Ewa Larsson. Bild: Privat

Vi hade hoppats att Åsa Romson skulle ta landstingsalliansen i örat och se till att trängselskatten gick till utbyggd kollektivtrafik. Inte till en genusvidrig motorled, skriver Ewa Larsson, ordförande.

I region Stockholm arbetar borgerligheten på att successivt spä på genusbundna klimatorättvisor. Deras minoritetspolitik leder till brott mot det jämställdhetspolitiska målet att ”alla ska ha samma möjligheter att delta aktivt i beslutsprocesser”.

För i Stockholms stad, som utgör hälften av länets befolkning, finns en feministisk rödgrönrosa politisk majoritet som inte vill att trängselskatter ska bekosta Förbifart Stockholm. Alliansmajoriteten i Stockholms läns landsting kan strunta i det, vilket de också har bestämt sig för att göra.

Gröna kvinnor trodde länge att regeringen med Åsa Romson i spetsen skulle ta de ekonomiskt och klimatoansvariga landstingsledamöterna i örat. Men så har inte skett.

Vi kan nu se att budgeten för 2016 inte kommer ändra på det faktum att trängselskatten kommer att finansiera ett klimat- och jämställdhetsvidrigt samhällsbygge – en förbifart för motortrafik.

Ur ett köns- och maktperspektiv är Förbifarten ett tydligt gynnande av ett gammalt maskulinitetsbeteende. Ur ett klimatperspektiv är det vidrigt. Just genusaspekten har de borgerliga partierna i Stockholm ännu inte berört i debatten om motorledsbygget.

När det gäller ökade koldioxidutsläpp, som alla nya motorleder skapar, anför borgerliga partier att bilar kommer att bli klimatsmartare. Det är sant, men en ökad trafikmängd äter upp klimatvinsterna.

Hur påverkar då denna oreda Stockholms befolkning? Jo, trängselskatten som främst varit avsedd att finansiera upprustning och nybyggnad av kollektiva färdmedel finns inte längre till detta ändamål. För att ekonomiskt klara Stockholmsregionens kollektivtrafik föreslog de borgerliga partierna att öka priset för att åka kollektivt.

Ett direkt skamgrepp mot de med lägst inkomst. De borgerliga landstingspolitikerna misslyckades dock med att få politisk majoritet för sitt genusvidriga förslag.

Nästa förslag till att göra livet surt för kollektivtrafikanter är att stänga en av två tunnelbanenedgångar på stationer i ytterstad och förort på kvällar och helger. Ur ett köns- och maktperspektiv drabbar även det kvinnor hårdast därför att det är just de som generellt är mest utsatta för mäns ofredande och våld och som har minst råd med taxi.

Nu är landstingsalliansens senaste nedskärningsförslag ute på remiss. Det handlar om att rätt och slätt lägga ner busslinjer i Stockholmsregionens yttre områden. Inom Stockholms stad vill de borgerliga partierna minska turtätheten på bussar som sammanbinder stadsdelar och vill ytterligare senarelägga Tvärspår Syd.

Det är oklart hur den som inte har råd med bil och inte kan cykla men måste till jobbet, ska ta sig dit.

Den gröna drivkraften bakom införande av trängselskatt var just att minska trängsel och avsätta intäkterna till utbygg kollektivtrafik. Gröna kvinnor hade hoppats på att en grön miljöminister skulle se till att det blev så.

Nu bygger den rödgrönrosa majoriteten så det knakar i hela Stockholm, medan borgerligheten styr i minoritet över kollektiv nedrustning. Och de patriarkala strukturerna stärks genom att framtida stockholmare hänvisas till att åka bil.