Slussen behöver byggas om. Området som ligger i centrala Stockholm är nedgånget och trafiklösningen undermålig. Att en förändring av Slussen är nödvändig kan de flesta skriva under på. Det pågående skyttegravskriget och de delvis höga brösttonerna, främst på kultur- och ledarsidor, handlar om vems behov som ska tillfredsställas.

Om man läser kommunens hemsida kommer en intressant bild fram. Det allmänna intresset för Slussens framtid är stort. 10 000 personer har besökt visningslokalerna för projektet, 1 100 av de 1 200 synpunkter som har kommit in är från privatpersoner. Det som har fått människor att tycka till är dels förslaget om en stor hotellbyggnad på Södermalmstorg och förslaget om ett delvis underjordiskt köpcentrum framför KF-huset.

Synpunkterna från dessa privatpersoner har främst handlat om ”påverkan på utsikten och känslan av rymd och närheten till vatten”. Alltså inte om trafiken, om bussarna eller tunnelbanan. Det är inte så att ett gäng galna utvecklingsmotståndare vill bevara Slussen. Många av dem som har engagerat sig vill snarare få politikerna att tänka efter och tänka om när det gäller två kommersiella byggnader som är tänkta att finansiera ombyggnationen.

Det har då och då sagts att bostadsrättsinnehavarna runt Slussen är oroliga för att deras utsikt ska förstöras. Säkert finns det en och annan sådan person. Men det vore korkat att avvisa kritiken med att det rör sig om ett gäng aggressiva, bostadsrättsägande, övervintrade 68:or. Även för många av oss som bor utanför innerstaden är Slussen en viktig plats.

Det är på ett sätt ganska enkelt. Många vill ha kvar fria utsikten mot Saltsjön och mot Stockholms norra, östra och västra delar. Många vet att med kommersiella byggnader kommer den utsikten och känslan av luft och rymd att vara till för dem som också kan betala för den.

Stockholm växer, både innerstaden och förorterna kommer att växa ännu mer de kommande åren. Det behöver byggas nya bostäder, vägar, kollektivtrafik. Men det har de senaste åren visat sig att det som byggs, främst byggs i attraktiva områden i innerstaden eller vid vattnet nära Stockholms tullar. Bostadsrätterna blir fler medan hyresrätter med vettig hyra är en dröm från svunna tider. Förorter med mindre centrum som Hässelby och Rinkeby har övergivits. Vad Stockholm behöver är en ny bostads- och stadspolitik som inte enbart styrs av marknadens behov.

Tillgänglighet borde vara ett ledord när en stad planeras. Tillgängligt i bemärkelsen att många kan känna att det är okej för dem att vara på den platsen. Tillgängligt i bemärkelsen demokratiskt. Att en stad växer står inte i motsats till att den också byggs med alla stadens människor i omtanke. Nu lovar politikerna att Slussen ska bli ”en mötesplats av världsklass”. Men det som behövs är en plats som är tillgänglig för alla.