Anna Danielsson Öberg

Krönika De två högprofilerade bolagen, Klarna och Tesla, har genom sitt agerande väckt den svenska fackliga kampviljan till liv. Och nu väntar nästa avgörande strid som kan bli både omfattande och långvarig.

I ett internationellt perspektiv är konflikter på arbetsmarknaden ovanliga i Sverige. Antalet strejkdagar är få. För få anser en del fackliga debattörer. Om inte facket visar sin styrka och kampvilja finns det risk för att medlemmarnas vilja att kämpa för bättre villkor och ökat inflytande på arbetsplatserna minskar – eller till och med försvinner, hävdar de. 

Paradoxalt nog har Klarnas och Teslas agerande skakat liv i den fackliga kampviljan och ökat insikten om hur viktiga kollektivavtalen är för anställda. Få trodde nog att välbetalda anställda på Klarna skulle gå ut i strejk. Men företagets ihärdiga nej till kollektivavtal och tillvägagångssätt när personalen skulle minskas, har väckt ilska hos de anställda. 

Enligt Unionen inleddes ansträngningarna för att få till avtal redan för flera år sedan. Men det har gått trögt och till sist tröttnade facken och varslade om den strejk som skulle trätt i kraft i tisdags. 

Teslas uppenbara ovilja att teckna avtal och användandet strejkbrytare för att mildra eller undgå stridsåtgärdernas effekter kommer inte att dämpa kampviljan.

 

Under de senaste veckorna har antalet medlemsansökningar till facken ökat rejält bland anställda på Klarna, enligt Unionen och Sveriges Ingenjörer. Kampviljan har också varit stor bland medlemmarna och flera andra förbund har varslat om sympatiåtgärder.

Samtidigt har företaget via flygblad till de anställda argumenterat för att kollektivavtal skulle innebära sämre villkor än det som företaget erbjöd. De anställda skulle också skriftligen svara på frågor om de skulle delta i den varslade strejken eller inte. Relationerna var med andra ord urdåliga. Klarna som beskriver sig som modernt techföretag framstod mer och mer som ett amerikanskt unionbusting- företag.

Men i fredags kom beskedet. Det blir kollektivavtal på Klarna. Visserligen inte med Unionen, som varit en central facklig aktör i förhandlingarna. I stället inbjöd företaget Unionens TCO-kollega Finansförbundet till förhandlingar som gick i en rasande fart och på några dagar var ett avtal klart. Klarna blev medlem i BAO, bankarbetsgivarna och tecknade också avtal med Sveriges Ingenjörer och Akavia. 

Klarnas vd, Sebastian Siemiatkowski, som vägrat prata med media under processen var desto mer pratglad i måndags och gjorde då sitt bästa för att putsa på bolagets anseende. Men varför det tagit så lång tid för företaget att komma fram till ett avtal och medlemskap i BAO i stället för Svenskt Näringsliv förklarades egentligen inte. Hur det ska gå till när alla medlemmar i Unionen nu ska byta över till Finansförbundet på Klarna är också oklart. Det som också återstår att se är om och i så fall hur Klarnas agerande under de här veckorna har påverkat företagets varumärke.

Samtidigt med dramatiken inom Klarna skärps nu också konflikten mellan Tesla och IF Metall för att tvinga fram ett kollektivavtal. Sedan i slutet av oktober strejkar cirka 130 av Teslas bilmekaniker och andra verkstäder tar inte sedan i fredags emot Teslabilar. 

I måndags gjordes ett nytt medlingsförsök mellan parterna. Då sade inte bara företrädarna för den amerikanska biljätten nej till att teckna kollektivavtal. De bekräftade också att strejkbrytare användes – något som i ett svenskt perspektiv är mycket ovanligt och för tankarna till hur det var före Saltsjöbadsavtalet. 

Inte oväntat svarade IF Metall med ilska och löften om utvidgning av konflikten. Ett sympativarsel från Transport har redan trätt i kraft. Fler sympativarsel kom i tisdags och onsdags.

Det är heller inte uteslutet att också tjänstemannaförbund lägger sympativarsel. Det var vad som skedde 1995 på det amerikanska leksaksföretaget Toys R Us. 

Företaget vägrade träffa kollektivavtal och togs ut i konflikt av LO-förbundet Handels och många förbund lade sympativarsel. Ett av förbunden var TCO-förbundet Bankmannaförbundet (nuvarande Finansförbundet) som blockerade företagets banktransaktioner. Enligt Claes Stråth som medlade i konflikten var sympatiåtgärderna från de många facken något som till sist gjorde att företaget träffade ett avtal efter tre månader.

Teslas uppenbara ovilja att teckna avtal och användandet av strejkbrytare för att mildra eller undgå stridsåtgärdernas effekter kommer inte att dämpa kampviljan. 

Tvärtom. Uppslutningen från hela fack- och tjänstemannarörelsen är kompakt och kampviljan verkar större än på länge. 

Anna Danielsson Öberg