Bild: Flickr/News Øresund - Johan Wessman
Bild: Flickr/News Øresund - Johan Wessman

Lagförslaget om id-kontroller ska vara färdigt nästa vecka. Men förslaget kommer inte att skickas ut på remiss. 

Förra veckan presenterade regeringen skärpningar av asylpolitiken i syfte att minska antalet asylsökande till Sverige. Ett av förslagen handlade om att införa id-kontroller på bussar och tåg. Ett förslag som kräver en lagändring.
– Ambitionen är att det kommer ett lagförslag nästa vecka, säger Elin Tibell, pressekreterare hos infrastrukturminister Anna Johansson (S).

När regeringen ska lägga fram ett lagförslag sker i vanliga fall ett remissförfarande, det vill säga att regeringen begär in skriftliga synpunkter på förslaget. Remissvaren blir därmed också offentliga.

Men den här gången sker inget remissförfarande.

– Nej, utan det här går under något som kallas delningsundantaget som myndigheter kan använda sig när det råder särskilda förhållanden. Och det råder särskilda förhållanden nu för att det är så otroligt bråttom, säger Elin Tibell.

Det innebär att regeringskansliet i stället kontaktar myndigheter och aktörer som är berörda på något sätt och ställer frågor om förslaget. I och med delningsundantaget blir varken synpunkterna eller vilka myndigheter som kontaktas, offentliga handlingar. Först när propositionen kommer till riksdagen blir de tjänsteanteckningar som ska göras av aktörernas synpunkter offentliga.

– Det är inte meningen att ett delningsförfarande utanför offentlighetsprincipen ska ersätta ett remissförfarande. Det är ovanligt men det är också en ovanlig situation. Normalt sett tar lagstiftning mycket längre tid än så här, säger Hans-Gunnar Axberger, professor i konstitutionell rätt vid Uppsala universitet.

Hans-Gunnar Axberger säger också att förfarandet inte bara är en formalitet.

– I grundlagen finns beredningskrav just för att man ska tänka efter även i situationer där man tycker att man har bråttom.

Delningsundantaget hindrar dock inte myndigheter och andra aktörer från att skicka in synpunkter oombett. SJ har till exempel riktat kritik mot förslaget om id-kontroller. Man menar att de riskerar att bli så dyra att järnvägsbolaget måste sluta köra till Danmark, rapporterar Dagens Industri.