Foto: Tri Art film

Recension Holy Spider är en en film med många dimensioner. Det tycker Jon Andersson som har sett svensk-iranske Ali Abbasis nya film som har svensk premiär i helgen. 

En seriemördare härjar i Irans heliga stad Mashhad. Mördaren plockar upp prostituerade kvinnor på sin motorcykel för att sedan ta hem dem till sin lägenhet där han stryper dem. En kvinnlig journalist beger sig till staden för att ta reda på mer om mordet och hjälpa till att hitta mördaren. Det är anslaget i svensk-iranske Ali Abbasis film Holy Spider som har premiär på svenska biografer i dag, fredag. Filmen är delvis baserad på verkliga händelser. Under åren 2000 och 2001 härjade nämligen en seriemördare i staden som kallades för ”Spider killer” och som dödade totalt 16 kvinnor innan han togs tillfånga. Ni kan läsa mer om fallet i Tanvir Mansurs text som publicerades här på Dagens Arena strax före jul. 

Abbasis film framstår till en början som en seriemördarthriller som visserligen är skickligt gjord, men som man sett många gånger förr inom amerikansk film. I filmens andra hälft lyfter dock filmen långt bortom det konventionella. Att gärningsmannen, när han tagits tillfånga, framstår som en hjälte hos många ger en helt ny dimension till filmen. Det visar sig att en stor skara människor köper mannens motiv om att han utför Guds verk, genom att mörda kvinnorna och rensa gatorna från prostitution. Att det länge är oklart för oss åskådare om mannen kommer att dömas för sina brott visar på det kvinnofientliga och rättsosäkra land som Iran är. Det går inte att klaga på tajmingen med tanke på de protester som sker just nu mot den islamistiska regimens kvinnofientliga styre. 

Zar Amir Ebrahimi gör en fantastisk rolltolkning som journalisten Arezoo Rahimi.

Skådespelarinsatserna är också mycket bra. Zar Amir Ebrahimi gör en fantastisk rolltolkning som journalisten Arezoo Rahimi. En person som är beredd att ta till alla medel, till och med att använda sig själv som lockbete, för att avslöja och få fast mördaren. I filmen tvingas hon inte bara stå upp mot en livsfarlig mördare utan också mot hela det patriarkala samhället, som innefattar alltifrån misogyna polischefer till misstänksamma hotellreceptionister. Mehdi Bajestani gör också en mycket övertygande roll som den obehaglige seriemördaren Saeed Hanaei, som lyckas övertyga en stor skara människor inklusive hans egen son om att han agerat rätt och moraliskt riktigt.   

Abbasis film är lika mycket en skickligt gjord seriemördarthriller som en sylvass politisk kommentar. Det är verkligen inte alla regissörer som klarar den balansgången, men Abbasi gör det med bravur.