Foto:JaniceD’Avila Hans Bouma

Film Måste vi ha en kapitalism som inte respekterar planeten och mänskliga rättigheter? Det frågar sig Fredrik Gertten, aktuell med dokumentärfilmen Breaking Social, en film om hur de rikaste roffar åt sig allt mer av jordens tillgångar och resurser. Dagens Arena fick en pratstund med regissören inför premiären nästa vecka.

Hur skulle du vilja beskriva filmen? 

Filmen vill ta ett grepp på vad vi står emot just nu och hur motståndaren är organiserad. Något jag känt under många år är att medelklassen inte har en chans när konjunkturen svänger, vi kan bara resa med medan de som är rikast alltid kan flytta sig och parera saker. Det är det som är utgångspunkten. Man kämpar och sliter och följer det sociala kontraktet men ändå hänger man inte med. Bara att få en bostad i Stockholm är svårt om det inte finns pengar i familjen. Det är otroligt mycket svårare i dag än för 20 år sedan. Och det här gäller förstås inte bara i Stockholm och Sverige utan i många länder. 

Vad är det som har gjort att det blivit såhär? 

Hela den nyliberala dogmen om att om det går bra för de rika så kommer det att sippra ner till oss andra. Men det funkar ju inte. Vi vet ju till exempel att det inte skapas några jobb om priset på fastigheter i Stockholm stiger. Samtidigt investeras det mycket lobbypengar i den förklaringsmodellen, eftersom de rika vill ge den bilden.  Jag ser det som ett krig mellan förklaringsmodeller. 

I filmen intervjuar du journalisten och författaren Sara Chayes och hon menar att det korrupta system som finns i många fattiga länder kan överföras på en liberal demokrati som USA. Vad menar hon med det? 

Jag tror du kan flytta det till Sverige också. Det handlar om de här nätverken som hjälper varandra att tjäna mer pengar. Hur vi säljer ut skolor och vård. Ett kleptokratiskt system där de som ingår i de här nätverken äger storytellingapparaten i form av lobbyism. Vissa av dem jobbar till och med för regeringen. Det handlar om att  påverka lagstiftning som passar ens egna syften. Det finns sådana mönster i Sverige. 

Du kallar det här systemet för en kleptokrati. Vad betyder det?

Jag tycker att det är ett bättre ord än korruption. Ordet korruption för tankarna till en pizzeria som lägger en del av pengar i en burk eller vid sidan om. Men här pratar vi om stater som drivs av grupper för att tjäna pengar. I det globala samtalet används kleptokrati mer än tidigare för att det indikerar en koppling till offentliga verksamheter. Min förhoppning är att vi ska hitta ett nytt språk eftersom den ideologiska striden i samhället inte bara handlar om vem du röstar på utan också hur vi formulerar problemen. 

Fredrik Gertten Foto: Gerhard Joren

 

I filmen ställs frågan om vi har råd med de rika. Vad vill du säga med det? 

Om vi lever i ett samhälle där en procent drar iväg med det värde som produceras så är det inte bra för samhällsgemenskapen. Det skapar ett olyckligare samhälle när resurserna är fördelade på ett orimligt sätt. Det är inte någon galen vänsterfråga att de rika ska betala skatt. Det handlar inte om att vi är avundsjuka på deras rikedom. Det handlar om att deras verksamhet skadar oss och våra samhällen. 

Man kan gärna ha en kapitalism men måste den vara så extrem. Måste vi ha en kapitalism som inte respekterar planeten och mänskliga rättigheter? Det här gör att det demokratiska samhället hamnar i upplösning. Många blir förbannade och väljer att söka sig till högerextrema partier. 

Det finns också hopp i filmen om att det här systemet går att förändra. Hur skulle du säga att det manifesteras? 

Att ha hopp om att förändring är möjlig är i grunden en motståndshandling. Jag tror att det är viktigt att vi ser de positiva krafterna som finns. Alla människor vi ser i filmen förutom experter är de som kämpar emot. Det handlar om lärare och arbetare på Amazon i USA som protesterar mot ett orättvist system eller om kvinnor i Chile som tagit steget till aktivism. När tillräckligt många blir arga då har redan förändringen skett. Det handlar om att vi ska välja att se möjligheterna och människorna runt omkring oss. Att ha hopp och att göra saker med andra människor är en motståndshandling, menar jag. Det kan låta naivt och enkelt. Men jag är gärna naiv. 

Breaking Social har premiär på svenska biografer på fredag den 11 augusti.