Foto: Webstjärnan/Flickr.
Foto: Webstjärnan/Flickr.

Från och med årsskiftet ska nyanlända elevers kunskaper kartläggas. ”Förhoppningen är att skolan nu blir mer jämlik”, säger Mikael Olofsson, Stockholms universitet.

Från och med 1 januari blir det obligatoriskt för skolorna att kartlägga nyanlända elevers kunskaper. Resultatet av kartläggningen ska ligga till grund för rektorns beslut om vilken årskurs och undervisningsgrupp eleven ska gå i.

Tanken är att eleven inom två månader ska bli placerad i en lämplig klass, med hjälp av kartläggningen. Något som Mikael Olofsson, unviversitetsadjunkt på Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet, ser som en utmaning.

– Fördelningen av nyanlända är väldigt ojämn, ser så otroligt olika ut i olika kommuner. Därför kan det vara så att man på vissa skolor kommer få svårt att hinna med. Men strävan måste vara att man följer bestämmelsen, säger han.

I fjol presenterade Skolinspektionen en rapport där man radade upp flera brister i nyanlända elevers skolgång. Den sammantagna bilden visade att skolorna i liten utsträckning anpassar utbildningen efter nyanländas behov och förutsättningar. Många av skolorna tar inte reda på vad eleven redan kan och har svårt att slå fast vad som beror på bristande svenska och vad som beror på inlärningssvårigheter.

– Nyanlända kan i vissa fall fått ungefär samma undervisning, oavsett om de har gedigen skolbakgrund eller bara gått i skolan sporadiskt. Genom att kartlägga elevernas kunskaper får man syn på vad elevens har med sig och kan bygga vidare på det. Något som förhoppningsvis ger en mer effektiv undervisning, säger Mikael Olofsson.

Mikael Olofsson säger vidare att det är viktigt att skolorna följer rekommendationen om att kartläggningen ska göras på elevens starkaste språk.

– Är eleven i början av sin svenskinlärning är det jättesvårt att visa sina kunskaper i ett annat ämne på ett språk man inte behärskar fullt ut.

Vid årsskiftet införs också en ny definition av nyanländ. En elev ska till exempel inte längre anses vara nyanländ efter fyra års skolgång i Sverige. En elev ska heller få undervisas i en så kallad förberedelseklass längre än två år.