Elin Bengtsson: Låt mig berätta vad BDSM är

Dela på Facebook

 

Elin Bengtsson författare och genusvetare. Arbetar för RFSU Stockholm.
Elin Bengtsson författare och genusvetare. 
Arbetar för RFSU Stockholm.

 

Våldtäktsåtalet i Lund är bara ett, om än smärtsamt tydligt, exempel på hur BDSM förvrids i rättsliga och mediala sammanhang för att passa heterosexistiska syften, skriver Elin Bengtsson.

Kom alla mina dommes, mina painsluts, mina pervon med sönderrivna strumpbyxor och repmärken runt handlederna, mina älskarinnor och lekkamrater, ta all våldsamhet och ömsinthet i era blickar med er och kom, märker ni vad de gör i vårt namn, hur de förvrider vårt språk, våra praktiker, identiteter; hur de ger heteropatriarkalt våld namn efter oss, det är dags att säga INTE I VÅRT NAMN, det är dags att formulera ett motstånd.

I en rättegång i januari vid Lunds tingsrätt frias en man, anklagad för att ha våldtagit en kvinna. I rätten är mannen och kvinnan i stort sett överens om händelseförloppet. Kvinnan har vid upprepade tillfällen skrikit ”Nej!” och ”Sluta!”; han har då hållit för hennes näsa och mun och hindrat hennes skrik och andning.

Tingsrätten menar att det är bevisat att mannen tvingat kvinnan till samlag med våld. Ändå frias han.  Han har nämligen trott att det de båda ägnat sig åt var dominanssex.

Båda uppger i rätten att ingen av dem fört dominanssex på tal. Att ingen överenskommelse mellan dem funnits om att ”Nej!” och ”Sluta!” inte skulle betyda nej och sluta. Men mannen argumenterar för att kvinnans kroppsspråk sagt honom något annat än de skrik som kommit ur hennes mun. Han anses inte ha haft uppsåt att våldta, och därmed går han fri.

Vad är då dominanssex, om man får tro Lunds tingsrätt? Uppenbarligen rör det sig om sexuella praktiker där någon med våld tvingar någon annan till sex, utan att ha försäkrat sig om att denna handling önskas av den andra och utan att ge denna person möjlighet att sätta stopp för det som händer.

Inte i vårt namn. Låt mig berätta för er, jurister och skribenter, att BDSM är ett samlingsbegrepp för sexuella och emotionella praktiker som kretsar kring maktförskjutning, smärt- och njutningsupplevelser. Det är praktiker som kräver diskussion, omsorg och en aldrig upphörande möjlighet för den person som är bottom att avbryta leken. Börja med att lära er begreppet SSC. Det står för Safe, Sane and Consensual och kan betraktas som grundläggande riktlinjer för BDSM-praktiker. Självfallet existerar ingen objektiv måttstock för SSC, men jag intygar att sex utan möjlighet att avbryta med vare sig ett vanligt ”Sluta!” eller ett avtalat stoppord inte uppfyller ens de mest grundläggande kraven.

Samtycke diskuteras just nu flitigt i medier och samhällsdebatt, med utgångspunkt i flera av de våldtäktsrättegångar som ägt rum på senare tid och som gett upphov till lika delar raseri och uppgivenhet. Vill ni lära er något om samtycke?

Fråga BDSM-rörelsen. Jag vet nämligen inga andra som är lika bra på att diskutera ömsesidighet och gränssättningar i samband med sexuell utlevnad.

”BDSM-utövare vet att våldsamt njutbara upplevelser kräver våldsamt utvecklad kommunikation.”

Jag hävdar inte att det inte existerar BDSM-utövare som överträder andras gränser och begår övergrepp – men BDSM-utövare är i regel mycket bättre på att kommunicera om sex än andra. Varför? För att vi tvingas vara det. Vi vet att samtycke är den avgörande skillnaden mellan rape play och våldtäkt, mellan en pisksession och misshandel.

Slående många av mina vaniljvänner pratar knappt med sina partner om sex. De säger inte att de ogillar att hångla utan föredrar smekningar, och sätter sig inte efter en sexuell upplevelse och diskuterar hur det kändes och vad som kan göras annorlunda nästa gång. BDSM-utövare vet att våldsamt njutbara upplevelser kräver våldsamt utvecklad kommunikation.

Det är dags att kalla saker vid deras rätta namn. Gällande våldtäktsåtalet i Lund, och en mängd andra våldtäktsåtal som ägt rum den senaste tiden, är det namnet inte dominanssex. Det rätta namnet är heteropatriarkala föreställningar om manlig och kvinnlig sexualitet och normer som säger att sex inte behöver pratas om.

Det här är egentligen inte en text om våldtäktsåtalet i Lund. Våldtäktsåtalet i Lund är bara ett, om än smärtsamt tydligt, exempel på hur BDSM förvrids i rättsliga och mediala sammanhang för att passa heterosexistiska syften, på samma gång som BDSM-utövare i samhället utsätts för stigmatisering och förtryck.

Som hbtq-person i vänsterrörelsen är jag bistert medveten om den kamp som förts av queers mot föreställningen att icke-heterosexuella identiteter och praktiker hör hemma i den depraverade överklassen. Diskursen kring BDSM har liknande kännetecken. BDSM framställs gärna som en exotisk praktik där en får lov att sätta på sig glänsande kläder och leva ut sina perversioner på klubbar.

Genom sådana förytligande framställningar osynliggörs hur sexuell masochism och sadism fram till 2009 var sjukdomsförklarat och hur BDSM-utövare trots avpatologiseringen fortfarande bemöts som om de vore psykiskt sjuka, och hur många människor lever i rädsla för vad som ska hända med deras jobb och respekten för deras kroppar och subjektskap om det blir känt att de praktiserar BDSM.

 

Blacklight BDSM. BILD: Beo Beyond
Blacklight BDSM. BILD: Beo Beyond

 

I Sverige räknas inte BDSM som en sexuell läggning, och ingår därmed inte i diskrimineringsgrunderna (vilket det till exempel gör i Norge). Jag tror inte att förtryck av sexuella minoriteter automatiskt upphör genom utökad lagstiftning, då diskrimineringslagstiftning i nyliberala samhällen sällan ser till förtryckande strukturer (läs gärna professorn och transaktivisten Dean Spades kloka resonemang om detta i boken Normal Life).

Däremot är det tydligt att stigmatiseringen av BDSM-utövare inte har upphört med sjukdomsförklaringens avskaffande, och att BDSM-utövare är utsatta på en mängd sätt som inte uppmärksammas, då BDSM reduceras till något privat och apolitiskt.

Det finns sexualpolitiska aktivister som arbetar med BDSM-frågor – i min tjänst på RFSU Stockholm har jag glädjen att arbeta med att stödja några av dem – men eftersom så få BDSM-utövare upplever att de har möjlighet att vara öppna, försvåras deras arbete. BDSM har på senare tid blivit mer synligt i medier och populärkultur, men jag tvivlar på att det i sig medför minskad stigmatisering av utövare.

Frågan kräver ett intersektionellt perspektiv; mina BDSM-utövande vänner är vita och rasifierade, undersköterskor och kulturarbetare och asylsökande, de är universitetslärare eller har aldrig gått gymnasiet, de är cispersoner och transpersoner; en mängd olika kategoriseringar strukturerar deras kroppar och identiteter, deras möjligheter att vara öppna med sitt BDSM-utövande och möjligheter att göra motstånd när de behandlas illa.

BDSM-utövare är ingen enhetlig grupp, pervovärlden är brokig och består av queerfeminister såväl som av konservativa heterocismän, av människor jag känner solidaritet med och människor som jag inte har något annat gemensamt med än just identifikationen med BDSM-begreppet.

”Att veta att sådana som vi aldrig någonsin skulle bli tagna på allvar i ett våldtäktsmål.”

Vi kallar oss pervon på samma sätt som queerrörelsen tog tillbaka det såriga ordet och gjorde det till sitt. Vi bär smärtan som det innebär att höra sin läkare hånfullt uttrycka: ”Det gör väl inget om det gör ont, det verkar du ju gilla”, sin före detta partner att outa ens BDSM-läggning i en vårdnadstvist i hopp om att få ensam vårdnad om barnen, vi bär den inristade i våra kroppar: tystnaderna, våra egna och andras, som lod runt halsen från alla gånger då någon dragit ett skämt på vår bekostnad eller då någon kommersiell tv-kanal sänt ännu en BDSM-freakshow, alla gånger vi fråntagits våra aktörskap i utsagor om att vi är sjuka, förtryckta eller inte riktiga feminister, smärtan som kommer av minnet av att vara sexton år och sprängfylld av en hemlighet som ingen någonsin ska få veta, av att sitta i parken bakom gymnasieskolan för att berätta för sin bästa vän och inte kunna sluta skaka, smärtan som kommer av att läsa om hur en våldtäktsanklagad man friats av Lunds tingsrätt på grund av att han, med utgångspunkt i den våldtagna kvinnans kroppsspråk, trott att de två ägnade sig åt dominanssex, att veta att sådana som vi aldrig någonsin skulle bli tagna på allvar i ett våldtäktsmål.

Och, självfallet – den smärta som kommer av vetskapen att så länge vi inte själva orkar stå upp och säga att det är nog, kommer vår sexualitet att fortsätta användas som ett heteropatriarkalt svepskäl av personer som saknar kunskaper om vad den handlar om.

Den smärtan måste vi göra politik av.

Jag säger: Kom alla mina dommes, mina painsluts, kom mina pervon med sönderrivna strumpbyxor och repmärken runt handlederna, mina älskarinnor och lekkamrater, ta all våldsamhet och ömsinthet i era blickar med er och kom, ni har lärt mig så mycket om makt och kärlek och performativitet och behovet av att formulera våra begär i ord, jag väntar med bultande handleder, med handen knuten i luften.

 

Elin Bengtsson är författare och genusvetare och arbetar för RFSU Stockholm.

48 kommentarer

  1. Fredrik - 23 april, 2014

    Lär sig nya saker varje dag.

    BDSM-pervon (pervo är ok då det handlar om att ta tillbaka ordet) anser sig förtryckta efter devisen att det personliga är politiskt.

    Och deras personliga identitet är just att de är ”dommes och painsluts”.

    Blir lite konfunderad. Vad har detta att göra med nånting utanför väldigt snäva kretsar inom den världen?

    Borde det inte vara sundare om man baserade vänsteridealen på gemensamma identiteter och erfarenheter istället för snäva pervo-ideal? Att man satsar på idén om att kollektiva frågor och intressen är politik och privata läggningar är just privata läggningar?

    • Kristofer - 23 april, 2014

      Vad är det för fel med att en bred majoritet även slåss för en minoritets rättigheter? Och för majoriteten kvinnors rätt att få en våldtäktsman dömd till lämpligt straff?

    • Suzanne - 30 april, 2014

      Jag undrar verkligen på vilket sätt ”vänsterpolitiken” baseras på snäva identiteter och pervoideal, eller riskerar att göra det? Rent konkret?
      Minoriteters rättigheter angår alla, det är grundläggande i en demokrati, men detta handlar om något mer också: ifall vi som samhälle överhuvudtaget förstår samtycke på ett grundläggande sätt. Eller om vi fortfarande styrs av idéer om vad man får göra mot någon baserat på deras utseende och klädsel, deras sexuella erfarenheter och preferenser, på sina helt egna antaganden om vad de kan tänkas vilja. Om alla människor hela tiden ska vara lagligt skyddade mot att tvingas till sex mot sin vilja, eller om det ska vara villkorat.
      Sedan så är det ju rätt många människor som oavsett identitet ägnar sig åt en del saker som ingår i BDSM. Jag anser att våra samtal om sex och sexualpolitik ska vara ärliga och rättframma och sakliga och handla om allt som folk faktiskt gör. Idag är alltför många är skrämmande okunniga om vad som är ok att göra mot någon som tycker om att bli dominerad sexuellt. Att tysta uppriktiga samtal om det skadar människor.

  2. Ingenjören - 23 april, 2014

    Ja du Dag, det är intressant att se vad du väljer att se som problem, och vilka aspekter av artikeln du anser vara relevant. Själv ser jag det inte som det minsta konstigt att ett ämne där man diskuterar varför så få döms för våldtäkt toppar listan. Men folk är intresserade av olika saker antar jag.

  3. m - 23 april, 2014

    Jadu Dag, du har alldeles rätt. Arena, språkrör för vänstern, fokuserar på Genus, HBT och Rasism. Det ska rädda landet det.

  4. Karl Eriksson - 23 april, 2014

    Det hela handlar helt enkelt om friheten att få vara sig själv, utan att utsättas för omvärldens fördömande eller okunskap. Den som inte vill syssla med bdsm ska såklart inte tvingas till det, men den som har den sexuella läggningen bdsm ska få njuta av sin egen identitet utan förlöjligas eller fördömas.

    Det hela är mycket viktigt helt enkelt för att det säger mycket om ett samhälle hur stor friheten är att avvika från normen. I ett fritt och gott samhälle går det utmärkt att vara alternativ, men i ett stelt och konservativt samhälle är normen ett fängelse ingen kan rymma ifrån. Så ja, bostadsbrist och arbetslöshet är allvarliga saker, men det är frihet och öppenhet också.

    • Rom - 23 april, 2014

      Romarriket gick under i skörlevnad och bidrag. Den totala friheten och öppenheten kan ha ett pris, särskilt när man lever på statens bidrag. Genusvetare….

      • Karl Eriksson - 23 april, 2014

        Naturligtvis så har skörlevnad inget med romarrikets nedgång och fall att göra, något som alla med djupare historiska kunskaper vet. Däremot Så är myten om denna romarrikets påstådda dekadens något som används av mörkermännen i dagens samhälle, ofta kombinerad med en förkärlek för gamla stela värderingar.

        • Rom - 23 april, 2014

          Ironi min bäste herre, en kontrast till ditt HBT-euforiska frihetsideal.

  5. Kristofer - 23 april, 2014

    Skriv du en sådan artikel då och elda de sovande massorna!

  6. m - 23 april, 2014

    Piska på varandra bäst ni vill, men var lite aktsamma vid valet av partner. Det är svårt bevisa för rätten vad ni påstår var och en att ni var överens om.

  7. Jan - 23 april, 2014

    En intressant artikel helt klart, det som bekymrar mig är snarare vissa kommentarer här. Visst, mycket kan tolkas in men låt mig vara behjälplig och peka ut några saker som ni bör lyckas tolka in. 1: BDSM används av förövare för att gå fria, eller mildra domen. Detta är fel, på så många plan. 2: BDSM utövare ses som sjuka individer fortfarande, trots att detta har tagits bort.
    Dessa två ting är riktigt farliga och måste bekämpas. Så enkelt är det, annars får vi större problem i en nära framtid. Speciellt de som utövar BDSM, då risken finns att utövare förknippas med våldtäktsmän (skulle kunna skriva kvinnor också, men det existerar ju knappt.. Eller?). Allvarligt, en sexuell läggning kan och får inte användas som försvar. Man börjar ju fundera på om pedofili då också skall kunna användas som försvar för att få förmildrande domar i slutändan. Absolut INTE. Men börjar man tillåta en sexuell läggning att vara ett försvar så börjar givetvis andra att grumsa om att deras läggning också är en sexuell läggning som skall ge förmildrande domar.

    BDSM är ett samlingsord för flera olika läggningar. Ett gemensamt ledord är säkerhet och kommunikation. Jag misstänker att flertalet BDSM utövare inte vill bli ihopkopplade med de som brukar ordet BDSM för att skydda sig själva i domstolsmål, då detta stigmatiserar BDSM utövare i samhället. Så ja, jag håller med artikelförfattaren. Tack för mig.

    • Hans Scheike - 23 april, 2014

      Tack du. Vad jag förstår så förespråkar du kontrakt mellan parterna eller? Rättsproblemet kvarstår oavsett vad du för din del tror om vem av parterna som har rätt i vad eller vad du för din del tror om moral eller läser in i samhälle och människor. Piska på bara. Mig är det egalt vad människor sysslar med i sina sovrum. Politik är det inte.

      • Jan - 25 april, 2014

        Hans: Vad jag förstår så missförstår du mig avsiktligt bara för att ha något att hacka på. Men visst, jag kan svara på det som du verkar tro att jag förespråkar. Kontrakt… Det är upp till varje utövare av BDSM att komma fram till lämplig form mellan varandra. Men ett kontrakt såsom i den riktigt felaktiga boken ”50 shades of Gray” är inte vad jag förespråkar, då jag misstänker att det är härifrån du fått din idé om kontrakt. Detta visar bara hur lite du förmodligen vet om BDSM och går på de fördomar som existerar.
        Det jag angrep här är hur BDSM verkar utnyttjas utav sjuka individer för att försvara sig i rätten vid sexualbrottsmål för att bli friade eller få mildare straff. Detta ökar risken för att BDSM utövare stigmatiseras då utövare helt plötsligt ses som sjuka individer.
        Jag är mycket väl medveten om att det fortfarande existerar ett rättsproblem vad gäller BDSM, detta då lagar inte har följt med vad som händer i samhället. Jag säger inte att det är en lätt sak att åtgärda. Men väldigt många BDSM utövare är mycket väl medvetna om att det som händer i sovrummet vid utövande mycket väl skulle kunna användas mot dom i rätten. Därav att all BDSM utövning av seriösa sker efter kommunikation och upprättande av ramar för att se till att det är en njutning för båda parterna och inte blir något som någon mår dåligt av.
        Kontentan av det hela blir att jo, detta är också något som måste tas upp på politisk nivå, då lagar och värderingar inom rättsväsendet måste ses över.
        Tack för mig.

        • Hans - 25 april, 2014

          Vad händer då om kontrahenterna inför domstol avslöjar att de inte läst boken? Om de bildat sig en egen uppfattning? Allt handlar om rättssäkerhet, trovärdighet, berättelse och händelseförlopp.

          • Jan - 25 april, 2014

            Hans: Glömde du läsa den lilla detaljen om att jag inte tycker att boken ens skall användas inom detta då den är väldigt dålig som mall… Vadå en egen uppfattning? Allt handlar om egen uppfattning om det hela. Det är därför BDSM måste bli mer accepterat så det är lättare att informera om de detaljer som bör diskuteras innan man ens börjar en utlevnad. Det är därför rättsväsendet också måste ta till sig information från BDSM världen om vad BDSM egentligen är och hur hårt reglerad den är hos sina utövare. Och om en ny sub/undergiven inte fått information från en van dominant, då är det en dålig dominant, åtminstone inom BDSM världen.
            Jag upprepar, all BDSM handlar om kommunikation och att båda parter skall må bra efter utlevnad. BDSM kan och får inte användas som försvar i ett rättsfall för att bli friad/få mildare straff vid misshandel och/eller våldtäkt.
            Tack för mig.

  8. Staffan - 23 april, 2014

    Typiskt försök att tysta ner. Arena skriver hur mycket som helst om arbetslöshet, den växande klassorättvisan som följer av borgerlig regering stödd av extremhögern, och andra ekonomiska frågor. Det visar bara på bredd och styrka att man kan släppa fram också andra perspektiv då och då.

  9. Jennie - 23 april, 2014

    Urbra skrivet. Tack! <3

    • Kalle - 28 april, 2014

      Tack för att du erkänner att du inte läst domen.

      • Caroline - 4 maj, 2014

        Jag har läst domen, och jag håller med om att det var bra skrivet. Hon har en viktig poäng – att BDSM inte är samma sak och inte bör fungera som bortförklaring till dominant sex som i praktiken känts som en våldtäkt för kvinnan.

        Överhuvudtaget anser jag den viktigaste lärdomen av denna händelse vara att man måste vara noga med att inte dra antaganden om att andra som man knappt känner önskar dominant sex, särskilt inte första gången man har sex med dem.

  10. Malin - 23 april, 2014

    Detta är en fantastisk artikel men vad som upprör mig är alla de kommentarer som försöker förminska och förlöjliga en viktig artikel. Vad ni personer som skrivit dessa kommentarer inte verkar förstå är att detta handlar inte endast om att vi som bdsm utövare vill sluta tvingas smussla med vår läggning eftersom den fortfarande ses som en sjukdom utan om hur hela samhället, ni inkluderat, försöker göra en framställning av oss som är felaktig och försöker använda oss som en bricka i ett spel utan att egentligen veta eller förstå.
    Detta är i högsta grad viktigt och era okunniga försök att förminska denna artikel ger endast eftertryck åt den.

    • Jan - 25 april, 2014

      Dag: Du kanske skulle kolla in länken här till RFSU innan du gör bort dig mer.

  11. Karl Eriksson - 23 april, 2014

    Du har så rätt Malin. De okunniga försöker trycka ned vårt sätt att uttrycka vår sexualitet, använda oss i sina egna politiska syften och skapa ett trängre samhälle. Sorgligt nog är de inte öppna för andra sätt än det normativa.

    • m - 23 april, 2014

      Ni får piska varandra hur mycket ni vill! Det är väl ingen som hindrar er.

      • pamurai - 23 april, 2014

        Men fatta då! Det handlar EXAKT om det du säger: att ha sex på det sättet man VILL ha sex, och hur man kommit överens om det.

        Du verkar inte ha tagit till dig ett jota av artikeln, så jag sammanfattar den åt dig: Våldtäkt är allt annat än BDSM.

        Fokusera på den meningen ett par minuter.

        • m - 24 april, 2014

          Trodde jag skulle fokusera på artikeln! Men det var tydligen bara så att de bad om lov att få piska varandra.
          – Ni får lov att piska varandra. Varsågoda.

  12. Glenn Lacrosse - 24 april, 2014

    Så kreativt att uppfinna det nya ordet ”heteropatriarkalt våld”. Innebär det att ”patriarkatet” numera inte bara består av män i allmänhet, utan av endast heterosexuella män? Vita också antar jag?
    Jag erbjuder RFSU en utmaning. Vi skickar en homosexuell man till patriarkatet och ansöker om medlemskap, och så ser vi om det stämmer att han blir nekad. Ok?

    Existerar inte också ”homopatriarkalt våld” eller ”hetromatriarkalt våld”, eller är det bara enkelt så att det inte ingår i er agenda att prata om det?

    Hoppas för övrigt att alla BDSM-utövare genomskådar vänsterns försök att göra sig till talesman för dem.

  13. Stolta Moder Svea - 24 april, 2014

    Tack Elin Bengtsson för en välskriven artikel!
    Jag är inte så insatt i BDSM-världen, så det är en väldigt intressant läsning som ger nya insikter. Fint att leva i en tid då man kan leva ut sin sexualitet och hitta andra som gillar det man gillar.

    Du skriver att det hela bygger på samtycke och att man inom BDSM måste samtala om vad som funkar och inte. Att prata om vad man gillar och att avbryta sex när det inte känns bra borde ju vara grundläggande för alla. Det handlar om att två personer ska njuta och det borde ju vara i bådas intrresse. Den som inte är intresserad av att den andre har det bra borde heller inte ha sex med andra överhuvudtaget.

    Jag hoppas både domstolarna och journalistkåren tar åt sig av kritiken. Man ska kalla saker vi deras rätta namn och veta vad det verkligen är man har att göra med. Bättre utbilding av de som företräder de som utsätts för sexuellt våld, så att de kan sticka hål på argument för det som i själva verket är våldtäkt!

    Tillsammans, genom samtal, öppenhet och förståelse, gör vi Sverige ännu bättre!
    Heja Elin Bengtsson! Tack igen!

    Hälsningar
    Moder Svea

  14. Tina - 24 april, 2014

    1. Det här är så bra skrivet och förklarat att jag får rysningar.

    2. Jag utövar själv bdsm, jag är undergiven och njuter av det. Jag utövar dock ÄVEN helt vanligt sex, vilket är en missuppfattning att vi utövare inte gör. Vi älskar i missionären med. :)

    3. Våldtäktsmålet i Lund gjorde att jag mer än någonsin känner mig utsatt som undergiven som gillar hårda tag under kontrollerade former. Nu vågar jag INTE uttala mig om det utåt för händer det mig något så är jag väl totalt rökt. Tack för den..

    4. Att den här artikeln låg högt upp betyder ju inte att andra saker inte är viktiga, men måste det alltid handla om samma saker, de försvinner ju inte för att något helt annat tar deras plats för en dag? Det här ÄR viktigt då vi som utövar bdsm blir märkta som något vi inte är, dvs mottagliga för sexuellt våld UTAN samtycke. Dessutom målas dominanta ut som rena idioter – den här mannen vore en värdelös ”Dom” av flera skäl.
    Jag är rätt säker på att de flesta faktiskt har en bekant, vän eller släkting som utövar bdsm – om de blir våldtagna och våldtäktsmannen blir friad pga din vän/släkting är en painslut – skulle det kännas okej? Nej jag tänkte väl det.

  15. Elin - 24 april, 2014

    Du satt ord på mina tankar! Fantastisk text!

  16. ML - 24 april, 2014

    Synd att inte fler människor satte sig ner och funderade på sin sexualitet. Kanske skulle fler män förstå att dom var Dominanta istället för skitstövlar!!! Då hade dom normer att rätta sig efter istället för inga regler eller normer att följa… Vi har läst i synpunkter nog av detta… Vi inom livsstilen lyssnar på våra partners och anpassar leken efter maximal njutning föt den utsatta!!

  17. Charlotte Winroth - 24 april, 2014

    Fantastiskt väl skrivet Elin!
    Så otroligt imponerad jag är av dig!

    Tusen tack för att du typ… finns!!
    //Lotta

  18. Alexa - 25 april, 2014

    Äntligen en text som belyser vad BDSM egentligen är! Jag är själv utövare men skulle aldrig berätta det för någon utanför min närmsta krets, på grund av alla missuppfattningar som finns. Det vanliga samhället skulle verkligen må bra av att höra hur vi pratar om sex, våra olika fantasier och hur vi förverkligar dem enligt SSC, safe sane consensual. Denna attityd borde övriga samhället ta efter. Samtycke, nu!

  19. Johan - 25 april, 2014

    Jag blir alltid upprörd när en del mindre insatta personer använder BDSM termer på ett sätt som gör mig och andra som förstår vad det är mörkrädda. Så jag hoppas verkligen att alla inom rättsväsendet läser och tar sig till detta!

    1: ”BDSM” utan samtycke är alltid övergrepp och innefattar det sex är det alltid våldtäkt. Binder man fast någon utan samtycke och håller fast denna mot sin vilja kan det även vara kidnappning. All seriös BDSM bygger på samtycke och frivililighet och då handlar det inte om att någon ”tycker sig ana” att någon annan är ”intresserad av BDSM” utan det måste vara klart och tydligt uttalat från den andra, gärna med safewords arrangemang.

    2: Rättsväsendet måste sluta använda BDSM termer som förevändning för att minska straff och låta brottslingar komma undan. Övergrepp är övergrepp, punkt.

    3: Det vore underbart om någon som är insatt i BDSM och juridik kunde skriva någon slags handbok för alla som stöter på BDSM i sina arbeten såsom poliser, åklagare, jurister, läkare med mera. En handbok som på ett klart och pedagogiskt sätt förklarar vad BDSM är och vad skiljer seriösa utövare från såna som använder BDSM termenologi som ett sätt att förklara rena övergrepp och våldtäkt. Hade domarna i ovan nämda fall läst en sådan handbok hade de inte dömt på ett sådant tossigt sätt utan varit mer insatta i hur verkligheten fungerar.

    Tack för en bra skriven artikel!

  20. Sir Rotting - 26 april, 2014

    Jag har vetat att jag är sexuellt dominant och utövat BDSM i över 30 år.
    Insikten om medgivandes gåva fulländade min sexualitet.

    Det finns ingen gråzon i medgivandet.
    Även om jag personligen kräver att hon både niger fint och ber snällt innan jag gör nåt. Tydligare medgivande kan man knappast begära, eller? ;)

    Domstolarna måste inse, att sund BDSM endast innefattar att alla deltagare är ansvarstagande vuxna, som högst medvetet utövar detta i samtycke. Vi tror inte, vi vet!

    Tack Bengtsson, bra jobbat!

  21. Magnus - 26 april, 2014

    Precis en sådan artikel som behövdes efter domen! Precis en sådan artikel som jag skulle vilja skriva i eget namn men aldrig skulle våga. Stigmatiseringen är stenhård i vårt samhälle, men vi har inget annat val än att ta upp diskussionen.

    För er som tycker att ”det är ingen som hindrar er att göra det ni vill”. Misshandel faller under allmänt åtal. Det innebär att om någon ser exempelvis märken på någon annan så kan rättegång inledas och person dömas utan att vare sig ” förövare” eller ”offer” anser att något brott begåtts. Det är helt rimligt att det funkar så, med tanke på alla obehagliga, kontrollerande, dysfunktionella vanilkrelationer med misshandelsinslag som finns där ute, men den här gruppen kommer kraftigt i kläm, vilket är värt att tänka.

    Enligt prejudikat är det omöjligt att samtycka till grov misshandel, vilket på sitt sätt är rimligt. Men, det innebär att exempelvis knife play antagligen är olagligt om någon anmäler det, trots att alla deltagare är med på det.

    Så, ja, BDSM är i högsta grad politiskt även om vi skulle strunta i maktstrukturer.

    Tack Elin!

    • Kalle - 28 april, 2014

      Det är många som har blåtiror under en Ishockeysäsong. Du verkar inte ha tänkt, du verkar mest bara tycka en massa. Dessutom, varför har du inte läst domen?

  22. Rickard - 28 april, 2014

    Att du väljer att använda exakt samma slagord som man använde mot den olagliga och folkrättlsligt brottsliga invasionen av Irak, 2003, ”Not in our name”, som innebar tusentals människors lidande och död är obegripiligt, och ger din (bitvis läsvärda) artikel ett löjets skimmer.

    Du talar inte för mig eller nån annan, utan bara för dig själv. Stå för det, och göm dig inte bakom ett kollektiv som du tnyttjar för egna syften á la: ”Den smärtan måste vi göra politik av”. Vilka är ”vi”? Inte jag. Och vad är det för politik du tänker dig? Inte min.

    Så, din artikel är inte i mitt namn, och inte nån annans heller.

  23. Suzanne - 30 april, 2014

    Elin, stort stort tack för denna viktiga och välbehövliga text. Om man tycker illa om övergrepp så borde man förstå att det är viktigt att prata ärligt och specifikt om sex och samtycke, inklusive hur folk faktiskt har sex, inklusive folk som gillar olika grader av maktspel eller smärta. Efter våldtäktsdomen i Lund svämmade kommentarsfälten över av personer som kallade det som beskrevs i domen som BDSM eller ”dominanssex” eller ”tuffa tag”. Den här förvrängningen är livsfarlig för oss ALLA oavsett sexuella preferenser.
    Det handlade ju om en person som precis som du säger själv erkände att han inte gav sin sexuella partner någon möjlighet att kommunicera ett nej, och att de inte överhuvudtaget sa ett ord om att leka med tvång eller våld, än mindre om hur och hur mycket i så fall. Han borde ha blivit fälld på sin EGEN utsaga. Att flera oberoende vittnen som inte kände henne berättade om hennes traumatiserade tillstånd precis efter bekräftar bara det som borde varit uppenbart oavsett. Folk gillar inte att bli våldtagna, oavsett om det är ”on the off chance that maybe hopefully you’re into that shit”, som Louis CK uttryckte det.
    Men dessutom borde t o m den mest fördomsfulla förstå att det inte är okej att göra en grupp människor helt rättslösa mot sexuellt våld och övergrepp, bara pga deras preferenser. Vilket vårt rättssamhälle i princip har gjort. Det visar, bland annat, att vi inte har kommit särskilt långt i vår.

    • Suzanne - 30 april, 2014

      …i vår förståelse för vad sexuellt samtycke egentligen innebär, skulle det vara!

  24. Lisa - 1 maj, 2014

    Mycket välformulerat och ett viktigt budskap. Jag säger som någon längre upp gjorde att om jag vågade hade jag skrivit samma artikel i eget namn. Men jag vågar inte. Jag är rädd att det skulle få konsekvenser för jobb och liv jag inte vill riskera att ta. Och så länge det är så har vi ett problem med utanförskap och stigmatisering.
    Jag är tacksam att det finns personer som vågar och riskerar. Tack Elin och ni andra inom RFSU/ RFSL som gör politik av det privata.
    I mitt namn får ni gärna tala – högt!

  25. Niklas - 7 maj, 2014

    Elin, bästa jag läst på länge. Tack för att du tar upp alla dessa tankar om oss BDSM-utövare. Håller med dig rakt av!!

  26. Ralekk - 4 juni, 2014

    En barn som plågar små djur kallar vi ofta för en sjuk individ med en mental störning. En person som får sexuell njutning av att plåga andra människor är också en sjuk individ. Kallar sig personen för dominant, är det helt plötsligt bdsm och personen verkar bli frisk enligt vissa.

    För mig är det fortfarande en sjuk individ.

    En person som får sexuell njutning av att bli plågad är en sjuk individ. Detta kvarstår om individen kallar sig för undergiven eller bdsm utövare eller vad den nu vill kalla sig. Det är fortfarande ett självdestruktivt beteende, och en mental störning.

    Det är samma princip som att vi kallar en person som har ADD att den har en bokstavskombination när personen i själva verket är utvecklingsstörd. Man vill inte säga det uppenbara för att någon kanske blir sårad.

    Grovt förenklat är sadister och smärtdyrkare mentalsjuka. Personer med bokstavskombinationer är utvecklingsstörda. Och inget av det ändras bara för att vi kallar det vi andra namn eller slutar kalla det för vissa saker. Det vi gör är att vi ändrar begreppen och förstör vårat språk så att människor får svårare att tänka på vad som är vettigt och ovettigt.

  27. Roland Jansson - 16 juni, 2014

    Tja, kanske viktigt, men ännu en gång slås jag av hur BDSM-utövare sätter sig över alla andra. Ni tror att ni håller på med något riktigt speciellt och det märks tydligt på er att ni tycker att det gör er lite bättre än andra.

  28. Nisse - 14 augusti, 2014

    Har vi inte alla känt att det är skönt med domminans, tänk att få göra så. Även åt andra hållet, gör vad du vill jag är kåt nu!





Genom att posta din kommentar accepterar du våra regler för kommentarer.

En ny Samhallsklass

Blogg › De är 20 000 nu. Och de är på väg att bli fler. De packar din mat och städar flygplatser. De långsammaste är för länge sedan bortsållade. I en verksamhet med avkastningskrav kan det krävas att du jobbar 17-timmarspass. Välkommen till det nya Samhall. 938facebook: 875 twitter: 63

Hanna Cederin: Vänstern har svar på hedersförtrycket

Debatt › Bara en progressiv och antirasistisk vänster har trovärdighet i frågan om hur kvinnor som utstår våld i hederns namn ska ges stöd och möjlighet till ett fritt liv, skriver Hanna Cederin, Ung Vänster. 0Inga delningar

Uppluckrad migrationslag splittrar alliansen

Nyhet › Regeringen vill luckra upp den tuffa migrationspolitiken som slår hårt mot ensamkommande. Johanna Jönsson (C) ser det snarast som ett försök att tysta den massiva kritiken mot hur ensamkommande behandlas.  0Inga delningar

Rut-avdraget slår alla rekord

Nyhet › Halveringen av rut-avdraget har slagit hårt mot branschen, larmar Almega i dag. Men Skatteverkets siffror ger en annan bild. Aldrig någonsin har så många köpt rut-tjänster till så höga belopp av så många utförare under en oktobermånad. 0Inga delningar

Varför tillåts nazister marschera på våra gator?

Ledare › Det är hög tid att myndigheterna visar att de tar hotet från organisationer som Nordiska motståndsrörelsen på allvar.  0Inga delningar

Vårt gemensamma tillhör medborgarna – inte företagen

Ledare › Vem som ska bestämma och styra över välfärdens resurser är vår tids stora ideologiska konflikt.  0Inga delningar

95 procent av partibidragen till M och SD är hemliga

Nyhet › M och SD tog emot 18 respektive 19,5 miljoner i partibidrag förra året. Men 95 procent av bidragen redovisas i en klumpsumma – därmed går det inte att spåra var pengarna kommer ifrån. Nu föreslår en utredning skärpta krav.  0Inga delningar

Måste ta emot 39 nyanlända – per dag

Nyhet › Med två månader kvar har 67 av landets kommuner tagit emot hälften eller färre av de nyanlända som de ska enligt lag. Stockholms stad måste ta emot 39 nyanlända per dag för att hinna ikapp – en bra bit ifrån de två per dag man tagit emot hittills. 0Inga delningar

S-toppar ratar Moderaternas bud om vinster i välfärden

Nyhet › En uppgörelse med allianspartierna utan vinstbegränsningar är oacceptabelt, anser ledande socialdemokrater. »Jag ser gärna en överenskommelse som begränsar vinster, främst inom skolan«, säger Karin Wanngård, kommunalråd Stockholm. 0Inga delningar

Facken oense om vinster i välfärden

Nyhet › LO kan tänka sig vinstförbud i skolan medan Kommunal inte vill göra skillnad mellan olika välfärdstjänster. Samtidigt har de två lärarfacken vitt skilda åsikter i vinstfrågan.  0Inga delningar

Friskolor betydligt mer generösa med mattebetygen

Nyhet › Elever i fristående gymnasieskolor får oftare ett högre betyg än vad de presterat på nationella proven. Särskilt stora är skillnaderna i matematik, visar Dagens Arenas granskning. 0Inga delningar

Därför går det bra för Sveriges Trump

Blogg › Bert Karlsson använder också Trumps framgångsrecept. 0Inga delningar

Stockholmsalliansen slopar satsning på jämlik hälsa – inte kostnadseffektivt

Nyhet › För att råda bot på den ojämlika hälsan satsade landstingsalliansen på hälsomottagningar i socialt utsatta områden. Nu lägger man ner verksamheten. »Människor kommer inte få den vård de behöver«, varnar sjukgymnasten David Sweet. 0Inga delningar

Friskolejättarna har 20 procent fler elever per lärare

Nyhet › Den låga lärartätheten i fristående skolor drivs helt och hållet av de stora privata skolkoncernerna, visar Lärarförbundets beräkningar. »Genom att fylla på klassrummen uppstår vinsterna i friskolorna«, säger Johanna Jaara Åstrand. 0Inga delningar

Här är SD:s tio sjukaste motioner

Nyhet › Beslagta asylsökandes ägodelar, inskränk aborträtten och låt kungen dela ut medaljer till svenska hjältar. Här är tio av de sjukaste motionerna som Sverigedemokraterna lagt i år. 0Inga delningar

Vinster i välfärden

JonasVlachos

Skolforskare: Friskolor har starkare incitament att sätta högre betyg

Nyhet › Flera fristående gymnasieskolor ger systematiskt eleverna högre betyg i matematik jämfört med resultatet på nationella proven. »Den enklaste förklaringen är att friskolor har starkare incitament att sätta högre betyg«, säger skolforskaren Jonas Vlachos.  0Inga delningar

Bild: stock.xchng

Här fick 100 procent av eleverna högre betyg

Nyhet › Flera fristående gymnasieskolor ger varenda elev högre betyg i vissa matematikkurser jämfört med resultatet på nationella proven. En av dem är Thoren business school. »Eleverna är värda exakt det betyg de får«, säger rektor Catarina Altbom. 0Inga delningar

friskolor

Friskolor betydligt mer generösa med mattebetygen

Nyhet › Elever i fristående gymnasieskolor får oftare ett högre betyg än vad de presterat på nationella proven. Särskilt stora är skillnaderna i matematik, visar Dagens Arenas granskning. 0Inga delningar

95 miljarder gick till vinstdrivande välfärdsbolag
Seko Sthlm: LO måste stå fast vid att stoppa vinster i välfärden
 

MP-kongress 2016

Mårten Roslund

MP fortsatt splittrat i bostadspolitiken

Nyhet › »Migrationslagarna ska bli så kortvariga som möjligt. Då blir det väldigt motsägelsefullt att gå fram med hårdare regler för bostadsbyggande«, säger Grön Ungdoms språkrör Mårten Roslund.  2facebook: 2

Anders Wallner

Wallner gav känga till Eriksson

Nyhet › Den avgående partisekreteraren Anders Wallner hyllade Miljöpartiets öppenhet under sitt tal på kongressen – och gav en känga till tidigare språkröret Peter Eriksson. 4facebook: 4

mp kongress

Bra stämning på MP-kongress

Nyhet › Trots kris och avgående språkrör är stämningen god på Miljöpartiets kongress. Det tycker de ombud som Dagens Arena har pratat med. 47facebook: 47

»Krisen får inte definiera oss«
»Finns inget stöd för flyktingamnesti«
 

Dagens Arena i Strasbourg

shekarabi ulvskog

Ulvskog: Gör Shekarabi (S) till bostads- och samhällsbyggarminister

Nyhet › S-toppen Marita Ulvskog vill se en uppdaterad bostadsministerpost. Civilminister Ardalan Shekarabi är en kandidat. Dessutom ser hon utrymme för omgörning i utbildningsdepartementet. 40facebook: 40

Wikstrom eu liberlarerna

Hon ska ena Ungern och Sverige i flyktingfrågan

Intervju › Sist EU försökte få till stånd en gemensam flyktingpolitik tog det 13 år. Resultatet blev den i dag så kritiserade Dublinförordningen. Nu är åter det dags. Europaparlamentet har lagt makten i Cecilia Wikströms (L) händer. 55facebook: 55

marita jens

»Nya Dublinreglerna enbart kosmetika«

Nyhet › Den socialdemokratiska gruppen i Europaparlamentet sågar EU-kommissionens förslag om nya asylregler – men ser potential i straffavgiften för de länder som vägrar ta emot flyktingar. 6facebook: 6

 

Arbetsmiljö

Foto: Mikael Gustavsen. Arbetsmiljöverket

Pausa lönefrågan, ta tag i lärarnas arbetsmiljö

Blogg › Arbetsmiljöverket bör hota skolor med vite när arbetsgivarna inte tar sitt arbetsmiljöansvar. 0Inga delningar

citatfacebook

Socialsekreterare hängs ut som pedofiler och barnkidnappare på nätet

Nyhet › Socialsekreterare hängs ut med namn och bild på Facebook och beskrivs som barnkidnappare, alkoholister och häxor. »Hur ska man våga arbeta i det här yrket om man blir uthängd som privatperson?«, säger Lena Säljö, socialtjänstchef.  317facebook: 317

Bild: Kartläggning socialsekreterare 2016, Akademikerförbundet SSR/Novus.

Hoten mot socialsekreterare ökar – men få hot anmäls

Nyhet › Var fjärde socialsekreterare har blivit utsatt för hot och våld i arbetet. Men endast en bråkdel anmäls. »Man tvingas lägga det som inträffat bakom sig«, säger Eva Karsten, Arbetsmiljöverket. 27facebook: 27

Vård och omsorg värst i klassen
»Skyddsombuden har tappat tilltron till Arbetsmiljöverket«
 

Tema: Stafettläkare

Foto: Flickr/ HCC Public Information Office

Trots varning om usla villkor – fler landsting anlitar Orange

Nyhet › »Om vi skulle hyra in en snickare skulle man ju inte ställt frågan om hur avtalet med deras arbetsgivare ser ut«, säger Fredrik Larsson (M), ordförande i landstingsstyrelsen i Värmland. 53facebook: 53

Bild: Flickr/ COD Newsroom

Vårdförbundet varnar: Undermåliga villkor för utländska hyrsjuksköterskor

Nyhet › Norge ratar bemanningsföretaget Orange. I Sverige kringgår företaget landstingens krav på kollektivavtalsenliga villkor – utländska hyrsjuksköterskor vittnar om lägre löner. 79facebook: 79

Bild: Flickr/ COD Newsroom

Hyrläkare vanligare i utsatta områden – vårdkvaliteten äventyras

Nyhet › Flera vårdcentraler i Stockholms län bemannas av hyrläkare i så hög utsträckning att vårdkvaliteten försämras. Samtliga ligger i utsatta områden med höga ohälsotal. 45facebook: 45

Civilministern: Landstingen bör ställa krav på bemanningsföretagen
Stafettläkarna även ett problem i storstadsregionerna
 

Redaktionen


Nina Brevinge

Pisa: Elever med utländsk bakgrund presterade bättre

Att antalet elever med utländsk bakgrund blivit fler har inte påverkat årets Pisa-resultat negativt jämfört med 2012... 0Inga delningar

Veckans graf: Nästan var femte pensionär under EU:s fattigdomsgräns

Stor brist på sjuksköterskor och lärare


Johanna Senneby

Fackkritiker blir Trumps arbetsmarknadsminister

Donald Trump kommer att utse den fackkritiska snabbmatskedje-vd:n Andy Puzder till arbetsmarknadsminister. 0Inga delningar

Bring överklagar Arbetsmiljöverkets miljonböter

Fler får indragen sjukpenning


Kent Källqvist

Palestina firar jul i terrorns skugga

I dag hade de tre vise männen inte kommit fram till Jesusbarnet i Betlehem. 0Inga delningar


Vesna Prekopic

Nu måste skolan prestera i jämlikhet

Dags att lägga Pisa-paniken åt sidan och börja jaga jämlikheten i skolan lika högljutt som man jagat elevernas resultat. 0Inga delningar

Överskatta inte Pisa

Ett år med andrum


livbeckstrom

Facktillhörighet ska inte avgöra rätt till heltid

Heltidsjobb saknar skydd i lagen, säger AD i en ny dom. Därmed kan arbetsgivarna strunta i turordningsreglerna när de hyvlar bort tid... 0Inga delningar


hannafinmo

Alliansens svek mot pensionerna

Tjänstepensionen är helt avgörande för att många människor ska få en pension som går att leva på... 0Inga delningar

Anställningsstöd är inte företagsstöd

Någon som är förvånad att mammor jobbar deltid?


Anna de Lima Fagerlind

Läkare kräver etisk analys av åldersbestämmande

Trots varningar och otillräckligt forskningsunderlag – Rättsmedicinalverket ska snart börja åldersbestämma ensamkommande... 17facebook: 17

Ramberg rasar mot skattetopparna: »Vänskapskorruption«

»Liberalernas förslag vore döden för taxi«


Kitty Ehn

Vad innebär det att vara värd för Nato?

Den 25 maj kommer riksdagen att rösta om värdlandsavtalet med militäralliansen Nato. Både kritiker och förespråkare menar att Sveriges säkerhet står på spel. 44facebook: 44

En hälsning betyder inte att du är islamist

Som om högern bryr sig om företag


Amanda Lindholm

Hård press på tjejjourer under julhelgerna

Socialtjänsten och andra samhällsfunktioner som vanligtvis finns för kvinnor och unga som utsätts för våld stängs under julhelgerna... 149facebook: 149

Regeringen tog bort Migrationsverkets ansvar för krisberedskap

Lagen om ID-kontrollen antogs


Fredrik Adolfsson

Förskolan på väg mot skilda världar

I en ny rapport om förskolan framkommer skillnader mellan privata utförare och kommunala. ”Vi är på väg mot skilda världar” säger Annelie Nordström, ordförande för fackförbundet Kommunal som har gjort undersökningen... 20twitter: 20

”Det är Moderaterna som har problem att finansiera budgeten”

Vårdval Stockholm ökar klasskillnaderna

  • Arena_banner_nyhetsbrev
    annons_julkap_2016
    pengaropolitik