Filip Nyman, ordförande, Ungdomens nykterhetsförbund

Pernod Ricard exporterar återigen sprit till Ryssland, vänta tills ni får höra om resten, skriver Filip Nyman, Ungdomens nykterhetsförbund.

Absolut Vodka och deras franska moderbolag Pernod Ricard exporterar återigen alkohol till Ryssland, trots hårda sanktioner och ständigt nya rapporter om grova krigsbrott. När politikerna nu rasar i sociala medier får det mig att ställa frågan, är ni verkligen förvånade?

Det vi sällan vågar prata om är att alkohol inte är en vara som alla andra. Alkohol är beroendeframkallande, splittrar familjer, orsakar cancer, leder till hjärt- och kärlsjukdomar och påverkar människors tillgång till rent vatten. Listan över alkoholens skadeverkningar kan göras nästan hur lång som helst. Alkoholindustrins vinstintresse är dock uppenbarligen så stort att de kan strunta i skadorna. Bör vi då vara förvånade när en av världens största spritproducenter vill exportera alkohol till ett land som inlett ett folkrättsvidrigt invasionskrig mot sin granne?

Alkoholindustrin struntar fullständigt i att varorna de säljer skadar människor och samhällen på djupet

Ser man till hur de andra stora företagen agerar i alkoholsektorn blir bilden inte ljusare.

I Myanmar har öljätten Kirin väldigt nära relationer med militärjuntan. I Nigeria avslöjades nyligen att Heinekens dotterbolag använt sig av fattiga prostituerade unga kvinnor för att öka ölförsäljningen på barer i den största staden Lagos. Heineken ska enligt uppgift ha känt till problem med sexuella övergrepp men inte agerat för att stoppa utnyttjandet. Alkoholföretagen verkar inte heller främmande för att marknadsföra sig mot barn. På Irland har 53 procent av alla 13–15-åringar konsumerat alkohol och i USA har industrin tjänat 17,5 miljarder dollar på sin marknadsföring mot barn.

Är ni fortfarande förvånade? Alkoholindustrin struntar fullständigt i att varorna de säljer skadar människor och samhällen på djupet. Nu när de återigen säljer till Ryssland så förklarar man det med att man vill ”skydda lokala medarbetare” och ”säkra den lokala organisationens ekonomiska hållbarhet”. Det är samma nyspråk som spritjätten använder när de lobbar för så kallad ”gårdsförsäljning” för att underminera Systembolaget i Sverige. Vad de egentligen säger är: vi vill tjäna pengar.

För de som faktiskt är förvånade över hur alkoholjättarna beter sig hoppas jag detta kan bli ett uppvaknande. Det är dags att vi på allvar ser över relationerna till alkoholindustrin: inom politiken, inom media och inom företagsvärlden. Samhällets intresse och alkoholföretagens intressen går inte att förena.

Filip Nyman, förbundsordförande Ungdomens nykterhetsförbund