2001 startades Planka.nu efter att politikerna höjde priset på SL:s månadskort från 450 till 500 kronor. Sedan 2001 har – inklusive den senaste höjningen – avgiftstrycket ökat med 75 procent. Den 24 oktober 2001 sa SL:s Björn Holmberg till Svenska Dagbladet att han inte tror att plankningsaktionerna blir särskilt långvariga. Det hade han fel i, och vår avgiftsstrejk har fått sällskap av Stockholms Medborgarbusslinje och dagens rekordstora massplankningsaktion i kampen för kollektivtrafiken.

Som tidigare rapporterats så höjdes avgiftstrycket på SL:s månadskort till 790 kronor. Pensionärer och barn fick den proportionerligt största höjningen med 17 procent. Men att höja avgifter och sänka skatten drabbar inte bara de med mindre plånböcker – även resandet hotas. Enligt konsultbolaget WSP så är det till och med så att periodkortspriset har haft den enskilt största negativa effekten på kollektivtrafikresandet i Stockholm under perioden 1989-2010.

Avgiftstrycket hämmar med andra ord den effektiva och klimatsmarta kollektivtrafiken och dess utveckling. De senaste 20 årens trafikutveckling i Stockholmsregionen har varit ett stort politiskt misslyckande, och om de borgerliga får fortsätta att bestämma ser det tyvärr ut att bli ännu sämre. I går fick vi, när Scania beslutade att starta en egen busslinje för sina anställda, en försmak av den kollektivtrafik som borgerligheten vill ha.

Med den nya kollektivtrafiklagen kan privata företag börja köra kollektivtrafik på de linjer som är lönsamma, medan skattebetalarna måste bekosta de olönsamma linjerna. När samhället slutar att ta ordentligt ansvar så kommer de som kan skapa sina egna lösningar. De som inte har råd får klara sig bäst de kan.

Självklart behöver vi investeringar i kollektivtrafiken och avgiftshöjningen kommer varken göra till eller från. Moderaten Christer G Wennerholm säger till Mitt i-tidningarna att avgiftshöjningen ska täcka häften av de planerade investeringarna på 33 miljarder. Det är en lögn värd tio miljarder kronor. Höjningen av avgiftstrycket kommer egentligen bara att täcka upp för 3,9 procent av SL:s nödvändiga budgetexpansion. Nackdelarna med att höja priserna överväger alltså helt de relativt små tillskott till kassan som det kan ge.

Däremot konkurrerar kollektivtrafiken med återvändsgränden Förbifart Stockholm, som kommer att kosta minst 30 miljarder kronor och beräknas öka både bilköer, utsläpp och resten av bilismens kännetecken. Det är dags att välja bort gamla prestigeprojekt och satsa skattepengar på den infrastruktur som är effektivast.

Höjningen den 1 september var, tillsammans med 100-kronorshöjningen som den rödgröna majoriteten genomförde 2004, den största någonsin. Oavsett vilket block som styrt så är avgiftshöjarpolitiken och de efterföljande obligatoriska hårdhandskarna skadlig. Civila kontrollanter, betalvärdar, nya spärrar och reklamkampanjer har alla misslyckats med att minska plankningen. Sanningen är att det är ekonomin som avgör hur mycket plankning som förekommer, det är priset som tvingar människor att ta sig förbi spärrarna utan kort, behovet att resa minskar inte för att avgifterna höjs.

Det enda sättet att bli av med plankningen är att införa nolltaxa. Vi tycker också att samstämmigheten mellan blocken om höjda avgifter på kollektivtrafik, samt mångmiljardchansningar på bilprojekt som Förbifart Stockholm i stället för nödvändiga storsatsningar på utbyggd kollektivtrafik, är ett demokratiskt problem. Organiserade bilister, bilföretag och oljeindustri har fått sätta dagordningen länge nog. Medborgarbussar, massplankningar och annan organisering av kollektivtrafikanter är ett sätt att vända trenden. Den utvecklingen är vi gärna en del av.

Chritian Tengblad, Planka.nu.