Björn Söder förminskar problemen i Ungern, vilket han inte varit ensam om i SD, men hur rimmar det med partiets nolltolerans?

Ungern är europeiskt unikt genom att ha bra kontakt med Ryssland och låter bli att stödja Ukraina. Dessutom är Ungern en auktoritär stat som i praktiken övergivit demokratin.

Det är inte konstigt att EU i den situationen markerar mot dagens Ungern och har dragit ner EU-anslaget. Liberalernas EU-ledamot Karin Karlsbro tillhör de aktiva för detta.

När Ungern nu ska ta ställning till att Sverige ska släppas in i Nato utnyttjar Ungern det till att ta bort kritiken mot det auktoritära styret och vill utnyttja det svenska behovet av Nato till att få tillbaka ekonomiskt stöd från EU.

Ungern är en fin kulturell stat, men är under presidenten Viktor Orbán även en auktoritär stat, parallell till Ryssland och Turkiet. Typiskt nog har Viktor Orbán talat om att han vill att Ungern ska vara ”illiberalt”. Ungern var demokratiskt, men när Viktor Orbán med sitt parti Fidesz fick makten i andra omgången monterade de ner demokratin, främst genom kontroll över medierna och domstolarna. Journalister som kritiserat regeringen har fått fem års fängelse och public service är helt inkluderat i partiet.

Det finns en historia om hur ledande Sverigedemokrater hyllat Viktor Orbáns auktoritära stat. Richard Jomshof, då SD:s partisekreterare (nu ordförande i riksdagens justitieutskott) skrev 2016: “Eftersom Sverige inte är Ungern, eftersom vi inte sitter i regeringsställning (än) och eftersom media i Sverige inte fungerar som media i Ungern, är vi tvungna att anpassa oss efter den verklighet som råder här.”

Kent Ekeroth, riksdagsledamot och rättspolitisk talesperson för SD, liksom den ledande företrädaren Erik Almqvist, emigrerade till Ungern 2017 som hyllning till Orbán.

Efter sitt Almedalstal 2018 prioriterade Jimmie Åkesson i SVT Viktor Orbán. Samma år sa SD:s EU-parlamentariker Kristina Winberg att Viktor Orbán var en förebild: ”Han är precis den ledare jag skulle vilja ha i Sverige”.

Den ledande sverigedemokraten Björn Söder sa häromdagen: ”Sveriges tidigare regering tillsammans med vänsterliberala medier, har under många år spridit fake news om Ungern”.

När det gäller Viktor Orbán kan jag berätta att jag träffade honom på Liberal International i slutet av 90-talet. Han kom från Oxford där han studerat på ett stipendium från den amerikanske juden George Soros. För en del år sedan drev Orbán antisemitisk propaganda mot Soros. Och Viktor Orbán var under den tid Sovjetunionen kontrollerade Ungern ordförande i det kommunistiska ungdomsförbundet. När Ungern sedan blivit helt fritt och demokratiskt grundade Orbán partiet Fidesz, då som socialliberalt, men Orbán lade senare om hela inriktningen till högerpopulism.

Jimmie Åkesson är lik Viktor Orbán i det att han helt förnekar vad han tidigare sagt och gjort. När Åkesson gick med i Sverigedemokraterna hade de ofta hakkors på sina möten, men det är förbjudet i dag och Åkesson låtsas inte om SD:s historia. Likaså att han tidigare varit för Viktor Orbán och Donald Trump. Och SD slänger ut nazister och rasister som blivit medlemmar.

Det faktum att Jimmie Åkesson inte låtsas om SD:s bakgrund borde rimligen leda till tydligt avståndstagande från Björn Söders uttalande. Och att ett parti som stöder den nuvarande regeringen också stöder auktoritära Ungern borde vara skräckslagande för regeringens partier.

Olle Wästberg, tidigare bland annat riksdagsledamot (L), chefredaktör för Expressen, ordförande i statliga Demokratiutredningen.