Ledare Northvolt förväntar sig att samhället ska ställa upp, men erfarenheten från Skellefteå visar att företaget inte tagit sitt eget ansvar.

Northvolt ska tillsammans med Volvo Cars starta en ny batterifabrik i Torslanda i Göteborg. Det är goda nyheter. För klimatet, såklart. Batteritillverkning i stor skala är en förutsättning för den nödvändiga elektrifieringen av världens transporter.

Förbränningsmotorn är passé, framtiden tillhör motorer som drivs på utsläppsfri el. Det kräver batterier, och dem ska Northvolt nu börja producera vägg i vägg med Volvo Cars som bestämt sig för att bli ett helt elektriskt bilmärke senast 2030.

Det är också goda nyheter för sysselsättningen i Göteborg. Northvolt räknar med att fabriken kommer att sysselsätta tretusen personer. Det handlar om allt från operatörer, tekniker och ingenjörer till HR-personal och vaktmästare.

Erfarenheterna från Northvolts etablering i Skellefteå visar att en investering av det här slaget får dynamiska effekter på hela samhället, det blir fart på allt från bostadsbyggande till restaurangnäringen och det lokala kulturlivet.

Men först ska fabriken byggas, och i Skellefteå har Northvolts fabriksbygge gång på gång skapat rubriker.

Några av dem hade utsatts för en behandling som ligger på gränsen till människoexploatering 

Det har handlat om olyckor och om omfattande smittspridning av covid-19. I november 2021 hade det kommit så många rapporter om oegentligheter att Polisen, Arbetsmiljöverket, Skatteverket och Jämställdhetsmyndigheten tvingades göra en gemensam arbetsplatsinspektion på Northvolts bygge.

Inspektionen identifierade arbetsmiljöproblem som fallrisker och brott mot arbetstidsreglerna. Det visade sig att de anställda jobbat 8 500 timmar för mycket på bara några månader, och sex underentreprenörsföretag fick tillsammans böta över fyra miljoner kronor för att ha brutit mot arbetstidslagen.

Myndigheterna hittade också flagranta brott mot utlänningslagen: av 49 kontrollerade arbetstagare hade 12 inget uppehållstillstånd. Några av dem hade utsatts för en behandling som ligger på gränsen till människoexploatering, enligt SVT:s rapportering, ett brott som kan ge upp till fyra års fängelse.

Förhållandena på Northvolt är ett typexempel på den vilda västern som fortsatt tillåts i byggbranschen, enligt Byggnads. Byggnads har nyligen stämt ett företag verksamt vid batterifabriken Northvolt i Skellefteå på 200 000 kr. Enligt Byggnads stämningsansökan till Arbetsdomstolen har bolaget uppgett att samtliga elva underentreprenörer man anlitat haft kollektivavtal. När Byggnads kontrollerade företagets uppgifter visade det sig att inte en enda av underentreprenörerna hade kollektivavtal.

En jättelik arbetsplats med ett par tusen personer på plats varje dag, från ett 70-tal länder. Och intrycket är att ingen tar ansvar för helheten. Ingen verkar ha tagit ansvar för att folk som jobbar på bygget är skyddade mot olyckor, för att de är vaccinerade och har rimliga arbetstider. Allra minst beställaren Northvolt.

Det verkar faktiskt som om Northvolt byggt hela fabriken utan att försäkra sig om att företagen som ska göra jobbet har kollektivavtal.

Det är häpnadsväckande dåligt.

Att anlita företag med kollektivavtal är ett sätt att försäkra sig om kvalitet: seriösa företag som tar ansvar för sina anställda tar också ansvar för att göra ett bra jobb.

Att anlita företag med kollektivavtal är också ett sätt att ta ansvar för den svenska modellen. Northvolt förväntar sig att samhället ska ställa upp, och åtskilliga miljoner skattekronor har redan satsats på Northvolts olika projekt.

Samhällets budskap till Northvolt måste vara: gör om och gör rätt i Göteborg.

Här finns också ett tydligt budskap till samhället, till exempel till de kommunpolitiker som bereder vägen för en industriinvestering av det här slaget. Ställ krav på företagen. Fråga Northvolt: göteborgarna som ska bygga den nya batterifabriken i Torslanda, vad ska de ha för löner? Vilka arbetstider? Vem ska garantera att de inte skadas på jobbet, att de behandlas värdigt? Hur förhindra att haveriet i Skellefteå upprepas?

Både fack och arbetsgivare vill hjälpa till. Byggnads och arbetsgivarna i Byggföretagen jobbar redan tätt tillsammans, i höstas inrättade de till exempel en gemensam åtgärdskommission för att bekämpa arbetslivskriminaliteten i byggbranschen. Ta hjälp av den.