad de har med varandra att göra; just att det rådande debattklimatet gör det svårt att ta upp de problem hon skulle vilja ta upp, eftersom det alltid kommer dyka upp folk med bristande analyser som pekar ut det hela som ett ”muslimskt” problem istället för att se till de verkliga orsakerna.
      Texten i sig är i första hand en kritik mot debattklimatet i Sverige, däremot använder hon sig av en berättelse om sexuella trakasserier i Egypten som ingång till det ämnet. Det blir problematiskt när folk inte kan berätta om egenupplevda problem för att upplevelserna kidnappas av rasister. I det här fallet är Egypten-grejen det egenupplevda problemet.
      Det är så det hänger ihop.

      ”Ska du debattera med JJ och IC då ska du skriva så de har möjlighet att besvara….”
      Jag tror du missförstått här. Hon kritiserar Janne Josefsson och Ingrid Carlqvist, hon försöker inte debattera med dem. Sen missar du att det är just det hon kritiserar, att folk alltid börjar tjata om att det ska vara en ”debatt”, trots att det finns frågor som vi borde vara färdiga med. Vi ska inte behöva uppfinna hjulet på nytt varje gång vi öppnar käften.
      Ingrid Carlqvist går inte att debattera med, eftersom hon tillhör den i texten nämnda debattscenen, som totalskiter i allt vad fakta och analys heter till förmån för att sprida rasistiska budskap.
      Vidare är det inte som att de båda inte saknar egna arenor att ”debattera” i.

      • Roger - 27 juni, 2013

        Berätta då vilka dom verkliga orsakerna till det hela. Du verkar kunna det

      • Abu Moussa El-Khaled - 29 juni, 2013

        Härskarteknikerna står ju du för. Sedan hävdar du att debatt bara ska få förekomma i de ämnen där du inte har någon direkt åsikt. När det gäller de åsikter som du förfäktar ska debatt inte få förekomma. Att man kan klämma ur sig sån skit som du och kalla sig demokratisk och vänster är faktiskt helt otroligt.

  12. Roger - 27 juni, 2013

    De kommentarer ni raderar går inte emot de regler ni satt upp eller svensk lag. De är dock kritiska emot skribentens skrift.
    Ni tystar, varför?

    • Banjo Larsson - 3 juli, 2013

      Så är det i kommunistiska länder. Bara att vänja sig.

  13. Robert Lee - 27 juni, 2013

    I natt fanns det 38 kommentarer, nu 12. Varför ha ett kommentarsfält öppet överhuvudtaget?? Den kommentar JAG skrev, var helt enligt era riktlinjer, men som Roger ovan säger, kritisk till skribentens hållning.

    Det är så det går till när argumenten tryter: först kallar man folk för islamofober och rasister UTAN att ange ett enda exempel, sen tar man bort kommentarer där man står med rumpan bar. Fegt.

    Detta skrivet 27/6, 13.32. Får se hur länge denna kommentaren får vara kvar… om den ens hinner ut.

  14. Mihai Dumitrescu - 27 juni, 2013

    Ofattbart fegt av Helena Hägglund. Även de mest rudimentära journalistutbildningarna lär ut det grundläggande i att rapportera fakta. Nu försöker Hägglund ursäkta och legitimera sin feghet med hänvisning till debattklimatet och två andra journalister. Hur hjälper hon sina egyptiska systrar genom att inte ta ställning och inte rapportera om det omänskliga och ovärdiga förtryck egyptiska kvinnor utsätts för? Sluta tramsa och ta ställning!

  15. Fredrik - 28 juni, 2013

    Det är alltså de svenska rasisternas fel, inte den egyptiska kulturens? Patetiskt….

  16. Ulf Claesson - 28 juni, 2013

    Vilken jävla ursäkt!!! Att skylla ”islamofober” för att du inte rhar ryggrad nog att visa den verklighet som MUSLIMSKA män utsätter kvinnor för. Du har minst like stor anledning att attackera de kretiner på ANDRA KANTEN, som ser varje antydan till kritk mot muslimska länders fascistiska kvinnosyn som ett tecken på att man bär hakkors och vill starta upp ett nytt Auschwich.

    Fy fan!

  17. Jag - 28 juni, 2013

    Du finns analyserad på Avpixlat, Helena, och jag håller med den analysen. Vem är skyldig i detta? Det är givetvis mannen som har tafsat på dig. Varför angriper du inte honom och hans kvinnosyn? Ur ett bredare perspektiv spelar även kulturen i landet Egypten in. Angrip rätt personer. Du gör bort dig fullständigt genom att blanda in SD eller Carlqvist som gör det rätta och reagerar på detta. Deras reaktioner är ju sunda. De tar upp problem under tiden sådana som du angriper fel mål.

    Helt otroligt.

    Sluta skyll allt på samhället. Individansvar tack.

    • Mikaela Westin - 3 juli, 2013

      Hear! Hear!

  18. Per - 28 juni, 2013

    Jag har sällan läst något så bedrövligt dåligt. En femåring som blivit tilltufsad på dagis skulle gjort en bättre analys och framför allt reagerat mognare än Helena Hägglund.
    Att sen i stort sett allt kritiskt censureras bort av moderatorerna på denna sida gör haveriet fullständigt. Detta är i det lilla formatet ett skrämmande exempel på hur PK-Sverige fungerar.

  19. BirgittaB - 29 juni, 2013

    Du bär ditt eget ansvar. Lägg inte börda på någon annan!

  20. Abu Moussa El-Khaled - 29 juni, 2013

    Du bär självklart ansvaret Helena. Att du inte inser det och försöker urskulda trakasserierna och wahhabismen med Sverigedemokraterna är fullständigt sjukt. Om du känner ett behov av att försvara islamister så föreslår jag att du bosätter dig i Saudi-Arabien och fortsätter din kamp där. Då kanske du återfår åtminstone en gnutta trovärdighet.

  21. Johnny Månsson - 29 juni, 2013

    Att man har så dålig insikt om islam att man istället angriper enskilda personer är både ynkligt och omoget från frilansjournalisten Helena Hägglund artikel om.

  22. Ann Widung - 29 juni, 2013

    Nej, jag tänkte inte automatiskt att det skulle vara en muslimsk man – den sortens sexuella trakasserier kan hända precis var som helst i världen – men att människorna runt omkring tar för givet att det händer – och att det tillåts hända gång på gång – visar förstås att det är fel på samhällssystemet!

    Till Egypten vill jag inte åka längre. Jag upplevde en synlig diktatur där just före revolutionen: ständiga papperskontroller med kalaschnikovs, en skrämmande uppgivenhet inför fattigdom, kuvade eller osynliga kvinnor… Huruvida islam, patriarkatkulturen eller politikerna har största skulden får andra avgöra…

  23. Bo - 29 juni, 2013

    Att män i andra kulturer än den Egyptiska tafsar på kvinnor är tyvärr ett faktum.
    Det intressanta är hur samhället reagerar på dessa trakasserier.

  24. NielsC - 3 juli, 2013

    Helena, du er helt utrolig selvovervurderende. Alle som blot har læst lidt aviser om Egypten de seneste år ved at sexuel chikane er en epidemi i landet.

    Men du skriver så alligevel om sagen i en kommentar om, at du ikke vil skrive om den, jeg forstår det ikke.

    Du er ikke journalist men moralist.

  25. Thomas - 3 juli, 2013

    I min barndom hade jag en naiv tro att journalistik handlade om att lyfta fram hur verkligheten ser ut och rapportera om detta. Oavsett hur verkligheten ser ut. Att en journalist ska vara objektiv och låta andra stå för åsikter och opinion.
    Inte att de ska ”ta debatten”, utelämna något för att folk kan dra olika slutsatser eller inbilla sig saker.

    Tänk vad naiv jag var.

  26. Karin - 3 juli, 2013

    Kunskap är inkompatibelt med mångkultur, de vet att ingen med kunskap skulle stödja deras ideologi.. Vänster anser att gruppvåldtagna etnisk Svenska barn är ett litet pris att betala för mångkultur, men de vet att folket inte delar deras onda sjuka vidriga fanatism.. Så lögnen är allt de har, men med internet fungerar lögnerna inte längre.

  27. K Ritiker - 3 juli, 2013

    Det här var riktigt krystat. Rimligen är Helena Hägglund ansvarig för sin egen tystnad. Eller kan man enligt samma logik tysta ned andra saker för att inte gynna kommunister, islamister, feminister eller vem det nu är man inte gillar? Håller med den ovan som skrev att journalistbegreppet har urholkats. Totalt.

  28. Pelle - 3 juli, 2013

    Det gamla vanliga vänstersvammlet. Alltid någon oliktänkandes fel, när sanningen kommer fram. Men gör ditt val och var tyst. Bär det med dig och gör det lättare för dessa män att fortsätta sitt sjukliga beteende. Valet är ditt,

  29. Arnold Stridberg - 3 juli, 2013

    Är det sinnesfriskt eller hälsosamt att förneka vad som händer i världen, är det viktigare att hålla allmänheten blind än att inte vilja verkligheten göras hörd?

    Skulle Hägglund göra samma sak om det var vita kristna män som trakasserat henne, eller skulle det blir långa reportage om hur det Vita ”onda patriark-satanist-rasist systemet” slog till?

    Är Helene Hägglund verkligen frisk nog att i roll som informationsförmedlare aktivt tysta och censurera viktig information för allmänheten med en fanatisk, politisk uppfattning som motivation för censuren?

  30. Martin - 3 juli, 2013

    Fy fn vilken patetisk ursäkt. Ingen annan människa bör ansvar för ditt svek än du själv.

  31. Armin Demeter - 3 juli, 2013

    ”Debattartikeln” bär titeln ”Vem bär ansvaret för min tystnad”, och det självklara svaret är ”Ingen annan än du själv”. Om svenska journalister höll andan, tog i riktigt mycket och verkligen ansträngde sig till max för att utveckla en ryggrad skulle sanningen kunna återges i media. Detta skulle inte bara resultera i återvunnet förtroende från allmänhetens sida, utan även utdöendet av de såkallade ”hatsajterna” – vars raison d’etre är att de levererar osminkade nyheter med konsekvensneutralitet (låt vara att de är vinklade, enda skillnaden mellan hatsajterna och traditionell media är hållet från vilket vinklingen kommer).

    Svenska journalister, skärp er, återfå modet att rapportera sanningsenligt och konsekvensneutralt istället för att ägna er åt politisk propaganda. Annars kommer ni att tyna bort till förmån för riktiga sanningssägare.

  32. Elisabeth Bergman - 3 juli, 2013

    Jag måste reagera med ett ord, ”vansinne”
    och inte för det som skribenten skriver, för alla ”islamofobiska rasister”

    Snarare tycker jag att skribenten ska tänka ett steg längre – det är såna som mörkar som skapar dessa klyftor! Hade media kunnat vara ärliga från början, hade nog alla kunnat enas om att arbeta mot detta på ett humant sätt, misstron hade inte fått fäste på samma sätt.

    Nu tystas det ner, man får ”ana” sanningen – och andas någon om sanningen – så blir det stora rubriker och rasiststämpel – sånt skapar större rabalder och misstro naturligt nog!
    DET klimatet är det media – och enkom media med god hjälp av regeringen – som åstadkommit!
    Jag beklagar skribenten för att ha råkat ut för detta – men försök inte vrida till det att det är rasisters fel. Jag har alltid varit ”human” i mitt synsätt – men tack vare medias undanhållanden och vinklingar är jag så less på det att jag smäller av
    – och det är varken SD:s eller rasisternas fel – enkom medias
    ledsen men rannsaka gärna er egen roll i det hela
    Med vänlig hälsning
    Elisabeth

    • Elisabeth Bergman - 3 juli, 2013

      Och ett uttryck måste jag tillägga, som jag tolkar som total förnekelse är:

      ””…totalt faktabefriade krig mot muslimer ”” ??

      Vad menar du?
      Vad är det för faktabefriande om det som sker i Egypten, tex – som alltså inte förekommer, trots att du själv nyss skrivit om det?
      Inte undra på att vanligt folk lackar ur – det måste ni förstå

      Jag säger inte att alla muslimer gör så – men samtidigt kan ni ju inte påstå att alla muslimer som kommer hit från dessa länder slutar misshandla och våldta och behandlar kvinnor som en ägodel – bara för att de kommer hit? Eller?
      Självfallet vill folk veta vad som pågår – även i vårt land där en hel del av detta faktiskt kommit med folkökningen – ingen vettig människa kan förneka det.

      • FRA - 3 juli, 2013

        Jo, det är ungefär samma logik som i det där talet av Tage Danielsson. Nu handlade det om kärnkraften, men ändå:

        ”Så att dom inser att det som hände i Harrisburg (Egypten) inte kan hända här, eftersom det inte ens hände där, vilket hade varit mycket mer sannolikt, med tanke på att det var där det hände.”

      • Ulla - 7 juli, 2013

        Elisabeth Berglund . Jag håller fullkomligt med dig i det du skriver! Jag har också alltid sett mig som medmänsklig i min natur, men politikers och medias undanhållanden och vinklingar har fått mig att må illa och gjort mig hårdare. ” Sanningen gör er fria”. Är sanningen så hemsk att man vill dölja den, kan man inte heller göra något åt det hemska. .Vem vill man skydda?

        Helena Hägglund Du bär ansvaret för det du gör och ingen annan, tystnad eller inte tystnad. Jag bär ansvaret för det jag gör eller inte gör. Ingen mobbing eller något annat skrämmer mig till tystnad., kanske hot om att döda mig kan göra det. Min tystnad eller icke-tystnad kan jag inte skylla på någon annan. Ansvaret för det jag säger eller gör är mitt , då jag är en vuxen människa.

  33. Mikael Johansson - 3 juli, 2013

    Typiskt att skuldbelägga någon annan för att slippa ta något som helst ansvar för någonting. Att undanhålla information gör rapporteringen vinklad till en värld som passar
    journalistens egna värderingar. Detta är precis rätt sätt att göra sej själv arbetslös.
    Jag som läser nyheterna vill bli informerad om vad som händer i världen, vad som har
    hänt och är inte intresserad av journalistens egna åsikter.
    Alla läsare vet redan att viss information, vissa händelser mörkas eller förvanskas och
    tappar intresset, man vet inte längre vad som är sant eller inte, förvanskat och vinklat.
    Snart är många av journalistjobben borta och detta pga att ni inte förstår att människor
    kan tänka själva och faktiskt kommer att fortsätta att värdera vad som händer omkring
    oss och tom har rätten att ha en egen åsikt om det.

  34. FRA - 3 juli, 2013

    Helena Hägglund är fri att ha de åsikter hon framför. Hon får arbeta som journalist på det sätt hon beskriver också. Alltså genom att undvika vissa problem och berättelser på grund av det ”sjuka debattklimatet”.

    Jag är dock fri att inte ha mycket till övers för den typen av journalistik så Helena Hägglund sållar sig i min värld till den skara journalister vars artiklar jag helt enkelt inte litar på. Eller ens läser. Jag läser för att få ta del av granskningar av saker jag själv inte har tid att granska. Jag läser inte för att få reda på journalisters personliga åsikter om olika ämnen. Där kan man såklart ha olika inställning, dock.

    Till sist: I vilken ämne som än diskuteras (möjligtvis med något undantag) så finns det människor och grupper med underliga åsikter och konstig världsbild. Jag förstår inte varför det är ett så stort problem, så att säga. Eller det är givetvis ett problem, men låt de tycka som de vill och tolka som de vill, menar jag. Argumentera istället för att ignorera. Ni har ju rätt, eller hur? Varför är det då så svårt?

  35. Anna - 3 juli, 2013

    Bästa Helena Hägglund.
    Tystnad innebär att man inte uttrycker sig över huvudtaget.
    Du har genom det du skrivit bevisat att du inte förstår begreppet tystnad.
    Du vill använda ett övergrepp på dig, som ett slagträ i debatten med de som du anser vara islamofoba.
    Inte ens det begreppet verkar du förstå vad det betyder.
    Islamofobi är en sjuklig och återkommande rädsla för religionen Islam. Inget annat.
    Även om det i detta begrepp numera även anses ingå:
    hat, rasism eller fördomar riktade mot muslimer och islam. Begreppet är negativt laddat och används ofta pejorativt.
    Att vara kritisk mot något innebär inte att man har en fobi mot det.
    Att skriva eller uttala nedsättande invektiv på meningsmotståndare hamnar under Brottsbalken kap.5 §3:

    (5 kap. Om ärekränkning
    1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
    Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
    2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal dömas till böter eller fängelse i högst två år.
    Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.
    3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.
    Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.)

    Som journalist borde du vara medveten om hur viktigt det är att uttrycka sig korrekt för att inte bli missförstådd. Man skriver tex inte att: flygplanet störtade ”tack vare” att piloten fick en hjärtinfarkt. Man använder : ”på grund av”
    Detsamma gäller beskrivning av sina meningsmotståndare.
    Kritiker av ett ämne som står dig varmt om hjärtat, ska inte beskrivas med invektiv som islamofob, främlingsfientlig, nazist mm.
    Uttrycker du eller någon annan sig så, visar ni mer på att era egna argument tryter och att ni då tar till väldigt negativt laddade invektiv för att tysta era motståndare.
    Jag anser inte att det är god journalistik eller ens ett gott beteende människor emellan.

    • Ulla - 7 juli, 2013

      En utomordentlig analys av artikeln!

  36. Flemming Kristensen - 3 juli, 2013

    Jeg vil anbefale, at du tager dit journalistiske studium om og måske denne gang udenfor Sverige, hvor du ikke indoktrineres udi den svenske politiske korrekthedsdoktrin, men faktisk lærer at argumentere med udgangspunkt i fakta og ikke censurerer meninger ud fra fordomme.

    Du er faktisk en skændsel for journaliststanden!

  37. Jonas - 3 juli, 2013

    Törs du inte säga sanningen har du inget att göra som reporter att skylla på andra är otroligt befängt det är din uppgift att skriva och beskriva fakta du skall vara glad att det finns folk som vågar trots debattklimatet. Vet hut!

  38. Magnus - 3 juli, 2013

    Är inte det en del av grundkursen för att ens få kalla sig journalist?

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsekvensneutralitet

  39. Idun11 - 4 juli, 2013

    Om denna Hägglund läser sin egen artikel kommer hon kanske att upptäcka att hon har svikit sina medystrar och indirekt medverkat till en fortsättning av våldtäkterna och trakasserierna.
    En sådan verklighetsförfalskning kunde förekomma inom DDR, men Hägglund har givit den journalistiska lögnen ett nytt ansikte.
    Ett otrevligt sådant.

  40. Otb - 4 juli, 2013

    Jag hade ingen aning om att det fanns en svensk reporter i Egypten som INTE rapporterar om det hon ser och upplever. Konstigt va? Hur kan man på riktigt prata om demokrati i samma andetag som man skyller på dem som vill diskutera problemen istället för förövarna? Tycker Hägglund kan flytta till en totalitär regim istället om hon inte uppskattar våra demokratiska värderingar där alla får ha en åsikt och komma till tals.

  41. Anders - 4 juli, 2013

    Innan jag åkte på mitt första utlandsjobb i Irak hade jag en helt annan syn på hur kvinnor behandlas. Efter en månad i ett hyrt hus i ett vanligt bostadsområde ”kokade” jag inombords. Vem som helst kan göra närmanden, var som helst, när som helst och hur som helst….

  42. Mille - 4 juli, 2013

    Åka till Egypten för att berätta vad som egentligen händer? Inte i Sverige inte. Här vinklar vi, ändrar lite fakta och skyller på att andra inte tar tolkar det som vi vill. Blir ju rädd över hur mycket som vinklas i tidningar för att folk ska tänka rätt.

  43. Pelle - 5 juli, 2013

    Bra och viktig artikel. Självklart måste ansträngningarna att censurera allt som på något sätt kan gynna de rasistiska krafterna intensifieras. Tanken att den fredsälskande ideologin islam skulle ha någonting att göra med någons usla kvinnosyn är naturligtvis absurd.

En ny Samhallsklass

Blogg › De är 20 000 nu. Och de är på väg att bli fler. De packar din mat och städar flygplatser. De långsammaste är för länge sedan bortsållade. I en verksamhet med avkastningskrav kan det krävas att du jobbar 17-timmarspass. Välkommen till det nya Samhall. 938facebook: 875 twitter: 63

Hanna Cederin: Vänstern har svar på hedersförtrycket

Debatt › Bara en progressiv och antirasistisk vänster har trovärdighet i frågan om hur kvinnor som utstår våld i hederns namn ska ges stöd och möjlighet till ett fritt liv, skriver Hanna Cederin, Ung Vänster. 0Inga delningar

Uppluckrad migrationslag splittrar alliansen

Nyhet › Regeringen vill luckra upp den tuffa migrationspolitiken som slår hårt mot ensamkommande. Johanna Jönsson (C) ser det snarast som ett försök att tysta den massiva kritiken mot hur ensamkommande behandlas.  0Inga delningar

Rut-avdraget slår alla rekord

Nyhet › Halveringen av rut-avdraget har slagit hårt mot branschen, larmar Almega i dag. Men Skatteverkets siffror ger en annan bild. Aldrig någonsin har så många köpt rut-tjänster till så höga belopp av så många utförare under en oktobermånad. 0Inga delningar

Varför tillåts nazister marschera på våra gator?

Ledare › Det är hög tid att myndigheterna visar att de tar hotet från organisationer som Nordiska motståndsrörelsen på allvar.  0Inga delningar

Vårt gemensamma tillhör medborgarna – inte företagen

Ledare › Vem som ska bestämma och styra över välfärdens resurser är vår tids stora ideologiska konflikt.  0Inga delningar

95 procent av partibidragen till M och SD är hemliga

Nyhet › M och SD tog emot 18 respektive 19,5 miljoner i partibidrag förra året. Men 95 procent av bidragen redovisas i en klumpsumma – därmed går det inte att spåra var pengarna kommer ifrån. Nu föreslår en utredning skärpta krav.  0Inga delningar

Måste ta emot 39 nyanlända – per dag

Nyhet › Med två månader kvar har 67 av landets kommuner tagit emot hälften eller färre av de nyanlända som de ska enligt lag. Stockholms stad måste ta emot 39 nyanlända per dag för att hinna ikapp – en bra bit ifrån de två per dag man tagit emot hittills. 0Inga delningar

S-toppar ratar Moderaternas bud om vinster i välfärden

Nyhet › En uppgörelse med allianspartierna utan vinstbegränsningar är oacceptabelt, anser ledande socialdemokrater. »Jag ser gärna en överenskommelse som begränsar vinster, främst inom skolan«, säger Karin Wanngård, kommunalråd Stockholm. 0Inga delningar

Facken oense om vinster i välfärden

Nyhet › LO kan tänka sig vinstförbud i skolan medan Kommunal inte vill göra skillnad mellan olika välfärdstjänster. Samtidigt har de två lärarfacken vitt skilda åsikter i vinstfrågan.  0Inga delningar

Friskolor betydligt mer generösa med mattebetygen

Nyhet › Elever i fristående gymnasieskolor får oftare ett högre betyg än vad de presterat på nationella proven. Särskilt stora är skillnaderna i matematik, visar Dagens Arenas granskning. 0Inga delningar

Därför går det bra för Sveriges Trump

Blogg › Bert Karlsson använder också Trumps framgångsrecept. 0Inga delningar

Stockholmsalliansen slopar satsning på jämlik hälsa – inte kostnadseffektivt

Nyhet › För att råda bot på den ojämlika hälsan satsade landstingsalliansen på hälsomottagningar i socialt utsatta områden. Nu lägger man ner verksamheten. »Människor kommer inte få den vård de behöver«, varnar sjukgymnasten David Sweet. 0Inga delningar

Friskolejättarna har 20 procent fler elever per lärare

Nyhet › Den låga lärartätheten i fristående skolor drivs helt och hållet av de stora privata skolkoncernerna, visar Lärarförbundets beräkningar. »Genom att fylla på klassrummen uppstår vinsterna i friskolorna«, säger Johanna Jaara Åstrand. 0Inga delningar

Här är SD:s tio sjukaste motioner

Nyhet › Beslagta asylsökandes ägodelar, inskränk aborträtten och låt kungen dela ut medaljer till svenska hjältar. Här är tio av de sjukaste motionerna som Sverigedemokraterna lagt i år. 0Inga delningar

Vinster i välfärden

JonasVlachos

Skolforskare: Friskolor har starkare incitament att sätta högre betyg

Nyhet › Flera fristående gymnasieskolor ger systematiskt eleverna högre betyg i matematik jämfört med resultatet på nationella proven. »Den enklaste förklaringen är att friskolor har starkare incitament att sätta högre betyg«, säger skolforskaren Jonas Vlachos.  0Inga delningar

Bild: stock.xchng

Här fick 100 procent av eleverna högre betyg

Nyhet › Flera fristående gymnasieskolor ger varenda elev högre betyg i vissa matematikkurser jämfört med resultatet på nationella proven. En av dem är Thoren business school. »Eleverna är värda exakt det betyg de får«, säger rektor Catarina Altbom. 0Inga delningar

friskolor

Friskolor betydligt mer generösa med mattebetygen

Nyhet › Elever i fristående gymnasieskolor får oftare ett högre betyg än vad de presterat på nationella proven. Särskilt stora är skillnaderna i matematik, visar Dagens Arenas granskning. 0Inga delningar

95 miljarder gick till vinstdrivande välfärdsbolag
Seko Sthlm: LO måste stå fast vid att stoppa vinster i välfärden
 

MP-kongress 2016

Mårten Roslund

MP fortsatt splittrat i bostadspolitiken

Nyhet › »Migrationslagarna ska bli så kortvariga som möjligt. Då blir det väldigt motsägelsefullt att gå fram med hårdare regler för bostadsbyggande«, säger Grön Ungdoms språkrör Mårten Roslund.  2facebook: 2

Anders Wallner

Wallner gav känga till Eriksson

Nyhet › Den avgående partisekreteraren Anders Wallner hyllade Miljöpartiets öppenhet under sitt tal på kongressen – och gav en känga till tidigare språkröret Peter Eriksson. 4facebook: 4

mp kongress

Bra stämning på MP-kongress

Nyhet › Trots kris och avgående språkrör är stämningen god på Miljöpartiets kongress. Det tycker de ombud som Dagens Arena har pratat med. 47facebook: 47

»Krisen får inte definiera oss«
»Finns inget stöd för flyktingamnesti«
 

Dagens Arena i Strasbourg

shekarabi ulvskog

Ulvskog: Gör Shekarabi (S) till bostads- och samhällsbyggarminister

Nyhet › S-toppen Marita Ulvskog vill se en uppdaterad bostadsministerpost. Civilminister Ardalan Shekarabi är en kandidat. Dessutom ser hon utrymme för omgörning i utbildningsdepartementet. 40facebook: 40

Wikstrom eu liberlarerna

Hon ska ena Ungern och Sverige i flyktingfrågan

Intervju › Sist EU försökte få till stånd en gemensam flyktingpolitik tog det 13 år. Resultatet blev den i dag så kritiserade Dublinförordningen. Nu är åter det dags. Europaparlamentet har lagt makten i Cecilia Wikströms (L) händer. 55facebook: 55

marita jens

»Nya Dublinreglerna enbart kosmetika«

Nyhet › Den socialdemokratiska gruppen i Europaparlamentet sågar EU-kommissionens förslag om nya asylregler – men ser potential i straffavgiften för de länder som vägrar ta emot flyktingar. 6facebook: 6

 

Arbetsmiljö

Foto: Mikael Gustavsen. Arbetsmiljöverket

Pausa lönefrågan, ta tag i lärarnas arbetsmiljö

Blogg › Arbetsmiljöverket bör hota skolor med vite när arbetsgivarna inte tar sitt arbetsmiljöansvar. 0Inga delningar

citatfacebook

Socialsekreterare hängs ut som pedofiler och barnkidnappare på nätet

Nyhet › Socialsekreterare hängs ut med namn och bild på Facebook och beskrivs som barnkidnappare, alkoholister och häxor. »Hur ska man våga arbeta i det här yrket om man blir uthängd som privatperson?«, säger Lena Säljö, socialtjänstchef.  317facebook: 317

Bild: Kartläggning socialsekreterare 2016, Akademikerförbundet SSR/Novus.

Hoten mot socialsekreterare ökar – men få hot anmäls

Nyhet › Var fjärde socialsekreterare har blivit utsatt för hot och våld i arbetet. Men endast en bråkdel anmäls. »Man tvingas lägga det som inträffat bakom sig«, säger Eva Karsten, Arbetsmiljöverket. 27facebook: 27

Vård och omsorg värst i klassen
»Skyddsombuden har tappat tilltron till Arbetsmiljöverket«
 

Tema: Stafettläkare

Foto: Flickr/ HCC Public Information Office

Trots varning om usla villkor – fler landsting anlitar Orange

Nyhet › »Om vi skulle hyra in en snickare skulle man ju inte ställt frågan om hur avtalet med deras arbetsgivare ser ut«, säger Fredrik Larsson (M), ordförande i landstingsstyrelsen i Värmland. 53facebook: 53

Bild: Flickr/ COD Newsroom

Vårdförbundet varnar: Undermåliga villkor för utländska hyrsjuksköterskor

Nyhet › Norge ratar bemanningsföretaget Orange. I Sverige kringgår företaget landstingens krav på kollektivavtalsenliga villkor – utländska hyrsjuksköterskor vittnar om lägre löner. 79facebook: 79

Bild: Flickr/ COD Newsroom

Hyrläkare vanligare i utsatta områden – vårdkvaliteten äventyras

Nyhet › Flera vårdcentraler i Stockholms län bemannas av hyrläkare i så hög utsträckning att vårdkvaliteten försämras. Samtliga ligger i utsatta områden med höga ohälsotal. 45facebook: 45

Civilministern: Landstingen bör ställa krav på bemanningsföretagen
Stafettläkarna även ett problem i storstadsregionerna
 

Redaktionen


Vesna Prekopic

Nu måste skolan prestera i jämlikhet

Dags att lägga Pisa-paniken åt sidan och börja jaga jämlikheten i skolan lika högljutt som man jagat elevernas resultat. 0Inga delningar

Överskatta inte Pisa

Ett år med andrum


Johanna Senneby

I stället för miljardkonsulter – 1 700 sjuksköterskor i ett år

En miljard kronor har Stockholms landsting lagt på konsulter de senaste fem åren. För de pengarna hade Stockholms sjuksköterskor kunnat få över 1 700 välbehövliga kollegor i ett år. 0Inga delningar

Kinnunen (SD) döms för bokföringsbrott – behåller riksdagsplats

Kvinnors långa sjukskrivningar skjuter i höjden


Nina Brevinge

Pisa: Bättre resultat – men ojämlikheten ökar

Svenska elever presterar bättre i Pisa-mätningen och bryter därmed trenden. Men likvärdigheten har försämrats och ligger nu under OECD-genomsnittet. 0Inga delningar

Fortsatt starkt stöd för SD bland LO-väljare

Arbetsförmedlingen: Invandring nödvändig för att möta arbetskraftsbristen


livbeckstrom

Facktillhörighet ska inte avgöra rätt till heltid

Heltidsjobb saknar skydd i lagen, säger AD i en ny dom. Därmed kan arbetsgivarna strunta i turordningsreglerna när de hyvlar bort tid... 0Inga delningar


hannafinmo

Alliansens svek mot pensionerna

Tjänstepensionen är helt avgörande för att många människor ska få en pension som går att leva på... 0Inga delningar

Anställningsstöd är inte företagsstöd

Någon som är förvånad att mammor jobbar deltid?


Anna de Lima Fagerlind

Läkare kräver etisk analys av åldersbestämmande

Trots varningar och otillräckligt forskningsunderlag – Rättsmedicinalverket ska snart börja åldersbestämma ensamkommande... 17facebook: 17

Ramberg rasar mot skattetopparna: »Vänskapskorruption«

»Liberalernas förslag vore döden för taxi«


Kitty Ehn

Vad innebär det att vara värd för Nato?

Den 25 maj kommer riksdagen att rösta om värdlandsavtalet med militäralliansen Nato. Både kritiker och förespråkare menar att Sveriges säkerhet står på spel. 44facebook: 44

En hälsning betyder inte att du är islamist

Som om högern bryr sig om företag


Amanda Lindholm

Hård press på tjejjourer under julhelgerna

Socialtjänsten och andra samhällsfunktioner som vanligtvis finns för kvinnor och unga som utsätts för våld stängs under julhelgerna... 149facebook: 149

Regeringen tog bort Migrationsverkets ansvar för krisberedskap

Lagen om ID-kontrollen antogs


Fredrik Adolfsson

Förskolan på väg mot skilda världar

I en ny rapport om förskolan framkommer skillnader mellan privata utförare och kommunala. ”Vi är på väg mot skilda världar” säger Annelie Nordström, ordförande för fackförbundet Kommunal som har gjort undersökningen... 20twitter: 20

”Det är Moderaterna som har problem att finansiera budgeten”

Vårdval Stockholm ökar klasskillnaderna

  • Arena_banner_nyhetsbrev
    annons_julkap_2016
    pengaropolitik