ledare Som kund vill man inte byta bank i takt med varje skandal. En kund vill veta att man inte blir lurad någonstans.

Den kund som känner sig lurad handlar på ett annat ställe nästa gång. Kanske var det därför kebabförsäljaren blev så bedrövad när hans kortmaskin gick sönder. Vi blev båda osäkra på om pengar dragits från mitt konto två gånger.  Han sa att det bara var att säga till isåfall, komma in vilken dag som helst, jag skulle få tillbaka pengarna och en extra kebab för besväret.

Jag tror att det hade varit enklare för kebabförsäljaren att driva en bank istället.
När banker är inblandade i skandaler blir det nämligen ofta så komplicerat och stort att det blir abstrakt. 85 kronor som dragits två gånger kan alla begripa.
Avslöjandet om Swedbank spelar i en annan liga.
Det rör sig om miljarder kronor som tycks ha tvättats via Swedbank-kontor, vilseledande av finansmyndigheter, misstänkt grovt svindleri och Swedbanks VD
Birgitte Bonnesen som kastades ut med en fallskärm på 21,5 miljoner kronor.
Hon ska börja ett nytt liv, sa hon till Expressen. 

Jag har haft Swedbank hela livet. Därför gjorde jag i veckan som många andra besvikna kunder: skickade ett irriterat meddelande till dem på Facebook. Jag fick ett svar från kundtjänst som sa att banken förstod att det uppkommer känslor, men hoppas få möjlighet att bygga upp mitt förtroende igen. Kundtjänstmedarbetarna på Swedbank har helt säkert haft en hektisk vecka.

Denna bankskandal kanske kan bli startskottet för en diskussion om samhällets kontroll av banker.

När Aftonbladet, med anledning av Swedbanks skandal, ordnade så att läsare kunde chatta med en expert (Patrick Siegbahn på Småspararguiden) var en fråga återkommande.
Ska man byta bank?
Och isåfall – vilken bank går att lita på?

Patrick Siegbahn svarade att han själv skulle ha bytt bank för att visa missnöje. Och eftersom de flesta banker har någon skandal i bagaget tipsade han om att läsa på, ta del av undersökningar och resonera sig fram till vilken bank som passar.
Visst kan man byta bank, men det görs med en känsla av att en ny skandal eller ett nytt ”Uppdrag granskning” kan komma om några månader. Att starta en egen, alternativ bank är minst sagt svårt, vilket visade sig när Dagens Arena undersökte kraven.
Bankerna lever i en egen värld, där gigantiska skandaler sällan tycks få samma konsekvenser som för andra företag. Visst att VD:n fick gå (med en gigantisk fallskärm). Men styrelsen fick ansvarsfrihet och höjda arvoden.

Katalys har passande nog nyligen kommit med rapporten ”Förstatliga pengarna – så stoppar vi bankerna från att skapa finanskriser”. De menar att det mest problematiska med banker inte är att de är omoraliska, utan att samhället överlämnat kontrollen av pengar till privata banker.
Banker som tar stora risker för vinst, men inte ansvar i samma utsträckning. Denna bankskandal kanske kan bli startskottet för en diskussion om samhällets kontroll av banker, snarare än hur man enklast byter tillbaka till Nordea. Aftonbladets ledarsida är inne på samma spår, att det behövs myndigheter som skyddar medborgarna från kortsiktiga bankbeslut.

För som kund vill man inte byta bank i takt med varje skandal. En kund vill veta att man inte blir lurad någonstans. Det kräver att banker är under den typen av kontroll att skumraskaffärer blir omöjligt.