Skyddsstopp pendeltåg / Roger Delin Foto: ST Pendeln
Roger Delin. Foto: ST Pendeln

Efter två år av försök att hindra att lokförare arbetar ensamma på Stockholms pendeltåg lade fackförbundet ST i måndags ett skyddsstopp mot ensamarbete. Under onsdagen hävdes stoppet av Arbetsmiljöverket efter en prövning. 

— Självklart har vi inte gett upp, säger Roger Delin, ordförande för ST Pendeln. 

Det har varit en turbulent tid på Stockholms pendeltåg. Detta efter att regionpolitiker valt att avveckla hälften av de tågvärdar som annars arbetat med lokförarna på tågen. Tidigare i april gick ett stort antal lokförare ut i en tre dagars vild strejk mot avvecklingen.

Nu i måndags lade fackförbundet ST ett skyddsstopp mot ensamarbete på pendeltågen. Under onsdagen hävde dock Arbetsmiljöverket stoppet då det enligt deras prövning inte finns skäl nog att förbjuda ensamarbete.

— Våra skyddsombud har i två år samlat material till ett bevisunderlag som vi trodde skulle räcka för att Arbetsmiljöverket skulle gå på vår linje. Så vi är riktigt chockade nu och självklart besvikna, säger Roger Delin, ordförande för ST Pendeln.

Arbetsmiljöverket skriver i ett uttalande att MTR, som kör pendeltågen, har vidtagit nödvändiga åtgärder för att ensamarbete på pendeltågen ska kunna ske säkert. Vilka åtgärder mer specifikt det handlar om vill inte Arbetsmiljöverket uppge förrän det skriftliga beskedet kommer senare i veckan.

— Självklart har vi inte gett upp. Vi väntar nu på att få all information och förbereder oss för hur vi ska gå vidare. Vi vill överklaga, men det behöver vi prata med skyddsombuden om, säger Roger Delin.

Han menar att konsekvenserna av ensamarbete på pendeltågen kommer drabba både lokförare och resenärer.

— Man sparar pengar på resenärernas bekostnad. Detta kommer att påverka både information och säkerhet på tågen. Men framförallt påverkar det lokförarna, det är en kraftig försämring av deras arbetsmiljö. Det skulle kunna leda till fler olyckor men också långtidssjukskrivningar, säger Roger Delin.