Bild: Flickr/Aurelijus Valeiša.
Bild: Flickr/Aurelijus Valeiša.

arbetsrätt Ryanair slår tillbaka mot piloternas fackliga kamp för bättre anställningsvillkor, och hävdar att de anställer nya piloter på löpande band från andra bolag.

I början av veckan skrev Dagens Arena om Ryanair-piloternas kamp för bättre villkor, i både Sverige och Europa, och att en fackklubb bildats inom Svensk Pilotförening.

Ryanair själva slår kraftigt ifrån sig piloternas försök att kämpa gemensamt för bättre anställningsavtal, genom att exempelvis bli direkt anställda av företaget, istället för att vara frilansare. I egna pressmeddelanden underkänner helt den organisation (European Employee Representative Committee (EERC)) som piloterna skapat för att få Ryanair att förhandla centralt med piloterna, istället för att skapa olika avtal på olika baser i Europa.

»Medan de här pilotfackförbunden fortsätter att skicka meningslösa brev till medier, fortsätter Ryanair att godkänna nya löneavtal med mer än 15 ERC-baser (ERC är de lokala grupper av piloter på olika baser som Ryanair förhandlar genom red.anm)«.

Bolaget skriver också att de här avtalen höjer Ryanair-piloternas löner.

Att systemet med att förhandla genom ERC-grupper har påtvingats piloterna avfärdas, och de hävdar att piloterna regelbundet »röstar i hemliga valurnor för att godkänna förbättringar i löner och villkor«.

Dessutom, skriver Ryanair, »översvämmas« de av jobbansökningar från piloter inom andra bolag som drabbats av nedskärningar och sämre villkor. De sämre villkoren hos andra bolag skyller Ryanair på facken.

Enligt en artikel i Reuters har Ryanair och andra bolag höjt pilotlönerna för att locka till sig fler piloter.