Donald Trump intervjuas live i Fox News. mars 2020. (Bild: Wikimedia)

söndagskrönikan I Donald Trumps favoritkanal Fox News hörs nu plötsligt helt nya budskap om coronaviruset, konstaterar Jonas Cullberg.

Det mesta har förändrats den senaste veckan: inte bara förutsättningarna för mänsklig kontakt och livet i allmänhet, utan också de inlägg från anhängare av Donald Trump som ibland dyker upp i mitt Facebookflöde.

I det längsta visade de upp samma obekymrade inställning till coronaepidemin som presidenten. En Trump-supporter från Staten Island i New York, som jag lärde känna när jag intervjuade henne om USA:s opioidkris, brukade posta Corona-skeptiska och mediekritiska memes i stort sett dagligen. Till exempel:

Har markerat mig i säkerhet från vad det nu är medierna vill att jag ska vara rädd för idag 

och:

2014: Ebola-viruset kommer döda oss alla. 2016: Zika-viruset kommer att döda oss alla. 2020: Corona-viruset kommer döda oss alla. Vakna upp allihopa! De vill bara att vi ska leva i rädsla!

Men den senaste tiden har hennes tonläge ändrats. Det började med att hon postade ett inlägg om att en årlig pastamiddag för krigsveteraner ställts in på grund av coronaviruset. Sedan kom en uppmaning om att folk måste ta det lugnt men komma ihåg att tvätta händerna. Häromdagen postade hon ett inlägg om att vattenånga och värme nog är botemedlet mot viruset. Hon tycks ha slutat ifrågasätta att Coronaepidemin är en kris.

Samma snabba resa har konservativa och Trump-vänliga Fox News gjort. USA:s största nyhetskanal har i veckor följt presidentens ansvarslösa linje och hävdat att coronaviruset inte är värre än en vanlig influensa.

Samtidigt som New York-bor med munskydd, plasthandskar och stressad blick bunkrar toalettpapper har Fox News programledare målat upp budskapet att virushotet är uppförstorat av media och Demokraterna för att försämra Trumps möjligheter till omval.

Kanalen fungerar numera som en megafon för Trumps budskap, och argument som lyfts fram i programmen dyker i sin tur ofta upp i presidentens talepunkter.

Sean Hannity, kanalens största profil, dömde ut coronaviruset som en ”masshysteri”. Trish Regan på Fox Business hävdade att virusrapporteringen är ”ännu ett sätt att försöka ställa presidenten inför riksrätt”. Pete Hegseth, som leder Trumps favoritprogram Fox & Friends på morgnarna utbrast ”ju mer jag lär mig om det här desto mindre verkar det vara något att oroa sig för”.

Fox News dygnet-runt-sända blandning av nyheter, underhållning och ideologi har varit framgångsrik, med 2,5 miljoner tittare varje kväll. Journalisten Gabriel Sherman (som skrivit den biografi över Fox News-grundaren Roger Ailes som ligger till grund för det uppmärksammade tv-dramat The Loudest Voice) beskriver kanalens agenda som “anti-journalistik”.
En politisk kampanj för att övertyga miljontals amerikaner att inte lita på något som “mainstream-media” säger och att Fox News är det enda stället där du hittar sanningen. Kanalen fungerar numera som en megafon för Trumps budskap, och argument som lyfts fram i programmen dyker i sin tur ofta upp i presidentens talepunkter.

När läget med coronaepidemin började se så illa ut att Trump kände sig tvingad att utlysa nationellt nödläge tvärvände även Fox News och beskriver nu situationen som en kris. Kanalen har, liksom Trump, gått över till en krigsretorik riktad mot Kina och vänder uppmärksamheten bort från presidentens usla hantering av epidemin.

”Det här programmet har alltid tagit coronaviruset på allvar och har aldrig kallat det en bluff”, sa Sean Hannity i onsdags, nio dagar efter att han i sitt program kallat det just en ”ny bluff” som används för att attackera Trump. Den som kontrollerar nutiden kontrollerar det förflutna.

Kanalens bagatellisering av krisen har haft effekt. Folk som främst får sina nyheter från Fox News är betydligt mindre bekymrade över coronaviruset än andra, visar en ny undersökning från YouGov. Desinformationen är särskilt farlig med tanke på att tittarna övervägande är i pensionsåldern och därmed sårbara för epidemin. Det verkar som att Fox News till sist insåg att det är en dålig affärsidé att ha ihjäl dem.

Jonas Cullberg är journalist och författare. Han bor för närvarande i New York.