I ännu en Pisa-undersökning presterar svenska 15-årignar under genomsnittet. Den här gången gäller mätningen elevers förmåga att lösa problem. 

I ett kompletterande prov till höstens stora Pisa-mätning har man mätt 15-åriga elevers förmåga till kritiskt tänkande, kreativitet, uthållighet. Genomsnittspoängen på provet är 500 och svenska elever får i genomsnitt 491 poäng. Sverige får därmed sämst resultat av samtliga nordiska länder och hamnar på samma nivå som bland annat Ryssland, Slovakien och Polen.

– Det är ett oroande resultat att svenska elever även på detta område presterar under snittet. Problemlösningsförmåga har alltmer uppmärksammats som viktig för framgång i utbildning och arbetsliv. Den här nya studien har gett oss en viktig signal, säger Helén Ängmo, överdirektör på Skolverket i ett pressmeddelande.

Bäst resultat når de asiatiska länderna Singapore, Sydkorea och Japan. Men även Finland och Kanada når bra resultat.

– Resultaten visar att det finns en koppling mellan god problemlösningsförmåga och goda ämneskunskaper. Bilden att eleverna i de asiatiska länderna bara skulle vara bra på faktakunskaper verkar inte stämma, säger Anita Wester, Skolverkets projektledare för PISA i Sverige.

Varför Sverige presterar sämst i Norden och halkar efter i Pisa-undersökningen har Skolverket inget entydigt svar på.

– Uthållighet och motivation är viktigt för att kunna lösa problem. Det kan handla om vilket stöd som ges i undervisningen men också om elevers attityder. Det samlade resultatet från PISA är allvarligt. Vi behöver mer kunskap om orsaker men skolan måste också ges allt stöd för att stärka elevernas breda kunskaper och förmågor, säger Helén Ängmo på Skolverkets hemsida.